Obávám se, že by to ÚOOÚ rychle zatrhl :(. Navíc jak řešit pokud bude někdo tvrdit, že si balíček neobjednal?
Ale uznávám, že by to bylo nejlepší řešení. Protože nějaký soud by asi klient vyhrál - když má možnost zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit, tak by to mohlo být vztaženo i na to nevyzvednutí - prostě si to po nákupu rozmyslel.
Registr jde samozřejmě založit tak, aby v něm ŽADNÉ OSOBNÍ ÚDAJE NEBYLY!! To už dnes není žádný problém:
Například adresa:
Jan Novák, Václavské náměstí 3, Praha - bude do registru uložena jako hash "os25454hsdsd/khdsd6525445461465454hashaks311541dsdsdsd?jsdhsdjhkds1155"
Hash nejde zpětně přepočítat na konkrétní adresu a sdílený registr nebude obsahovat žádné osobní údaje, ale jen databázi "hashů". E-Shop pak jen udělá to, že vezme adresu zákazníka, vygeneruje z ní hash a porovná ho se sdílenou databází hashů a vrátí buď pozitivní nebo negativní výsledek :-)
--
Takto nejsou sdílená žádná osobní data zákazníků, ani nejsou nijak ukládána a nejdou zjistit nebo zneužít. Pouze se provozovatelé zapojení do registru dozví, jestli daná adresa tam je nebo není :-) Proti takovému řešení nic nezmůže ani ÚOOÚ - digitální otisk není osobní údaj.
Celé to může jednoduše fungovat v PHP a každý e-shop jenom odešle údaje do registru, který je neuloží, ale jenom ověří hashe a vrátí ANO/NE.
--
Jistě, nikdo pak nemusí platit za nevyzvednutí zásilky, ale výmaz z registru může být třeba až po zaplacení nákladů a do té doby si prostě nic od partnerů e-shopů registru neobjedná, neboť systém mu automaticky objednávku stornuje z důvodu "rizikové adresy". Ano, každý si sice může pak objednávat do práce, k prarodičům, k tetičce, ale už se neodmítá a neobjednává tak snadno, když víte, že to může být taky poslední zásilka na tuto adresu...
Někteří lidé toho vyloženě zneužívají a objednají si klidně tu samou věc od 5ti nebo i 10ti e-shopů na dobírku, pak si vezmou jen tu, která dorazí nejrychleji a zbytek zaplatí obchodníci - respektive jejich další zákazníci na maržích.
Takže jednoznačně bych registr zavedl a naopak bych tam i vkládal něco jako "bonusové" zákazníky, kteří platí včas, vyzvedávají zásilky atd. a těm by e-shopy mohly dávat bonusy a slevy.
Protože nechápu proč by měl slušný a poctivý zákazník doplácet na "vychcánky". Nakonec SOLUS taky úřadu nevadí a to v něm osobní údaje jsou a je jich tam poměrně dost.
má to jeden háček, stačí aby si zák. změnil jediný znak v adrese či jméně, a to dokonce i mezeru a hash bude naprosto jiný
pár příkladů ke stejnému zákazníkovi...
Jan Novák
Karlova 23
Praha 16000
Jan Novák ml.
Karlova 23
Praha 16000
Jan Novák st.
Karlova 23
Praha 16000
Jan Novák ml
Karlova 23
Praha 16000
Jan Novák st
Karlova 23
Praha 16000
(mezera za Novák)
Jan Novák
Karlova 23
Praha 16000
(dvojitá mezera před 23)
Jan Novák
Karlova 23
Praha 16000
(mezera v psč)
Jan Novák
Karlova 23
Praha 160 00
(dvojitá mezera před PSČ)
Jan Novák
Karlova 23
Praha 16000
jsou tady rozdíly pouze v mezerách, ale kazdý záznam má naprosto jiný hash...
Nadbytecne mezery je mozne programove snadno odstranit, PSC upravit. Tituly a pod. odstranit, zkratky v adrese rozepsat (napr. n/L nad Labem), vse prevest na velka pismena, odstranit diakritiku... Vzdycky by tam nejaka moznost jak to obejit zustala, ale jako nejvetsi problem vidim aby se obchody dohodly a nekdo z nich to nezneuzival (i kdyz to zneuziti by slo asi take resit - krome hashe by se doplnila informace kdo jej do db pridal...)
Hlavní problém nevidím v tom, aby to nezneužívaly obchody, ale aby to nezneužíval kdokoli jiný, jako pomstu nebo třeba proto, že jim připadá vtipné, že si ten člověk už nikdy nic na dobírku neobjedná.
Pro likvidaci konkurence ideální. Nahlásím všechny hashe svých zákazníků jako vadné a mám jistotu, že mi nikam neutečou. A když už registr rizikových zákazníků, tak okamžitě také registr rizikových firem!
No jo, ale tak taky může kdokoli dostat kohokoli do registru.
Druhá věc - není divu, když jsou e-shopy které lžou o dodacích lhůtách. To si takhle vyberete ze všech ten sice o něco dražší, ale co to jako jediný má skladem, ale nakonec z něj vyleze, že to vlastně musí objednat a bude to za měsíc stejně jako u všech v ČR...
Což nikoho neopravňuje objednávat naráz to samé z X shopů a brát jen to, co přijde první. To je prostě hnus, takovým "zákazníkům" patří pár facek. Sám e-shop neprovozuji, ale denně čtu příhody takového rázu, že sám bych takové jednání zákazníku nezvládl. Buď bych seděl za napadení nebo na psychiatrii :)
Asi pred tydnem mi psali z webczech.cz od kterych mam e-shop ze podobny registr spousteji na www.pozornanej.cz a ze do nej budou automaticky zapojene vsechny e-shopy, ktere bezi na jejich software. Jestli to obezi pomoci hash nebo jinak to nevim, ale do obchodnich podminek se ma dat podle instrukci od UOOU pouze souhlas zakaznika s overenim v registru.