Obchodník má podle zákona o ochraně spotřebitele informační povinnost, na jejímž základě musí spotřebiteli poskytnout dostatek informací o prodávaném výrobku nebo poskytované službě. Tato povinnost se týká všech obchodníků bez rozdílu. Nezáleží tedy na tom, zda fungují v kamenné prodejně nebo na internetu. Čtěte také: Jak založit e-shop
Informace o zboží jsou povinné, cena nestačí
Jasná povinnost uvádět informace o nabízeném zboží vyplývá především z paragrafu 9 a 10 zmíněného zákona. Občanský zákoník ukládá internetovým obchodům na prvním místě uvést
upřesňuje pro server Podnikatel.cz Jan Votočka z PR – poradenského oddělení spotřebitelské organizace dTest.
spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy název a hlavní charakteristiky zboží nebo služeb, které nabízí. U toho bohužel mnozí podnikatelé končí a nedbají na zákon o ochraně spotřebitele, který informační povinnost dále rozvádí zejména ve veřejnoprávním smyslu,
Ze zákona
§ 9 zákona o ochraně spotřebitele (zákon 634/1992 Sb.):
(1) Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.
§ 10:
(1) Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny
a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití,
b) též údaji o složení materiálu, jde-li o textilní výrobky, s výjimkou těch výrobků, které podle zvláštního předpisu povinnosti označování nepodléhají,
c) též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají.
Plyne z toho, že uveřejnit v e-shopu obchodní podmínky nestačí. Potřebné jsou i informace o zboží, aby se zákazník zorientoval v tom, co vlastně kupuje a neluštil tuto skutečnost jen z výše ceny. Na rozdíl od prodeje v obchodě k tomu navíc má e-shop mnohem více prostoru daného zejména možností vytvoření samostatné popisující stránky na internetu,
dodává Jan Votočka. Čtěte více: Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky e-shopů?
S pominutím tohoto pravidla se lze u e-shopů setkat poměrně často, dodává Jan Votočka. Někteří prodejci toho dokonce zneužívají v tom smyslu, že o výrobku uvedou údaje nepřesné či doplní nabídku lákavými fotografiemi, které ovšem neodpovídají skutečné povaze a kvalitě produktu. Lze říci, že obchodník, který myslí své aktivity poctivě, nemá důvod cokoliv skrývat a popis produktu v nabídce tak nemusí ani nijak omezovat,
tvrdí s tím, že otevřenost jistě ocení i zákazníci, kteří budou takový e-shop navštěvovat.
Info hraje roli i v marketingu
Nedostatek informací o nabízeném zboží je totiž špatně nejen z hlediska zákona, ale také z pohledu marketingu. Nekompletní, zavádějící nebo dokonce záměrně lživý popis zboží nepomůže v tom, aby se zákazníci do e-shopu vraceli. Čtěte více: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (1.díl)