E-shopy bez infa o zboží porušují zákon

19. 1. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Internetoví prodejci mají povinnost zveřejňovat na netu podrobné informace o zboží. Mnoho z nich to nedělá, čímž porušují zákon.

Obchodník má podle zákona o ochraně spotřebitele informační povinnost, na jejímž základě musí spotřebiteli poskytnout dostatek informací o prodávaném výrobku nebo poskytované službě. Tato povinnost se týká všech obchodníků bez rozdílu. Nezáleží tedy na tom, zda fungují v kamenné prodejně nebo na internetu. Čtěte také: Jak založit e-shop

Informace o zboží jsou povinné, cena nestačí

Jasná povinnost uvádět informace o nabízeném zboží vyplývá především z paragrafu 9 a 10 zmíněného zákona. Občanský zákoník ukládá internetovým obchodům na prvním místě uvést
spotřebiteli s dostatečným předstihem před uzavřením smlouvy název a  hlavní charakteristiky zboží nebo služeb, které nabízí. U toho bohužel  mnozí podnikatelé končí a nedbají na zákon o ochraně spotřebitele, který  informační povinnost dále rozvádí zejména ve veřejnoprávním smyslu,
upřesňuje pro server Podnikatel.cz Jan Votočka z PR – poradenského oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Ze zákona

§ 9 zákona o ochraně spotřebitele (zákon 634/1992 Sb.):

(1)   Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.

§ 10:

(1) Prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny

a) označením výrobce nebo dovozce, popřípadě dodavatele, a pokud to povaha výrobku nebo forma prodeje vyžaduje, názvem výrobku, údaji o hmotnosti nebo množství nebo velikosti, popřípadě rozměru, dalšími údaji potřebnými dle povahy výrobku k jeho identifikaci, popřípadě užití,

b) též údaji o složení materiálu, jde-li o textilní výrobky, s výjimkou těch výrobků, které podle zvláštního předpisu povinnosti označování nepodléhají,

c) též údaji o materiálech použitých v jejích hlavních částech, jde-li o obuv, s výjimkou těch výrobků, které podle prováděcího právního předpisu označování nepodléhají.

Plyne z toho, že uveřejnit v e-shopu obchodní podmínky nestačí. Potřebné jsou i informace o zboží, aby se zákazník zorientoval v tom, co vlastně kupuje a neluštil tuto skutečnost jen z výše ceny. Na rozdíl od prodeje v obchodě k tomu navíc má e-shop mnohem více prostoru daného zejména možností vytvoření samostatné popisující stránky na internetu, dodává Jan Votočka. Čtěte více: Co všechno musí obsahovat obchodní podmínky e-shopů?

S pominutím tohoto pravidla se lze u e-shopů setkat poměrně často, dodává Jan Votočka. Někteří prodejci toho  dokonce zneužívají v tom smyslu, že o výrobku uvedou údaje nepřesné či  doplní nabídku lákavými fotografiemi, které ovšem neodpovídají skutečné  povaze a kvalitě produktu. Lze říci, že obchodník, který myslí své  aktivity poctivě, nemá důvod cokoliv skrývat a popis produktu v nabídce  tak nemusí ani nijak omezovat, tvrdí s tím, že otevřenost jistě ocení i zákazníci, kteří budou takový e-shop navštěvovat.

Info hraje roli i v marketingu

Nedostatek informací o nabízeném zboží je totiž špatně nejen z hlediska zákona, ale také z pohledu marketingu. Nekompletní, zavádějící nebo dokonce záměrně lživý popis zboží nepomůže v tom, aby se zákazníci do e-shopu vraceli. Čtěte více: 10 věcí, kterými v e-shopu odradíte zákazníka od koupě (1.díl)

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).