Internetový obchod CZC.cz se tento týden pochlubil 30% nárůstem tržeb za první pololetí letošního roku. Již dříve poukázal na vyšší nárůst tržeb za rok 2011. Jak však upozornil server Lupa.cz, započítává do nich bonusy.
Podle čeho porovnat nárůst?
E-shopu CZC.cz se nepopiratelně daří a v hubeném informačním létě, stejně jako vloni, se chtěl znovu připomenout. Zveřejnil nárůst tržeb v procentech, ale odmítal upřesnit jejich výši, prý kvůli konkurenci a interním pravidlům. Nyní se situace obrátila. Serveru Podnikatel.cz poskytl přehled vývoje tržeb za první pololetí v posledních třech letech.
Čtěte speciál: Jak založit a provozovat eshop
Přitom ještě dva dny předtím nechtěla mluvčí CZC.cz Tereza Bartošíková konkrétní čísla za jednotlivá období poskytnout. Ohledně přesných čísel v průběhu roku u nás platí interní pravidlo zveřejňování pouze procentuálních výsledků,
řekla Podnikatel.cz mluvčí CZC.cz Tereza Bartošíková. I přes opakované urgence ze strany serveru Podnikatel.cz, který si chtěl 30% nárůst tržeb číselně ověřit, CZC.cz konkrétní data odmítl uvést.
Tržby obsahují započtené bonusy
Až po zveřejnění článku E-shop CZC.cz se chlubí, že má vyšší tržby. Jejich výši ale tají se rozhodl e-shop své hospodaření odkrýt. Za 1. pololetí roku 2012 zaznamenal tržby ve výši 498 a půl milionu Kč oproti loňským více než 384 milionům Kč. Potvrzuje se tak 30% nárůst tržeb.
Pozn. Údaje vycházejí z neauditovaných výsledků
Zdroj: CZC.cz
Přehled, jak sám přiznal marketingový ředitel Marek Šalanda, ale obsahuje započtené bonusy. Pokud se někde mírně liší od rejstříku, je to dáno započtením bonusů, které mohou udělat nějaký ten milion plus minus,
dodává.
Jenže o nějaký ten milion
nejde. Jak vyplývá ze Sbírky listin, CZC.cz si za rok 2010 připsal tržby převyšující 721 a půl milionu korun, jenže ve svém přehledu uvádí 775 milionů korun. Nějaký ten milion tedy ve skutečnosti činí rozdíl 54 milionů korun.
Zdroj: CZC.cz
Jak však připomněla Lupa.cz, CZC.cz uvádí nekonsolidovaný obrat. Firma na dotaz Lupy upřesnila, že do obratu započítává také výkony (20 milionů – může jít například o servis či montáž počítačů), prodej vlastního majetku (1 milion), ostatní provozní výnosy (26 milionů), ostatní finanční výnosy (2 miliony – zřejmě jde například o úroky z bankovních vkladů). I po tomto vysvětlení pořád ještě chybí k proklamovaným 775 milionům obratu pět milionů korun,
napsala Lupa.cz.
Hře s čísly bude konec
Zveřejňovaní podobných výsledků je tedy spíše marketingovým trikem. Stejně jako když jednička na trhu Alza.cz uvádí obrat za celou Alzu, tedy za českou i slovenskou pobočku včetně celého portfolia. Celkový obrat za rok 2011 ve výši 6,8 miliardy korun je za celou Alzu,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Jaromír Řánek, marketingový ředitel.
Čtěte také: Alza.cz trhá rekordy, zvýšila obrat o miliardu na necelých 7 miliard
Hře s čísly chce však udělat přítrž Asociace pro elektronickou komerci (APEK). My jako APEK se snažíme tuto situaci na trhu změnit. Některé e-shopy si do výsledků přičítají tržby i za kamenné prodejny, za B2B business a právě i za bonusy. Dopátrat se tak konkrétních čísel je pak velmi složité,
upozornil Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.
Na dotaz serveru Podnikatel.cz, zda by přehled zveřejněných tržeb měl obsahovat bonusy, odpověděl: Obecně mohu říci, že co není v obchodním rejstříku, do čísel prostě nepatří.