E-shopům začínají žně, vydělat mají 21,5 miliardy

1. 12. 2014
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Advent je pro mnoho lidí hektičtější než jiná období roku, o to víc pak pro internetové obchodníky. Rekordní tržby mnozí hlásili už před víkendem a zájem sílí.

V USA je dnes takzvané Cyber Monday, kterým vrcholí online prodeje. Česká republika si internetové nákupní šílenství zažila už v pátek při takzvaném Black Friday. Touha utrácet po síti ale neklesá, právě naopak. Se začátkem prosince startuje vrchol tuzemských on-line prodejů. Češi podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci v dalších dvou týdnech utratí v internetových obchodech 4,5 miliardy korun a celkem v předvánoční nákupní sezóně na internetu nechají minimálně 21,5 miliardy korun. Prosinec je totiž nejen ve znamení adventu, ale i online nákupů. 

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Pořizování nákupních dárků v e-shopech se podle průzkumu letos nevyhne 80 % zákazníků. Motivuje je k tomu především výhodnější cena, ale zdaleka už není tak dominantní, jak tomu bylo v minulosti. U e-shopů je oceňována možnost jednoduchého srovnání i jednoduchá reklamace. Na otázku, v čem vidí hlavní výhodu nákupu po internetu, uvedlo výhodnější cenu jen 31 % dotazovaných. Další odpovědi pak potvrdili dlouhodobý trend – zákazníci vnímají v souvislosti s e-shopy pohodlné a kvalitní služby. Celkem 27 % respondentů uvedlo jako hlavní výhodu úsporu času, 16 % nákup bez front a dalších 16 % širokou nabídku zboží, říká Jan Vetyška, předseda Asociace pro elektronickou komerci. 

Psali jsme: Black Friday po česku: zatím nepochopen a tak trochu zbytečný

Důkazem zájmu lidí o utrácení na internetu je už zmíněný Black Friday. Ačkoliv u nás nemá příliš silnou tradici, zájem zákazníků byl letos obrovský. Například Maall.cz zaznamenal 120% nárůst objednávek oproti čtvrtku a návštěvnost webu byla dokonce trojnásobná. V běžné týdny je přitom čtvrtek silnějším nákupním dnem než pátek. Více než dvojnásobný počet objednávek oproti předchozím dnům považujeme za ohromný úspěch, i vzhledem k tomu, že akční Black Friday je v Česku novým fenoménem. V některých chvílích během pátku se naše servery pořádně zadýchaly. Vánoční nákupy můžeme definitivně prohlásit za zahájené, v tomto týdnu budeme denně expedovat kolem 50.000 kusů zboží, říká Marek Liška, generální ředitel MALL.CZ. 

V některých případech došlo dokonce k pětinásobnému nárůstu. Jejich tržby se zvýšily v průměru o třetinu, zatímco výše průměrné objednávky klesla o 11 %, dodává Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect.

Na předvánoční vánoční horečce ale vydělají jen skutečně funkční a připravené e-shopy. Vánoce jsou testem jejich kvalit. Proto by se obchodníci měli držet osvědčených rad a návodů. Tady je seznam článků, které je obsahují:

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).