E-shop jinak: Silvie vozí potraviny až do lednice, Martin vsadil na fair trade

29. 3. 2012
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: Ondřej Hošt/Iinfo
Otevřeli si e-shop s potravinami, přesto na internetovém prodeji jejich byznys nestojí. Silvie s jídlem srovná ledničku, Martin se věnuje fair trade.

Chcete rozjet e-shop nejen s potravinami? Zapomeňte na konvence, tento byznys lze dělat i jinak. Silvie Holubová ve své firmě Food2U vsadila na služby a svým klientům nejen vozí zboží až domů, ale také ho uklidí do lednice, spižírny nebo mrazáku. Martin Kobera se zase soustředí na fair trade produkty a přes e-shop Fairově.cz prodává nejen fair trade potraviny, ale i další zboží.

Fair trade je koncept, který přispívá k férovosti obchodních podmínek pro malé zemědělce a řemeslníky v rozvojových zemích. Ti za svou produkci dostávají férové ceny.

Od luxusního zboží k dobrému jídlu

Silvie patnáct let pracovala na manažerských pozicích v luxury segmentu, zabývala se kosmetikou, hodinkami, šperky, a permanentní nedostatek času na nákupy si vyzkoušela na vlastní kůži. Tak vznikla myšlenka udělat dovážku kvalitního jídla domů, uvádí Silvie. Její kamarádka spoluvlastní firmu, která dodává kvalitní potraviny do restaurací a hotelů a stala se tak Silviinou hlavní dodavatelkou. Ještě v dávných dobách jsem jí vždycky říkala, ať mi někdo od nich přiveze třeba čerstvou rybu. To ale bylo komplikované, protože jsou zvyklí na jiný druh podnikání a dodávají spíše ve velkém, vzpomíná podnikatelka. Nejprve uvažovaly o založení VIP oddělení v kamarádčině firmě, nápad se pak přehoupl ke zřízení samostatné firmy, která se bude starat o privátní klientelu. Food2U byla na světě.

O pravidla a legislativní zákruty založení e-shopu se se serverem Podnikatel.cz již dříve podělili Martina a Marko Milosavljević a Tomáš Příkopa. Čtěte více: Založit e-shop rozhodně není jednoduché, tvrdí profíci z oboru

O své první klientky neměla nouzi – staly se jimi Silviiny známé a kamarádky z byznysu, lékařky, právničky, podnikatelky… Přesně ony jsou mojí cílovou skupinou, uvádí. Dodnes se její klientela rozšiřuje především doporučením, šeptandou, a to postupně a pomalu. Stává se, že jsou lidé z naší služby nadšení, ale klienty se nestanou. Ještě jsme nepřišli na to, co je důležité pro to, aby člověk udělal poslední krok a skutečně se stal naším klientem, krčí Silvie rameny. Čtěte také: Jsou manželé a prodávají potraviny od farmářů. Jak funguje bedýnkový byznys?

IT a fair trade se k sobě hodí

Martin Kobera studoval telekomunikace a IT (dnes spoluvlastní také společnost TINIT Consulting) a již tehdy ho zajímaly dobrovolnické projekty a pomoc třetímu světu. Už tehdy, v polovině 90. let, se seznámil s konceptem fair trade. Po škole začal pracovat ve svém oboru. V roce 2006 se mu ale změnil osobní život, odešel jako IT konzultant na volnou nohu a hledal další aktivitu, která by mu vyplnila volný čas. Začal jsem se opět stýkat s lidmi, s nimiž jsme už v půlce 90. let uvažovali o fair trade. I mí přátelé se v mezidobí posunuli – založili sdružení na propagaci fair trade. Více se zaměřovali na osvětu, pořádali přednášky, kde vysvětlovali, jak fair trade pomáhá chudým lidem. Řekl jsem si, že by bylo dobré fair trade zákazníkům také skutečně nabízet, vysvětluje Martin cestu, která ho dovedla až k založení firmy Fairově s.r.o. a e-shopu s fair trade produkty.

