Řetězce supermarketů působící na českém trhu jsou pouze pobočkami těch zahraničních nebo patří do nějaké větší skupiny. To ovlivňuje, co se děje s jejich ziskem.
Co se dozvíte v článku
Server Podnikatel.cz se podobně jako u bank zaměřil na to, jaké mají supermarkety zisky a co se s nimi děje. Už u bank byli jejich zástupci opatrní a zde to platilo dvojnásob. Pokud zástupci řetězců vůbec odpověděli na dotazy, často byli velmi vyhýbaví a odkazovali na povinně zveřejňované informace. Co se týče výše zisků, ukázalo se, že měl na ně vliv koronavirus a že jsou zde poměrně velké rozdíly mezi jednotlivými řetězci.
Maloobchodníci nechtěli sdělit nic navíc
Jak je uvedeno výše, ve většině případů tiskoví mluvčí supermarketů odpovídali vyhýbavě, případně zmiňovali, že je vše uvedeno například ve výročních zprávách. Například PR tým Albert ČR uvedl, že vlastnická struktura, stejně jako hospodářské výsledky, jsou veřejně dostupné na rejstříkovém soudu, portálu Justice a dalších veřejných rejstřících, a doplnil, že hospodářské výsledky nebudou nad rámec finanční závěrky, která je veřejně dostupná, více komentovat. Zástupci Makra se zajímali o vyznění článku a dále neposkytli žádné informace.
Oproti bankám jsou supermarkety více skoupé na informace také ve výročních zprávách, kde nejsou přímé informace o tom, kam odcházejí zisky a co se s nimi děje. Mnohdy je zmíněno pouze to, že o rozdělení zisku rozhodne valná hromada nebo, jak je uvedeno například u Globusu, že podle zákona o obchodních korporacích jsou veřejné obchodní společnosti povinny převádět svůj hospodářský výsledek v plné výši na své společníky a že takto převedené hospodářské výsledky vstupují do hospodářského výsledku jednotlivých společníků a následně vstupují do jejich daňového základu pro vyměření daně z příjmů.
Co se děje se ziskem supermarketů?
Aneta Turnovská, tisková mluvčí řetězce Globus, serveru Podnikatel.cz potvrdila, že z velké části je zisk zpětně investován v České republice s tím, že každý rok plánují a realizují pro jejich hypermarkety investiční akce v objemu několika stovek milionů korun a opravy přibližně za sto milionů korun. Podobně je na tom Penny Market, který v roce 2021 dosáhl obratu 42,5 miliardy korun. Prakticky celou výši zisku investujeme zpět v České republice, především do rozvoje a modernizace sítě. Celkové investice každoročně dosahují přibližně jedné miliardy korun, se stejnou výší investic počítáme i v letošním roce. Letos plánujeme otevřít až 15 nových prodejen,
dodal Tomáš Kubík, manažer komunikace a tiskový mluvčí společnosti Penny Market.
Renata Maierl z firemní komunikace Kauflandu uvedla, že z poslední uložené závěrky na obchodním rejstříku za obchodní rok 2020 je zřejmé, že zisk z roku 2020 byl v roce 2021 použit na zvýšení základního jmění, tudíž použit v České republice. Část zisků za jednotlivé hospodářské roky je využita na navýšení základního kapitálu společnosti a část zisku je vyplacena společníkům,
přidal Tomáš Myler, tiskový mluvčí Lidl.
Jaké měly řetězce zisky?
Na výši zisků měl vliv především covid a související opatření, jako bylo zkrácení otevírací doby, omezení provozu ubytovacích služeb nebo uzavření restaurací. Mnohdy záleželo na tom, kde se obchod nachází. Například Billa ve výroční zprávě popisovala, že během pandemie v roce 2021 zaznamenala nárůst zákazníků v samostatně stojících prodejnách díky zvýšené práci z domova lidí z venkovských oblastí. Na druhé straně pak pokračovaly výrazné ztráty v nákupních centrech a dopravních uzlech, jako jsou nádraží nebo letiště, turistických lokalitách a místech v blízkosti univerzit a kancelářských komplexů.
V tabulce jsou zveřejněny zisky v podobě výsledku hospodaření po zdanění. Vycházejí ze zveřejněných výročních zpráv. V posledním sloupci je rozdíl zisku v letech 2020 a 2021, protože výsledky za rok 2022 ještě u žádného ze supermarketů nejsou k dispozici. V případě supermarketu Albert jsou částky v eurech a nejedná se o zisky českých poboček, ale celé společnosti Ahold Delhaize.
