Restauratéři začínají objevovat kouzlo online rezervací. V Česku existuje několik systémů, ale špičkami jsou dva – Restu a Bookio. V obou případech se jedná o rezervační systémy, které se ovládají prostřednictvím webových aplikací a měly by přinášet výhody jak hostům, tak také provozovatelům restaurací. Podnikatelé v gastronomii díky nim mohou lépe plánovat, protože budou znát vytížení podniku a navíc do něj dostanou zákazníky i mimo špičku. Výhodou systémů je i to, že se restauratéři dostanou k zajímavým datům, se kterými mohou dál pracovat. Obecně bylo zjištěno, že restaurace na internetu denně hledá 50 000 Čechů. 24 % lidí dělá rezervace online přes mobilní telefon a 43 % rezervací se uskuteční v době mezi 22. a 10. hodinou.
Bookio sází na slevy
Koncept služby Bookio je založen na placené online rezervaci, která hosta aktuálně vychází na 49 nebo 99 korun. Za to ale v podniku automaticky získá 30% slevu z konečného účtu. Výhodou pro restauraci je to, že den a dobu, kdy je možné se rezervovat s touto slevou, si určuje sám podnik. A to tak, že do systému zadá jednoduše možnost rezervace k dispozici pouze ve vybraných dnech nebo hodinách. Díky výrazné slevě pak má šanci, že hosté přijdou i ve chvílích, kdy bývá v podniku prázdno. Tyto „happy hours“ si podnikatel volí sám. Skutečně rušné provozy oceňují i možnost nastavit si maximální délku návštěvy, se kterou je zákazník seznámen ještě před rezervací, což jim umožňuje optimálně využít každou židli. Systém navíc sbírá kontakty na zákazníky a monitoruje jejich spokojenost, takže umožňuje restauratérům komunikovat s hosty a poznat je,
dodává projektová manažerka Bookia Markéta Rossmanithová.
Hostům se rezervace vyplatí od útraty ve výši 163 respektive 333 korun, záleží na výši rezervačního poplatku. Restauratérům pak systém přivábí do podniků hosty ve chvílích, kdy o ně bývá nejmenší zájem. Tradičně je to mezi 14. a 18. hodinou a také v neděli a v pondělí. Není proto na místě zadávat do systému například páteční a sobotní večery, které bývají velmi často plně obsazené. Podle zakladatele projektu Igora Třeslína to určitě stojí za vyzkoušení. Bookio nám umožnilo zpřehlednit systém rezervací, a aniž bychom o to usilovali, ještě více využít kapacitu restaurace,
potvrzuje Veronika Pekárková, obchodní a marketingová manažerka Cafe Imperial.
Dále čtěte: Vaříte v hospodě z vajec či dalších alergenů? Čtěte, jak o tom musíte informovat
Někteří restauratéři jsou přesto stále konzervativní a neumí si představit, že by jejich podnik mohl fungovat bez zvedání telefonu a papírové rezervační knihy. V dobrých restauracích přitom bývá často živo a personál nemá dostatek prostoru na to, aby mohl pečovat o hosty v restauraci a ještě navíc zvedat telefony nebo odpovídat na e-maily a přijímat a potvrzovat rezervace. Lidé pod tlakem navíc dělají chyby, například nezapíšou telefonickou rezervaci, čímž vznikají zbytečné nepříjemnosti. Díky online rezervačnímu systému nemusí restaurace nic takového řešit a obávat se perných chvilek v případě, že na něčí rezervaci zapomene.
