Provozovatelé e-shopů mají nárok na vrácení DPH z online reklamy, kterou využili ke svému podnikání. Jak ale upozorňuje sesterský server Lupa. cz ve svém článku Pozor na finančák, aby vám nedoměřil DPH za online reklamu, v případě daňové kontroly je doložení existence takové online reklamy doslova oříšek. Ne vždy se totiž správce daně spokojí s daňovým dokladem.
Čtěte také: E-shopy jsou pro podnikání ideální, je však potřeba hlídat si jejich specifika
Plátce DPH má nárok na odpočet DPH podle § 72 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty v případě, že přijatá zdanitelná plnění použije v rámci svých ekonomických činností. Pokud finanční úřad zahájí u provozovatele e-shopu, který tento nárok využil, daňovou kontrolu, dožaduje se správce daně daňových dokladů a dalších písemností.
Problém nastává v momentě, kdy správci daně daňový doklad nestačí a dožaduje se dalších listin a písemností, které jasně prokazují, že online reklama opravdu proběhla. V článku na serveru Lupa.cz je uveden jako příklad jeden z rozsudků (čj. 9 Afs 204/2007–72 z 13. srpna 2008), respektive jeho část.
Prokazování nároku na odpočet daně je primárně záležitostí dokladovou, současně je však třeba respektovat soulad skutečného stavu se stavem formálně právním. To znamená, že ani doklady se všemi požadovanými náležitostmi nemusí být podkladem pro uznání nároku na odpočet daně z přidané hodnoty, není-li prokázáno, že k uskutečnění zdanitelného plnění došlo tak, jak je v dokladech deklarováno, či nejsou-li splněny další zákonné podmínky pro jeho uplatnění.
Jak prokázat, že PC reklama proběhla a týkala se podnikání?
Možných způsobů, jak zpětně doložit, že má provozovatel e-shopu skutečně nárok na odpočet daně z online reklamy, se nabízí několik.
- výpověď svědka podle § 96 daňového řádu, který se pomocí odkazu dané online reklamy dostal do internetového obchodu
- výstupy z Google Analytics, které daňový subjekt předloží a ze kterých bude zřejmé, jaká klíčová slova byla použita v rámci PPC reklamy a za jaké náklady
- printscreeny, ze kterých je zřejmé datum pořízení, využitá klíčová slova a text reklamní kampaně
Čtěte také: Jak prodávat své výrobky a nemít přitom vlastní e-shop. Tady jsou 3 tipy
Jak však uvádí autor článku na serveru Lupa.cz Lukáš Taragel, rozhodování správců daně nemusí být jednotné: Velmi špatně se poukazuje na odlišné rozhodování správce daně v podobných případech daňového řízení. Úřední osoby vykonávající správu daní jsou také jen lidé a je téměř nemožné, aby všechny úřední osoby rozhodovaly v podobných případech stejně.