Současný stav veřejné správy a množství byrokracie s ní spojené se stále nenachází na uspokojivé úrovni. Ministr vnitra Ivan Langer proto oznámil, že by se měl do konce funkčního období současné vlády (tj. do roku 2010) spustit projekt e-Government. Jak napovídá název, mělo by se jednat o přesun systému fungování veřejné správy z různých úřadů na počítačové servery a vytvoření centrálních registrů dat. Místo občanů by tak po úřadech obíhala data.
První vlašťovky se už objevily
Určité množství právních předpisů již v současné době umožňuje elektronickou komunikaci v oblasti orgánů veřejné správy tj. předávání datových zpráv mezi orgány veřejné správy navzájem a mezi těmito orgány a občany. Některé z právních předpisů jsou spíše obecné povahy, jiné upravují komunikaci pouze v určitých agendách. Prozatím můžeme elektronicky komunikovat s těmito orgány státní správy:
- Česká správa sociálního zabezpečení (důchodové pojištění, podání evidenčních listů důchodového pojištění, nemocenské pojištění přihlášky/odhlášky, přehled o příjmech a výdajích osob samostatně výdělečně činných),
- Ministerstvo dopravy (eTesty),
- Ministerstvo financí ČR – daňová správa (daň z přidané hodnoty, daň z příjmu fyzických osob, daň z příjmu právnických osob, závislá činnost, daň silniční, daň z nemovitosti, oznámení podle § 34 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, hlášení platebního zprostředkovatele, obecné písemnosti určené pro finanční úřad),
- Krajský úřad Středočeského kraje (odvolání proti rozhodnutí stavebních úřadů na krajský úřad),
- Generální ředitelství cel (Intrastat, elektronická podání daňových přiznání ke spotřebním daním),
- Ministerstvo životního prostředí (registr znečišťovatelů).
Zvláště užitečným je pro podnikatele systém daňové správy, kde mohou pomocí internetu podat elektronické daňové přiznání aplikací EPO. Počet daňových přiznání podaných elektronickou cestou každým rokem výrazně roste.
Rok | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 (k 31.7.) |
---|---|---|---|---|
Počet podání | 15 391 | 40 469 | 91 408 | 90 006 |
Zdroj: ČDS
Další významnou aplikací, kterou podnikatelé mohou už využívat, je Daňový portál, díky němuž může uživatel mimo jiné zjistit informace o stavech a obratech osobních daňových účtů a informace o jeho daňové informační schránce. Aby mohl daňový poplatník tyto služby použít, musí si kvůli ochraně dat zařídit tzv. kvalifikovaný certifikát (e-podpis). Jeho vytvoření je možné na stránkách bývalého ministerstva informatiky.
Od března 2007 též běží projekt Czech Point. Ministerstvo vnitra vytvořilo 37 kontaktních míst, kde mohou občané požádat o výpis z katastru nemovitostí nebo výpis z obchodního a živnostenského rejstříku. Od ledna 2008 navíc přibude možnost zažádat na Czech Pointech o výpis z trestního rejstříku. K tomu se plánuje vytvoření dalších kontaktních míst, aby vznikla hustá síť po celé republice.
Byrokracie zatím pořád vítězí
Bohužel u dalších orgánů státní správy je elektronická komunikace stále v plenkách. Zvláště vázne komunikace mezi jednotlivými státními subjekty a jejich regionálními útvary. Chybí především centrální registry dat. „Ztratil jsem řidičský průkaz. Nebydlím v Praze, ale podnikám zde, a tak jsem přišel na registr v Praze. Bohužel jsem se dozvěděl, že je možné podat žádost jen v místě trvalého bydliště. Na můj dotaz, zda by nešlo žádost přeposlat z Prahy, jsem dostal odpověď, že ne. A notářsky ověřená plná moc a předání v místě trvalého bydliště jinou osobou? Také ne. Jediná možnost je vzít si dovolenou a projet sám celou republiku,” popsal své zkušenosti pro business server Podnikatel.cz majitel firmy, který si nepřál být jmenován.
Velkým problémem se poslední dobou stává nekonzistentnost ve využívání elektronické komunikace. Zatímco některé orgány již elektronickou formu mají k dispozici, jiné nikoliv. Pokud pak dochází ke křížení kompetencí, doplatí na to zpravidla opět občan.