Restu chce být pravou rukou restauratérů v onlinu
Zcela jiné výhody nabízí rezervační systém Restu, do kterého je aktuálně registrováno přibližně 2300 restaurací. Zákazníky láká na kredity, jež lze posléze měnit za vouchery a využít ke slevě v některém z podniků. Výhodami pro majitele stravovacích provozů jsou pak úspora času a především přesná data o hostech. Díky online rezervacím je možné získat informace o lidech, kteří do podniku přijdou, a vybrat tak vhodné nástroje k jejich dalšímu oslovení. Personál restaurace má také víc času na svou hlavní činnost. Jde nám o to, abychom restauracím ulehčili práci a ony se nemusely starat o online, kterému kolikrát ani příliš nerozumí. To je ta přidaná hodnota, mohou se věnovat jen core businessu. Navíc se naším prostřednictvím dostane jejich polední nabídka do více kanálů. Už v řádu týdnů rozjedeme ve spolupráci se Seznamem.cz separátní projekt zaměřený čistě na nabídku poledního menu,
říká Pavel Suchánek, CEO projektu Restu. Online rezervace v restauracích jsou podle něj výhodné i v tom, že podnik nepromešká žádnou poptávku. Nehrozí tedy žádné nepřijaté hovory a zklamaní zákazníci, kteří se nemohou dovolat. Dále se dá přes Restu pracovat s hodnocením zákazníků a poptávkou. A jako všechny webové aplikace, i tato nabízí možnost internetové inzerce.
Systém je restauracím nabízen s tím, že platí vždy jen za provedenou rezervaci. V první fázi registrace podnik dostane konkrétní nabídku šitou na míru a teprve pak se rozhodne, jestli chce registraci dokončit.
Mohlo by vás zajímat: Učitelka si otevřela restauraci. Pohlreich by z ní ale nešílel, naopak
Problémy s rezervacemi řeší i rezervační poplatky
Stále více podniků dělá rezervace jen po složení zálohy, která se následně odečítá z konečného účtu. A tato záloha nebývá malá, jedná se minimálně o 200 korun, výjimkou není ani 500 korun. V současné době se totiž podle restauratérů množí neuplatněné, nezrušené rezervace. Jde nám o to, že zájem hostů je v určitých dnech veliký a chceme je tímto donutit, aby dosáhli alespoň základní výše konzumace, která u nás činí 200 korun na osobu. Stávalo se nám dosti často, že společnost nám blokovala celý večer několik stolů a objednávky sestávaly pouze z kávy a nealkoholických nápojů,
vysvětluje Milan Fišer z restaurace Na Pekařce s tím, že vratná záloha na konzumaci je zavedena pro společnost deseti a více lidí.
Hosté, kteří rezervaci skutečně myslí vážně, s tímto poplatkem většinou problém nemívají. Některé to ale samozřejmě odradí. Pak je možné je získat i tím, jak se s vrácením poplatku restaurace vypořádá. Rezervační vratný poplatek vracíme dle dohody buď při příchodu, nebo odečítáme z účtu, rozdíl samozřejmě vracíme,
vysvětluje Aleš Novák, jednatel restaurace Mlsnej kocour. Tento podnik si také žádá rezervace jen pro více osob. Nad 10 osob se jedná o částku 1000 korun a nad 20 osob potom 2000 korun.
Psali jsme: Elektronická evidence tržeb padne jako první na hoteliéry a hostinské
A co na to pravidla obchodních vztahů v oboru ubytovacích a gastronomických služeb? Ta říkají, že potvrzená rezervace je vždy závazná pro obě strany. Potvrzením vzniká smluvní vztah mezi zákazníkem a provozovatelem restaurace. Restaurace musí dodržet svůj závazek, tedy zajistit požadovaný počet míst, určitý stůl, určité jídlo nebo pokrmy v dohodnutém čase. Je ale nutné, aby si zákazník uvědomil, že v případě, že do restaurace nedorazí, nebo zapomene rezervaci zrušit, vyplýtval tak část zdrojů této restaurace a musí za ně zaplatit, pokud se pro ně nenajde alternativní využití. Restaurace by s tímto měla zákazníka seznámit hned, jakmile provádí rezervaci. Některé restaurace proto mohou rezervovat stůl maximálně 15 minut po udaném čase příchodu.