Už při ohlášení prvních předpovědí dešťů zákazníci začali nakupovat na internetových obchodech zboží, které by jim v případě povodní mohlo pomoci. U některých kategorií tak e-shopy zaznamenaly velký nárůst poptávky.
Co se dozvíte v článku
Se situací si prodejci poradili
Petra Psotková, tisková mluvčí Datartu, serveru Podnikatel.cz potvrdila, že povodně, které zasáhly Českou republiku, se promítly do jejich prodejen a e-shopu. Zaznamenali nárůst poptávky po specifických produktech, které zákazníci vyhledávali v reakci na aktuální nepříznivé podmínky s tím, že mezi žádané zboží patřila zejména čerpadla, odvlhčovače vzduchu a svítilny. Podobně v Alze měly povodně vliv na nákupní chování jejich zákazníků. A například v ONLINESHOP.CZ evidovali zvýšenou poptávku po specifických produktech, jako jsou čerpadla, úklidové pomůcky, elektrocentrály a odvlhčovače. Celkově však situace proběhla bez výrazných výkyvů a byla zvládnutá bez zbytečné paniky,
shrnuje Pavlína Tauchmanová, z marketingového oddělení ONLINESHOP.CZ.
Jaká byla skladba nákupů?
Eliška Čeřovská, PR manažerka Alzy, prozradila, že největší nárůst poptávky zaznamenali u čerpadel a kromě toho viděli zvýšený zájem o odvlhčovače, powerbanky a nabíjecí stanice, a to zejména v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Kategorie vodních čerpadel na Allegro.cz v týdnu od 9. do 15. září zaznamenala nárůst zájmu + 144 % meziročně, o víkendu od 14. do 15. září dokonce 654 % meziročně a 155 % v porovnání s předchozím týdnem. Výrazný nárůst jsme pozorovali i u powerbank: v týdnu od 9. 11. +53 %,
uvedla Tereza Copers z Allegro.cz.
V ONLINESHOP.CZ výrazně vzrostla poptávka po ponorných čerpadlech, která lidé využívají k odčerpávání vody v zatopených oblastech, a elektrocentrály jsou další kategorií, která se stala velmi žádanou, zejména v místech s výpadky elektřiny. Zákazníci také více nakupovali úklidové pomůcky a odvlhčovače vzduchu, které pomáhají s následným čištěním a vysoušením zasažených prostor. Na nárůst poptávky kvůli této mimořádné události jsme byli dostatečně připraveni,
říká Pavlína Tauchmanová. Zvýšil se zájem o powerbanky, což reflektovalo potřebu řešit vzniklé problémy s vodou a výpadky elektřiny. Jejich prodeje v meziročním srovnání dosáhly téměř dvojnásobku oproti stejnému období v loňském roce,
přidává Petra Psotková.
V Mall.cz nastal zlom kolem 11. září, tedy poté, co se objevila varování před povodněmi. Objednávky powerbank byly ten den o 130 % vyšší než loni a čerpadel o 75 %. Data za víkend 14. a 15. září ukazují v Česku nárůst prodeje elektrocentrálen o více než 1000 % a vodních čerpadel o 200 %. Dalšími kategoriemi, které povodně pravděpodobně ovlivnily, jsou průmyslové vysavače (+ 120 %) a žebříky (+ 400 %). Nárůst zájmu vidíme i u odvlhčovačů, a to o více než 90 %,
doplnila Tereza Copers.
E-shopy jsou připraveny pomoci
Již před povodněmi na našem e-shopu probíhala akce DNY ONLINESHOP.cz, kterou jsme nijak nezměnili v reakci na tuto situaci. Nechceme těžit z neštěstí druhých a snažíme se udržet etické obchodní praktiky. Naše aktuální slevy a nabídky proto nejsou vázány na žádné mimořádné události,
popisuje Pavlína Tauchmanová.
Podobně ani v Datartu žádné speciální marketingové kampaně kvůli povodním neorganizovali. Lidé, kteří jsou postiženi povodní, se však mohou obrátit na naši zákaznickou linku nebo svoji nejbližší prodejnu a individuálně s nimi vyřešíme cenové nabídky na míru, speciální bezúročné splátky a doručení zdarma,
uvedla Petra Psotková a doplnila, že v minulých dnech byli připraveni flexibilně reagovat na vyšší poptávku a zároveň udržet plynulý chod e-shopu a prodejen. Dále jsme se zaměřili také na pomoc v postižených oblastech. Podpořili jsme naše zaměstnance a nabídli jsme materiální pomoc vybraným charitativním organizacím,
upřesnila.
V Alze připravili seznam produktů, které mohli ihned poskytnout. Eliška Čeřovská vyjmenovává, že šlo například o powerbanky a nabíjecí stanice, čelovky, vařiče, chemická WC, hygienické potřeby, dětskou výživu a další nezbytné věci. V těchto situacích jsme v úzkém kontaktu s Generálním ředitelstvím Hasičského záchranného sboru ČR, Českým červeným křížem, Charitou ČR a humanitární organizací ADRA, abychom zajistili, že naše pomoc dorazí co nejrychleji a nejefektivněji tam, kde je nejvíce potřeba,
zmínila dále.
Nastaly potíže s doručováním
Tereza Copers přiznala, že povodňová situace komplikovala situaci dopravcům a mohla mít dopad na rychlost doručování jejich zboží. Také v Datartu povodně způsobily nemalé komplikace v logistice a zasáhly jak zásobování prodejen, tak doručování zboží a služeb zákazníkům. Kvůli vodě a případně nepřístupnosti některých oblastí jsme byli nuceni dočasně uzavřít šest prodejen. Přes všechny překážky jsme však zůstali v kontaktu se zákazníky a snažili jsme se operativně řešit případné problémy například s doručením zboží apod.,
dodala.
Provoz ONLINESHOP.CZ probíhal i přes výpadky elektřiny na některých pobočkách plynule. Situaci tak zvládli bez komplikací. Sklady zůstaly v pořádku a expedice probíhala hladce. Některé přepravní společnosti jim doporučily omezit zásilky do zasažených oblastí. Zákazníky jsme o situaci preventivně předem informovali. Naštěstí se vše obešlo bez výrazných prodlev, zákazníci ocenili naši včasnou komunikaci a transparentní přístup,
uzavřela Pavlína Tauchmanová.