RB: Za druhým nejvyšším přebytkem obchodní bilance v historii ČR stojí strmý propad dovozu

6. 8. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Zahraniční obchod skončil v červenu s přebytkem 20,4 miliardy korun. Jedná se o druhou nejvyšší hodnotu od vzniku samostatné České republiky. Oproti loňskému roku se přebytek navýšil o 6,5 miliardy korun. Informoval o tom dnes Český statistický úřad, podle kterého za pozitivními výsledky stálo především snížení deficitu obchodu s minerálními palivy o šest miliard korun.

Podle analytiků se tak ukazuje, že letošní výsledek má ambici překonat rekord, který má však i svou stinnou stránku. Jak upozorňuje Helena Horská z Raiffeisenbank (RB), za skvělou obchodní bilancí stojí strmý propad dovozu, který v červnu meziročně poklesl o necelých 20 procent. Nejvíce podle Horské klesá dovoz ropy a ropných produktů. Neklesá však jen cena ropy ale i její spotřeba. Stejně tak se snižuje i dovoz dopravních prostředků, strojů a zařízení, materiálů, polotovarů a spotřebního zboží.

Domácí poptávka je slabá a proto dovoz „od A po Z“ klesá. Zatímco z Ameriky už přichází zprávy o obnově firemních zásob, v ČR se stále ještě zásoby snižují. To bude mít také negativní dopad i na HDP za druhý kvartál letošního roku. Očekáváme prohloubení poklesu HDP pod 4 procenta meziročně a to i navzdory skvělému výsledku červnového zahraničního obchodu, varuje Helena Horská.

Lepšími vyhlídkami si není jistý ani analytik České spořitelny Martin Lobotka, i přesto poukazuje na lepšící se trend v Německu: Pokud se podíváme na vývoj indexů PMI v zahraničí nebo na vývoj zahraničních objednávek (v Německu), vidíme první náznaky dosažení dna, doplnil Lobotka. V lepší zítřek doufá i Jaroslav Vomastek, ředitel odboru ekonomických analýz ministerstva průmyslu a obchodu: Pozitivním signálem do budoucna je pak zlepšující se podnikatelská nálada u našich obchodních partnerů.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).