Ze začátku vozil Martin zboží z Drážďan, kde je velkoobchodfair trade. Přes den jsem se věnoval své konzultantské práci, o víkendu jsem jezdil pro zboží. Myslel jsem si, že doma budu mít malý regálek a když si někdo něco objedná, hodím mu to v pondělí na poštu, směje se s tím, že s takovým systémem, kdy vozil věci z Německa svým osobním autem a nosil je do bytu bez výtahu, si vystačil asi první měsíc. Záhy zjistil, že zájem je mnohem větší, navíc se mu přihlásil první zájemce, který chtěl fair trade začít prodávat ve svém obchodě. Tak se Fairově rozrostlo o velkoobchod. To už s ním pracovala také přítelkyně, současná společnice ve firmě, která dala brzy v práci výpověď a začala se společné firmě (která má dnes ještě další dva zaměstnance a brigádníky) věnovat naplno, na plný úvazek. Místo obýváku si firma pořídila první skladové prostory v City Self Storage, které postupně rozšiřovala. Pak začala hledat nový sklad a objevila bývalou prodejnu potravin na pražském Jižním Městě. Změnili se i dodavatelé – dnes má firma dodavatele hlavně ve Velké Británii a v Německu bere jen doplňkový sortiment. A jaké výhody a nevýhody má podle Martina podnikání v páru? Víckrát bych do toho nešel, odpovídá narovinu.

3 tipy přímo od profesionálů


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

Silvie Holubová, Food2U

 Jsou třeba na rozjezd vašeho byznysu velké investice?

Žádné velké investice můj byznys nevyžadoval, pořizovala jsem jen například auto. Přesto jsme se teprve po dvou letech dostali do stavu, kdy neproděláváme. Museli jsme také od nového roku přizpůsobit ceny.

 Na co se má začátečník zaměřit, pokud chce prodávat potraviny, ale nechce být jedním z mnoha?

Musí si v podnikání najít něco nového, výjimečného, specifického, čím klienta osloví. Sama jsem se proto snažila být jiná v servisu. Důležité také je vědět, kdo je váš zákazník a jaké jsou jeho zvyklosti.

 Máte nějaký specifický tip na to, jak rozšiřovat klientelu?

Potenciální klientelu oslovuji na golfových turnajích, v ženských, manažerských a byznys asociacích, jejichž jsem členkou. Nesoustředím se na zákazníky, kteří hledají podle ceny, ale na zákazníky, kteří hledají kvalitu za slušnou cenu.


Autor: Ondřej Hošt / Iinfo

Martin Kobera, Fairově

Povědomí o fair trade u nás není příliš velké, jak tedy řešíte marketing?

O marketingu jsme diskutovali velmi dlouho, ale nakonec jsme zjistili, že je nejlepší ho neřešit. Když jsme porovnali náklady na marketing s přínosem, zjistili jsme, že bez marketingu sice trochu méně vyděláme, ale nebudeme mít vysoké náklady. Máme poměrně stálou bázi odběratelů z řad bioobchodů, svůj byznys stavíme také na osobních kontaktech ve firmách – prodeje ve firmách jsou pro nás nejzajímavější. Firmám třeba na produkty dáváme i jejich logo, připravujeme jim vánoční balíčky. A zakládáme si na tom, že dodržujeme termíny, v případě nějakého problému komunikujeme se zákazníkem a proaktivně hledáme náhradní variantu. Jsme taky partnerem Kouzelných úterků T-Mobile, tady za nás marketing vlastně dělá někdo jiný a musím říct, že to funguje.

 Podle čeho se rozhodujete o tom, co budete mít v e-shopu v nabídce?

Na to se špatně odpovídá. Zkoušíme, na co lidé slyší. Kolikrát jsme zjistili, že se prodávají věci, které nám nepřipadaly jako to nejzajímavější. Nejvíc mě třeba překvapil dobrý prodej srdíček z mastku, která stojí plus minus padesát korun, nemají žádné praktické využití, akorát zajímavě vypadají. Kdyby po nich v německém velkoskladu neskočila jedna naše bývalá kolegyně, možná bychom je ani nezačali dovážet. Často je tedy výběr zboží docela náhoda.

