V USA je dnes takzvané Cyber Monday, kterým vrcholí online prodeje. Česká republika si internetové nákupní šílenství zažila už v pátek při takzvaném Black Friday. Touha utrácet po síti ale neklesá, právě naopak. Se začátkem prosince startuje vrchol tuzemských on-line prodejů. Češi podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci v dalších dvou týdnech utratí v internetových obchodech 4,5 miliardy korun a celkem v předvánoční nákupní sezóně na internetu nechají minimálně 21,5 miliardy korun. Prosinec je totiž nejen ve znamení adventu, ale i online nákupů.
Pořizování nákupních dárků v e-shopech se podle průzkumu letos nevyhne 80 % zákazníků. Motivuje je k tomu především výhodnější cena, ale zdaleka už není tak dominantní, jak tomu bylo v minulosti. U e-shopů je oceňována možnost jednoduchého srovnání i jednoduchá reklamace. Na otázku, v čem vidí hlavní výhodu nákupu po internetu, uvedlo výhodnější cenu jen 31 % dotazovaných. Další odpovědi pak potvrdili dlouhodobý trend – zákazníci vnímají v souvislosti s e-shopy pohodlné a kvalitní služby. Celkem 27 % respondentů uvedlo jako hlavní výhodu úsporu času, 16 % nákup bez front a dalších 16 % širokou nabídku zboží,
říká Jan Vetyška, předseda Asociace pro elektronickou komerci.
Psali jsme: Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný
Důkazem zájmu lidí o utrácení na internetu je už zmíněný Black Friday. Ačkoliv u nás nemá příliš silnou tradici, zájem zákazníků byl letos obrovský. Například Maall.cz zaznamenal 120% nárůst objednávek oproti čtvrtku a návštěvnost webu byla dokonce trojnásobná. V běžné týdny je přitom čtvrtek silnějším nákupním dnem než pátek. Více než dvojnásobný počet objednávek oproti předchozím dnům považujeme za ohromný úspěch, i vzhledem k tomu, že akční Black Friday je v Česku novým fenoménem. V některých chvílích během pátku se naše servery pořádně zadýchaly. Vánoční nákupy můžeme definitivně prohlásit za zahájené, v tomto týdnu budeme denně expedovat kolem 50.000 kusů zboží,
říká Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ.
V některých případech došlo dokonce k pětinásobnému nárůstu. Jejich tržby se zvýšily v průměru o třetinu, zatímco výše průměrné objednávky klesla o 11 %,
dodává Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.
Na předvánoční vánoční horečce ale vydělají jen skutečně funkční a připravené e-shopy. Vánoce jsou testem jejich kvalit. Proto by se obchodníci měli držet osvědčených rad a návodů. Tady je seznam článků, které je obsahují:
- 7 hlavních chyb, které e-shopy dělají při práci s daty o nákupech a zákaznících
- 7 častých chyb, které e-shopy dělají v souvislosti s Vánocemi
- Zakládáte e-shop? Zkušení obchodníci radí, čeho se vyvarovat a čeho se držet
- Máte e-shop? Věnujte se mu hlavně v pondělí a přizpůsobte ho tabletům
- Znáte zákazníky svého e-shopu? Víme, co kdo nakupuje na internetu nejčastěji
- 7 grafických inspirací pro váš vánoční newsletter
- Dva měsíce do Vánoc. Je nejvyšší čas spustit kampaň