E-shopaři, připravte se. Elektronická evidence tržeb se bude týkat i vás

27. 2. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Elektronická evidence tržeb se sice nebude týkat všech podnikatelů, e-shopy s ní však musí počítat. Pro online obchody by však nemělo jít o vážnější problém.

Přestože se elektronická evidence tržeb nedotkne všech podnikatelů, velká část živnostníků a firem s jejím zavedením musí počítat. Mezi ty podnikatele, které elektronická evidence tržeb čeká, patří i e-shopy. Jak ale upozorňují zástupci internetových podnikatelů, pro e-shopy nejde o žádnou výraznou komplikaci a elektronická evidence tržeb jim může spíše pomoci.

Čtěte také: S elektronickou evidencí se pojí novinka, zákazníci budou muset převzít účtenku

Elektronická evidence tržeb se týká i e-shopů

Ilustrační obrázek
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Elektronická evidence tržeb se bude týkat i e-shopů.

Zákon o elektronické evidenci tržeb se nachází teprve v připomínkovém řízení, takže se řada věcí ještě může změnit. Pokud by byl však schválen ve stávající podobě, dotkne se statisíců podnikatelů. Mezi skupiny, které by elektronickou evidenci tržeb měly zavést, patří i online obchody. U e-shopů nemá navíc záležet na tom, zda mají odběrné místo či poskytují dobírku (a přijímají tak platby v hotovosti) nebo umožňují pouze platit bankovním převodem. Elektronická evidence tržeb se bude vztahovat i na e-shopy či jiné formy zásilkového prodeje, pokud přijímají zákonem definované formy tržeb – zejména tedy hotovost či platební karty. Může tedy jít i o prodej zboží doručovaného prostřednictvím kurýrní služby, pokud je hrazeno na místě v hotovosti či platební kartou, případně přes platební bránu na webu daného obchodníka, vysvětlil serveru Podnikatel.cz Michal Žurovec z tiskového oddělení ministerstva financí.

Zákon totiž definuje tržby, kterých se elektronická evidence týká. Jde o platby:

  • v hotovosti
  • bezhotovostním převodem, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat
  • prostřednictvím poukázky na zboží nebo služby
  • prostřednictvím šeku
  • směnky
  • nebo jednotek, které reprezentují peněžní prostředky.

Především e-shopů se pak týká druhý druh tržeb, tedy platby “bezhotovostním převodem, k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce, kterým je poplatník, který má tržbu evidovat.” Důvodová zpráva konkretizuje, co se touto větou zamýšlí. Elektronická evidence se má týkat i bezhotovostních platebních operací, u kterých je iniciace platby dána prostřednictvím příjemce, typicky se jedná o bezhotovostní transakce, kde dochází ke styku zákazníka a prodávajícího, zejména karetní transakce, ať už uskutečňované prostřednictvím debetní či kreditní karty nebo prostřednictvím virtuální karty umístěné např. v mobilním telefonu.

Čtěte také: Ne. Všech živnostníků se elektronická evidence tržeb netýká

Povinnosti budou mít e-shopy stejné jako kamenné obchody

Co se týče povinností, které budou e-shopy v souvislosti s elektronickou evidencí tržeb mít, měly by být stejné, jako pro ostatní podnikatele. Finančnímu úřadu by okamžitě měly poslat údaje o provedené platbě. Součástí zasílaných údajů má být vždy:

  • celková částka tržby,
  • způsob úhrady tržby,
  • bezpečnostní kód poplatníka vytvořený poplatníkem, který prokazuje jednoznačnou vazbu mezi poplatníkem a datovou zprávou; způsob tvorby bezpečnostního kódu stanoví ministerstvo financí vyhláškou,
  • údaj o pořadí účtenky, 
  • identifikace provozovny a pokladního místa a
  • jedná-li se o plátce daně z přidané hodnoty, rozdělení celkové částky dle sazeb daně z přidané hodnoty.

Ministerstvo financí navíc stanoví vyhláškou další požadované údaje o tržbě.

E-shopy též budou muset plnit náležitosti u účtenky. Součástí účtenky má být vždy:

  • celková částka tržby,
  • bezpečnostní kód poplatníka,
  • fiskální identifikační kód jako jednoznačný identifikátor vytvořený správcem daně potvrzující zaevidování tržby,
  • údaj o pořadí účtenky,
  • identifikace provozovny a pokladního místa a
  • údaj o tom, zda byla tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu.

Stejně jako v případě zasílaných údajů může ministerstvo povinné náležitosti účtenky rozšířit vyhláškou.

Čtěte také: Elektronická evidence tržeb se dotkne více než půl milionu podnikatelů

Pro e-shopy by mohla být elektronická evidence výhodou

Zatímco někteří podnikatelé se elektronické evidence tržeb poměrně obávají, pro e-shopy by její implementace neměla tvořit výraznější problém. Jak uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Vetyška, šéf Asociace pro elektronickou komerci, e-shopy by naopak mohly ze zavedení elektronické evidence tržeb profitovat. Zde je hlavní otázkou, jaké bude technické řešení. To už bychom samozřejmě rádi znali a případně komentovali. Z pozice internetových obchodníků by nemělo dojít k výrazné komplikaci, internetové připojení všichni prodejci mají, veškeré transakční údaje v digitální podobě také. Doufám ovšem, že nás stát negativně nepřekvapí IT řešením, které bude nemoderní a komplikované, doplnil Vetyška.

Elektronická evidence tržeb se má dle plánů ministerstva zavádět v postupných vlnách. Pro e-shopy se má týkat až od druhého čtvrtletí roku 2016. V současném návrhu je to tak, že první kvartál bude výjimka a od druhého kvartálu se již zapojí veškerý maloobchod a velkoobchod, uzavřel Jan Vetyška.

Čtěte více: Elektronická evidence tržeb padne jako první na hoteliéry a hostinské

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).