Kdo by v dnešní době nechtěl obohatit rodinný rozpočet o pár tisícovek. Nadepisování obálek už je lety prověřená blamáž, navlékání korálků dá víc zabrat než vydělat a MLM vám sebere spoustu času. Dobrou volbou je zřízení vlastního e-shopu.
Ze statistik Českého statistického úřadu vyplývá, že ve druhém čtvrtletí loňského roku měly k dispozici doma osobní počítač v průměru téměř dvě třetiny domácností a 62 % jich bylo připojeno k internetu. Patříte-li těm v síti, můžete směle začít s novým přivýdělkem.
Stačí jen vědět, co budete svým zákazníkům nabízet a mít špetku fištrónu. O zbytek se už postarají firmy, které za skromné poplatky váš e-shop rozběhnou a některé dokonce zajistí i doručování zboží vašemu zákazníkovi.
Jak začít?
Za zcela zásadní je třeba považovat zřízení živnostenského oprávnění a registraci na správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, to i v případě, že jste v běžném zaměstnaneckém poměru.
Když už máte jasno v sortimentu, na který se vás obchod bude zaměřovat a seženete i odpovídajícího dodavatele, je třeba přistoupit k vytvoření samotného virtuálního obchodu. Jistě lze využít i sofistikované práce grafika a programátora, kteří váš e-shop vyladí přesně dle vašich představ, ale v tomto případě je třeba počítat s investicí i v řádu desetitisíců. Čtěte také: Platební brána je pro e-shop konkurenční výhoda
Snadnější a podstatně levnější cestou, jak e-shop vytvořit je pronájem platforem v mnoha barevných variacích. Ceny začínají už na 149 Kč/měsíc a výhodou zůstává fakt, že celou grafiku e-shopů lze zcela přizpůsobit vlastním požadavkům.
Do šablon lze totiž nahrát vlastní koláž, banner, logo a vytvořit tak zcela osobitý e-shop, přestože budete vycházet z mustru, který využívá řada dalších obchodů.
Mnoho firem, které zprostředkovávají pronájem e-shopů, vám navíc nabídne i oslovení širší skupiny potenciálních zákazníků zprovozněním e-shopu na Facebooku i na aukčním serveru, pomůžou i s exportem zboží na porovnávače. Čtěte také: Pět triků, jak budovat a propagovat lokální byznys skoro zadarmo
www.JakouDomenuZvolit.cz
Druhý krok by měl směřovat k výběru vhodné domény. Základním pravidlem zůstává snaha o dosažení shody s názvem firmy nebo nabízeného základního produktu.
V případě, že hodláte nabízet své zboží pouze českým subjektům, vyhněte se koncovkám .eu a .com. Některé vyhledávače a katalogy totiž podle koncovky rozdílně indexují jednotlivé národní domény a jejich jazykové verze.
Nejsložitější práce, která vás před ostrým startem ještě čeká, spočívá v naplnění e-shopu:
- zbožím
- reklamačním řádem
- obchodními podmínkami
- vašimi identifikačními údaji (jméno, adresa provozovny, IČ, DIČ…)
Naplnit e-shop i tisícovkou položek vás bude stát mnoho probdělých nocí, proto se v tomto případě vyplatí využít exportu zboží od dodavatele. Čtěte také: Sháníte dodavatele? Podnikatel.cz představuje nový systém poptávek
Většina velkoobchodů vám po podpisu smlouvy nabídne soupisku veškerého svého velkoobchodně prodávaného zboží (export zboží a velkoobchodní ceník ve formátu CSV, xml feed…), které za pomoci zkušeného programátora snadno implementujete do svého e-shopu.
Obsahem bývají fotografie, popisky jednotlivých položek i velkoobchodní ceny, které lze jedním nastavením, kupříkladu v Excelu, zvednout o vaši obchodní marži. A celý systém tak definitivně zprovoznit.
Reklama je důležitá
Správně zvolený druh propagace zvedne návštěvnost vašich stránek. Pro začátek stačí registrace do největších českých katalogových portálů. Lze využít reklamních kampaní pomocí PPC systémů, kdy kapsy narub obracíte jen tehdy, pokud potenciální zákazník klikne na vaši reklamu, zobrazovanou ve fulltextu poskytovatele.
Nejkomplikovanější část máte za sebou. Obchod je připraven na nápor zákazníků. Vy ale chodíte do práce a nehodláte každý den nastupovat na druhou směnu k vyřizování objednávek z e-shopu?
Vezměte si k ruce pomocníky, kteří vám s většinou práce pomůžou. Využijte služeb přeposílání objednávek či novinku Dropshipping. Čtěte také: Podnikání z domova může byznys poškodit. Zjistili jsme, kdy dát obýváku sbohem
Přeposílání objednávek
Jedná se vlastně o systém, kdy přijatou objednávku přepošlete svému dodavateli, který se postará o její vyřízení a vám, zpravidla jednou měsíčně, vyplatí provizi za zprostředkování obchodu. Klient platí přímo dodavateli, vy zde fungujete jen jako prostředník mezi zákazníkem a velkoobchodníkem.
Výhody:
- Nemusíte mít sklad na zboží, které prodáváte.
- Investice a rizika takového podnikání jsou minimální.
- Reklamace a vratky řeší váš dodavatel.
- Vy zajišťujete pouze reklamu na svůj e-shop a přeposíláte objednávky dodavateli.
Nevýhody:
- Vhodné pouze jako přivýdělek, provize nebývají vysoké.
- Jako odesílatel je na balíku uveden váš dodavatel.
- Dodavatel získá data o vašich zákaznících a může je oslovovat s lepší nabídkou než vy.
Dropshipping nebo Dropship
I zde za vás objednávku kompletně vyřizuje dodavatel, nic nebalíte, netisknete, do zboží předem neinvestujete a nemusíte mít z bytu skladiště. Rozdíl mezi přeposílám o dropshippingem spočívá hlavně v platbě, údajích na faktuře a vyřizování reklamací.
Při dropshippingu objednáte zboží od dodavatele, zaplatíte a on následně zboží odešle vašemu zákazníkovi. Vy profitujete z rozdílu mezi velkoobchodní cenou a tou, kterou máte uvedenou ve svém e-shopu.
Faktury jsou vystavené jménem vašeho obchodu, v tomto případě je tedy nutné počítat s vyřizováním reklamací. Využijete-li dropshippingu, nejste jen prostředníkem, ale plnohodnotným prodejcem, což s sebou nese sice větší zodpovědnost, ale i zajímavější zisky.