Obchodní řetězec | Zisk v roce 2018 | Zisk v roce 2019 | Zisk v roce 2020 | Zisk v roce 2021 | Zisk v roce 2022 | Rozdíl v letech 2020 a 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
Albert | 1,78 mld. Eur | 1,77 mld. Eur | 1,40 mld. Eur | 2,25 mld. Eur | doposud nezvěřejněno | 60 % |
Billa | 591 mil. Kč | 506 mil. Kč | 680 mil. Kč | 658 mil. Kč | dosud nezvěřejněno | – 3 % |
Globus | 450 mil. Kč | 401 mil. Kč | 224 mil. Kč | 581 mil. Kč | dosud nezvěřejněno | 159 % |
Kaufland | 3,07 mld. Kč | 1,25 mld. Kč | 2,11 mld. Kč | 2,93 mld. Kč | dosud nezvěřejněno | 39 % |
Lidl | 5,17 mld. Kč | 4,88 mld. Kč | 5,77 mld. Kč | 6,11 mld. Kč | dosud nezvěřejněno | 6 % |
Makro | 294 mil. Kč | 25,62 mil. Kč | – 13 mil. Kč | dosud nezveřejněno | dosud nezvěřejněno | – |
Penny Market | 866 mil. Kč | 676 mil. Kč | 1,05 mld. Kč | 944 mil. Kč | dosud nezvěřejněno | 10 % |
Tesco | 2,53 mld. Kč | 516 mil. Kč | 292 mil. Kč | 784 mil. Kč | dosud nezvěřejněno | 168 % |
Přehled, kam odcházejí zisky
Obchodní řetězec | Kam odchází zisky? |
---|---|
Albert | odmítli komentovat |
Billa | řetězec se nevyjádřil |
Globus | z velké části je zisk zpětně investován v ČR, jinak Německo |
Kaufland | zvýšení základního jmění (v České republice) |
Lidl | navýšení základního kapitálu společnosti a vyplaceno společníkům |
Makro | řetězec se nevyjádřil |
Penny Market | řetězec uvedl, že jsou česká firma, i když jsou součástí nadnárodní skupiny |
Tesco | řetězec se nevyjádřil |
Většina obchodních řetězců má majitele v Německu
PENNY Česká republika je součástí skupiny REWE. Tomáš Kubík však vysvětluje, že jsou česká firma, i když jsou součástí nadnárodní skupiny. Odvádíme daně v České republice, veškeré platby za naše zaměstnance zůstávají v České republice, každoročně zde investujeme stovky milionů korun. Jsme aktivní také v oblasti společenské odpovědnosti či zlepšování životního prostředí,
vyjmenovává s tím, že na českém trhu působí už od roku 1997 a jejich slogan je „Nakupujte hezky česky“ vyjadřující jejich dlouhodobou filozofii podpory regionálních dodavatelů a orientaci na nabídku českých produktů.
Omezili jste své nákupy v supermarketu kvůli inflaci?
Nicméně podle výročních zpráv je ovládající osobou REWE – Zentralfinanz eG se sídlem v Kolíně nad Rýnem. Penny Market tak zastupuje skupinu REWE na tuzemském trhu a realizuje ve svých diskontních prodejnách prodej zboží pro koncové zákazníky. Pod skupinu REWE spadá i supermarket Billa. Ten je plně vlastněn společností REWE International AG zapsanou v Rakousku a REWE-Zentralfinanz eG je její mateřskou společností.
Dále například Globus je součástí konsolidačního celku Globus Holding GmbH & Co. KG a podle výročních zpráv ji zastupuje několik jednatelů, kteří mají současně odpovědnost i za stejné oblasti v Globus Markthallen. Cílem této shodné řídicí úrovně je intenzivnější propojení společných témat. Jeden z těchto jednatelů vykonává funkci CEO společnosti Globus ČR, v.o.s. Aneta Turnovská k tomu doplnila, že od roku 1828 až po dnešní den je společnost Globus plně v rukou rodiny Bruchů. V současné době stojí v čele společnosti představitel již šesté generace rodiny Bruchů – Matthias Bruch,
upřesnila.
Mateřskou společností Albert Česká republika je holandsko-belgická společnost Ahold Delhaize a společnost Lidl Česká republika v.o.s. je, jak uvedl Tomáš Myler, vlastněná dvěma společníky, a to společností Lidl Holding s.r.o. a společností C E – Beteiligungs GmbH. Informace o vlastnictví společnosti jsou obsaženy v obchodním rejstříku – společníky jsou společnosti Kaufland Management ČR s.r.o. a Kaufland International Zweite GmbH,
řekla Renata Maierl.
Majitele dalších řetězců najdete v následující tabulce.
Obchodní řetězec | Majitel/stát |
---|---|
Albert | Ahold Delhaize, Nizozemí/Belgie |
Billa | součástí skupiny Rewe, Německo |
Globus | Matthias Bruch, Německo |
Kaufland | Německo |
Lidl | Lidl Holding (ČR) a C E – Beteiligungs GmbH (Lotyšsko) |
Makro | Metro AG, Německo |
Penny Market | součást skupiny Rewe, Německo |
Tesco | Tesco, Velká Británie |