 Co byste poradil začínajícímu podnikateli, který si chce založit e-shop?

V Česku je problém s tím, že je tu přeeshopováno. To ničí trh. Uživatel neví, který e-shop je dobrý. Poradil bych mu, aby se soustředil na větší trhy, neprodával jen v Česku. Z hlediska potřeby vstupní investice strašně záleží na typu zboží, na tom, jak si podnikatel domluví podmínky s dodavateli. My jsme třeba první rok museli dodavatelům v Británii platit dopředu, pak nám teprve vyskladnili zboží.

Vedle provozování e-shopu a velkoobchodu, dodává Fairově zboží také firmám. Právě to, že jsou našimi zákazníky firmy, je možná na našem podnikání to nejzajímavější a tím se zřejmě také nejvíc odlišujeme od konkurence, vysvětluje Martin. Zhruba třetinu odbytu dnes tvoří e-shop, třetinu velkoobchod a třetinu firemní zákazníci. Žádný boom u nás ale fair trade neprodělal. Řekněme, že fair trade znají jednotky procent populace a ještě méně lidí ho pravidelně nakupuje. A jen v potravinách je to vzhledem k celkovému objemu u nás prodaných potravin v podstatě mizivé číslo, dává nahlédnout do toho, jak asi vypadá domácí fair trade trh. Líbilo by se mu, kdyby mohl mít v budoucnu fair trade jako svůj hlavní byznys, který ho živí. Jeho dodavatelé v Anglii říkají, že fair trade už dneska u nich dělá každý, u nás je to ale hudba budoucnosti. Třeba se časem dostaneme do stavu, kdy bude všechno fair trade a my se budeme odlišovat jen tím, že máme zajímavé a dobré značky, zamýšlí se nad tím, kam by se i český trh mohl ubírat. Čtěte také: I malý byznys kvete. Čtěte příběh netradičního papírnictví i kosmetické firmy

Poskytujeme osobní službu

Silvie své podnikání staví na servisu, nikoliv na samotném e-shopu. Všichni mi ale tvrdili, že když nebudeme mít e-shop, nemůžeme fungovat, říká. Dnes jí přes e-shop přichází maximálně 30 % objednávek, většina klientů objednává telefonicky – o své objednávce si chtějí popovídat, nechají si poradit, nabídnout novinky. Přes e-shop navíc lidé objednávali třeba jen jeden kus, což vedlo k zavedení minimální ceny objednávky 1500 korun, u objednávky do 2000 korun se také účtuje dopravné. Navíc se Silvii několikrát stalo, že když poslala balzamikový olej jako balík poštou, přes pečlivé zabalení se láhev rozbila. Zasílání tedy firma úplně zrušila, ale soustředí se na vlastní rozvážku. Silvie s nadsázkou říká, že se z ní stala profesionální srovnávačka mrazáků. Zboží totiž firma nejen doveze, ale také uklidí, lednici nebo mrazák navíc přerovná tak, aby byly starší věci vepředu, nové vzadu a všechno se vešlo. „Je to specifická, osobní služba,“ doplňuje. Pokrývá přitom Prahu a okolí. Tím, že firma bere zboží po objednávce rovnou od svých dodavatelů, nemusí mít sklad. To, že nemáme sklad, je pro nás výhoda, nemusíme vést žádné skladové hospodářství, říká Silvie.

