Důvěra v ekonomiku silně poklesla

27. 10. 2008
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Jak uveřejnil Český statistický úřad, důvěra v českou ekonomiku v říjnu silně klesla. Ve srovnání s měsícem září dokonce o 5,9 %. Důvěra spotřebitelů je nižší o 12,6 %. Podnikatelé jsou optimističtější, u nich je od září důvěra nižší o 4,3 %.

Souhrnný ukazatel důvěry je ve srovnání s měsícem září o 5,9 % nižší. Spotřebitelská důvěra poklesla o 12,6 % a ta podnikatelská o 4,3 %, informuje Český statistický úřad. Meziroční srovnání ukazuje, že důvěra v tuzemskou ekonomiku je o 16 % menší než v loňském roce. V meziročním srovnání se méně důvěřivými ukazují podnikatelé, u kterých je pokles ve výši 16,5 %. Spotřebitelé věří ekonomice o 14 % méně. Pokles je pravděpodobně způsoben růstem cen a nepříznivým vývojem globální ekonomiky.

Nižší nedůvěra vzniká jako konečný důsledek řetězících se událostí, jež spustila finanční krize. Původ mají v situaci, ve které se nachází české podniky, kterým klesá počet zakázek díky ekonomickému útlumu, silné koruně a levné asijské konkurenci. Následkem toho jsou podniky nuceny svou výrobu omezovat a hledat úsporná opatření, kterým může být i propouštění zaměstnanců. Skupinu zaměstnanců tvoří vlastně koneční spotřebitelé a vzniká začarovaný kruh, jak situaci okomentoval Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR. Šetření mezi spotřebiteli ukázalo, že v příštím roce očekávají zhoršení své i celkové ekonomické situace. Snížil se i podíl těch, kteří chtějí nějaké prostředky spořit.

V tuto chvíli nelze přesně určit období, kdy se tento nepříznivý trend otočí nebo alespoň zastaví. Lze však očekávat, že se tak může stát nejdřív v průběhu první poloviny příštího roku, kdy dojde k meziročnímu poklesu cen zboží v obchodech a lidem už nebude ukusovat z jejich příjmů tak vysoká inflace jako tomu bylo z kraje letošního roku, doplnil Kužel. Čtěte více: Způsobil současnou finanční krizi trh nebo stát?

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).