Dva stejné svetry nebo malá čepice: Co s nevhodnými dárky? Kdy je lze vrátit?

21. 12. 2020
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Ne vždy se Ježíšek trefí. Co potom dělat s dárky, které se nelíbí, jsou malé nebo se sešly hned dva úplně stejné?

Pravidla pro vrácení či výměnu dárků se liší od typu prodeje. Pokud je dárek z e-shopu, lze využít práva na odstoupení od smlouvy, tedy jej vrátit. Jaká pravidla platí jsou pro vracení zboží? A jak je to u kamenných prodejen?

Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, obecně platí, že uzavřená smlouva zavazuje a má být dodržena. Možnost odstoupit od smlouvy – vrátit koupenou věc oproti vrácení peněz –, ještě k tomu bez udání důvodu, je spíše výjimkou z pravidla. Této zákonné je možné využít třeba u zboží zakoupeného přes internet.

Vrátit zboží by měl ten, kdo ho kupoval

Oprávnění zboží vrátit obchodníkovi má však podle zákona jen ten, kdo ho kupoval, ledaže by obdarovanému postoupil svá práva, a to ideálně písemně. Obchodníci většinou neřeší totožnost osoby, která zboží vrací, pokud se prokáže účtenkou či kupním dokladem. Vyhovět vám však nemusí, proto na to raději myslete.

U prodeje online je to trochu jinak

V případě nákupů v e-shopu máte právo na odstoupení od smlouvy, které můžete u prodejce uplatnit ve lhůtě 14 dnů od převzetí věci. Pokud chcete zboží prodejci takto vrátit, musíte e-shopu jasně oznámit, že využíváte svého práva na odstoupení. Stačí poslat e-mail nebo vyplnit online formulář na webu obchodníka, uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. 

Je vždy vhodné zabalit zboží do původního obalu včetně všech polystyrénových či jiných výplní. Pokud však odstupujete v zákonné lhůtě, nedodání obalu nemůže být důvodem k odmítnutí vraceného zboží. Jedná-li se o speciální obal, musíte počítat s tím, že vám za jeho nahrazení může prodejce něco naúčtovat.

Co není možné vrátit? 

Vrátit můžete jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (třeba řezané květiny) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka), vyjmenovává Eduarda Hekšová. A dodává: Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí. 

Ze zákona vám musí prodejce vrátit všechny peníze včetně nákladů na dopravu zboží k vám. Nenechte se zarazit tím, že je povinen vrátit vám za dodání zboží pouze částku odpovídající nejlevnější variantě dodání zboží, kterou nabízí. Peníze vám bez vašeho souhlasu nemůže vrátit jiným způsobem, než jakým jste platili. Pokud zboží vracíte zpět podnikateli, poštovné platíte vy. 

Vracení zboží v kamenných prodejnách je složitější

Složitější je vracení zboží v běžných kamenných obchodech. Zde neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém a zákazníci z toho mívají těžkou hlavu. Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, není to však povinnost podnikatele, upozorňuje Eduarda Hekšová. 

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Podmínky pro vrácení zboží jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při výběru obchodu, zvlášť pokud si nejste jisti, zda se s dárkem trefíte. Většinou budete potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vám vrátí peníze, jiné vám nabídnou jen výměnu zboží či poukázku na další nákup.

Lhůty jsou také individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo obchodník určí pevné datum, do kdy lze zboží koupené před Vánoci vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou nejsou ani ty delší. Konkrétní informace hledejte v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejte, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).