Co se týče sortimentu, snaží se Silvie držet vyšší kvalitu – má jednoho velkého dodavatele, plus další například na ovoce a zeleninu. V nabídce máme čerstvé ryby, čerstvé maso z celého světa, třeba z Argentiny, prodáváme potraviny z Itálie, sýry z Francie… Je to všehochuť dobrého jídla, popisuje. Nabízí i mléko, máslo nebo vejce v biokvalitě, či drogerii z Itálie. V rozšiřování sortimentu se snaží vyhovět přáním svých klientů. Ceny jsou podle ní plus mínus srovnatelné s maloobchodem, nebo o málo vyšší, a to i s dovážkou, která probíhá po tři zavážkové dny. Zboží rozváží Silviina kolegyně, nebo sama Silvie. Je pro mne důležité zákazníky osobně znát, zamýšlí se. Třetí kolegyně je doma na mateřské a stará se o marketing, připravuje newslettery. Všechno ale konzultujeme dohromady, dodává Silvie, pro kterou je důležité, aby také její zaměstnankyně předávaly dál filozofii firmy. Náš cíl je mít stálou klientelu, která objednává jednou za týden, jednou za čtrnáct dnů nebo za měsíc. Podle toho, jak je rodina velká a jaké má zvyky, prozrazuje Silvie. Čtěte také: 10 tipů pro úspěšný newsletter

Potíže? Ne, koření podnikání

Pořád je něco, každý rok si myslíme, že už snad máme největší zrady za sebou, reaguje Martin na otázku, zda se při svém podnikání setkává s nějakými překážkami. Myslím ale, že to k podnikání vlastně patří a že to podnikání svým způsobem opepřuje. Začínáme sedmý rok a máme například už čtvrtý e-shop, ne vždycky jsme měnili záměrně, popisuje. Setkal se s nedotažeností, špatnou optimalizací pro vyhledávače, s uživatelsky složitým řešením, jindy přestal fungovat dodavatel… Dnes si e-shop vyvíjí sám ve své druhé firmě, zatím ale není v provozu.

Martin uznává, že to má jako IT expert trochu složitější. Ze začátku jsem měl tendenci vnášet do Fairově to, na co jsem zvyklý u velkých firem, kde konzultuji logistiku, e-shopy, e-Commerce řešení. Chtěl jsem třeba u nás v malé firmě aplikovat čárové čtečky pro vyskladňování, ale docela jsem narazil, přiznává. E-shop má také díky jeho zájmu o IT širokou škálu možností plateb, včetně platební brány PayU nebo PayPal, jak ale podnikatel říká, u zákazníků přesto stále vede dobírka. Na druhou stranu je rád, že díky Fairově dokáže svým zákazníkům v IT předat reálnou podnikatelskou a provozní zkušenost.

Specifikem Fairově je také prodej bio produktů, které musí podléhat certifikaci a kontrolám. Kvůli tomu, že dodáváme kávu do jednoho z maloobchodních řetězců jsme například museli začít čtvrtletně vykazovat, kolik obalů vyprodukujeme a podobně, popisuje Martin další povinnosti, jimž jeho firma musí dostát.

fin 25 - early cena

Touha po velkém týmu a malá láska

Věci, které prodává, zkouší Silvie na sobě, aby je mohla lépe doporučovat. Říká, že do pětatřiceti sama skoro vůbec nevařila. Byla to pro mě práce, na kterou jsem neměla čas a nebavila mě. Teď mě vaření začalo bavit, prozrazuje, jak jí vlastní podnikání změnilo život. Odložila také manažerské kostýmky a vysoké podpatky. Velký pracovní kolektiv, na který byla dřív zvyklá, jí ale někdy chybí. Od pětadvaceti jsem byla zvyklá menežovat lidi, řídila jsem stopadesátičlenné týmy, organizování je moje parketa. Jsem týmový hráč. Myslím, že se do managementu a světa velkého byznysu zase vrátím. Food2U už ale také neopustím, je to moje dítě, uzavírá Silvie.

I Martinovi další podnikání změnilo život – rozloučil se s volným časem. Se svou firmou Fairově nyní plánuje hlavně vánoční nabídku a také nové řešení e-shopu. Můj letošní plán hlavně jsou volné víkendy, dodává. Jeho recept na time management zatím je spousta kafe, brzké vstávání a celodenní práce.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).