Muži nakupují na internetu mnohem častěji a také utratí více peněz než ženy. Jak uvádí nejnovější průzkum portálu Heureka.cz, který provedl společně s agenturou NMS Market Research, až 43 % mužů nechalo v e-shopech během roku přes 10 000 korun. Tuto částku nepřesáhne ani třetina zákaznic. Naopak čtvrtina žen utratí za nákupy na internetu pouze 3 000 korun ročně. Tuto částku, do tří tisíc ročně, nechá na internetu jen 15 % mužů,
říká Michal Osuský z výzkumné agentury NMS Market Research.
Nejčastější útrata, kterou lidé ročně na internetu zaplatí, se pohybuje mezi pěti a deseti tisíci korunami. Takovou roční útratu na internetu uvedla celá čtvrtina Čechů,
doplňuje Michal Osuský. Průzkum proběhl mezi téměř 9 000 internetovými uživateli v České republice a na Slovensku, kteří nakupují v e-shopech.
Tyto výsledky potvrzuje i loňský spotřebitelský průzkum největšího internetového obchodu v České republice Kasa.cz. Podle něj tvoří ženy pouze třetinu českých internetových zákazníků. Na Slovensku připadají pouze dvě ženy na 10 zákazníků. Oproti tomu v západní Evropě je trend odlišný a relativně vyrovnaný. Muži tam podle Eurostatu tvoří jen 57% podíl zákazníků. Čtvrtinu internetových nákupů dělají podle aktuálních údajů lidé starší padesáti let. Tady už se současným trendům v Evropě, kde je rovněž patrný nečekaně vysoký počet nakupujících přes internet ve vyšším věku, blížíme.
Částka | Češi aktivní na internetu | Muži | Ženy |
---|---|---|---|
1 – 3 000 Kč | 20 % | 15 % | 25 % |
3 000 – 5 000 Kč | 18 % | 16 % | 20 % |
5 001 – 10 000 Kč | 25 % | 26 % | 24 % |
10 001 – 20 000 Kč | 20 % | 24 % | 17 % |
20 000 Kč a více | 16 % | 19 % | 13 % |
Jak na portálu Kasa.cz vysvětlil psycholog Vilém Urban, ženy mají stále touhu si zboží osahat. A to jim internet neumožňuje. Naopak tento způsob nákupu vyhovuje mužům, kteří preferují jednoduchý a rychlý nákup toho, pro co se již předem rozhodli,
komentuje Urban.
Češi si zvykli nakupovat v e-shopech zejména takové komodity, u kterých mohli při nákupu přes internet výrazně ušetřit nebo které vzhledem ke své originalitě v běžných obchodech nesehnali,
vysvětluje Kamil Demuth z nákupního rádce Heureka.cz. Důkazem je například stále oblíbenější nákup oblečení, ale také sportovního vybavení, šperků či produktů pro domácí mazlíčky,
doplňuje jeho slova výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Velký nárůst poptávky zaznamenávají také finanční služby, pojišťovací produkty a další služby, včetně slevových kuponů. Zákazníci e-shopy vyhledávají stále více i díky rozšiřování výdejních míst internetových obchodů.