Součková: E-shopy by mohly na finanční krizi paradoxně vydělat

10. 2. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
Zatímco vliv krize stále více dopadá na české firmy, e-byznys na tom může vydělat. Řeč je ale pouze o velkých obchodnících, mnoho malých naopak zanikne, říká Jitka Součková, marketing a PR manažerka holdingu Kasa.cz.a Obchodní dům.cz.

Jak vy, respektive vaše firma, která se pohybuje v prostředí e-byznysu, vnímáte současnou finanční krizi? Může mít na vás také dopad?

Finanční krize má dopad na retail jako takový. Ze všech aktuálních čísel je jasné, že maloobchod musí klesat. Nicméně z čísel, která my máme k dispozici, je zřejmé, že internetové obchody by takový propad mít neměly. Naopak by e-shopy mohly na finanční krizi paradoxně vydělat. Lidé dříve neřešili například u elektroniky, kde ji koupí, protože ji chtěli hned. Dnes však budou přemýšlet, zda ušetřit stokorunu či ne. Lidé totiž začínají více šetřit, což dokládají i všechny dostupné průzkumy.

Máte nějaká reálná čísla, která by toto tvrzení potvrdila?

Potvrdit nám to mohou například čísla za Vánoce. Celoročně pak náš současný holding stoupl v obratu o 22 %.

Buďme ještě více konkrétní a vraťme se k Vánocům. Byly úspěšnější než ty v roce 2007?

Obratově byly lepší než v roce 2007. A i orga­nizačně jsme je letos zvládli lépe, protože jsme měli více propracovanou logistiku. Toto období proto pro nás nebylo tentokrát tolik stresující jako roky předtím, kdy jsme jeli na tři směny.

Jitka Součková - 2

Pojďme se bavit o e-byznysu jako takovém v rámci Česka. Jak ho vnímáte a jak na něj může mít vliv vaše nedávné majetkové propojení s Obchodním domem, a.s.? Můžete trhu dominovat?

Dominovat je silné slovo. My pro zákazníky dál budeme udržovat jednotlivé brandy, tedy značky obou obchodů, odděleně. Pro koncového zákazníka se toho příliš nezmění. Možná že však narážíte na sílu našich nákupních podmínek?

Přesně tak.

Právě proto to celé vzniklo, abychom byli silnější a abychom dokázali pro zákazníka vyjednat lepší ceny. Český e-byznys je však už tolik našponovaný, že tam není prostor, abychom měli extrémně lepší podmínky než někdo jiný. Možná budeme mít sílu pro tzv. spotové nákupy tedy, že budeme schopni nakoupit větší objem zboží. Malý obchodník si 300 televizí, které bude mít na skladu, dovolit nemůže, neprodá je. Čtěte více: Kasa a Obchodní dům mají holding – co bude dál?

Vy jste sama říkala, že e-byznys v Česku je našponovaný. Věříte, že by mohla přijít na trh ještě nová značka, nový obchodník, který by se protlačil mezi současnými konkurenty?

Náš názor je, že příliš ne. Určitě tedy ne začínající podnikatel, nebo někdo na úrovni středního podnikatele. Pokud by do toho někdo chtěl jít, musel by do toho „nasypat“ velké množství peněz. V dnešní době nemůže e-shop fungovat bez skladů, všichni velcí je mají. Zároveň e-shop nemůže fungovat bez propracované informační technologie, nelze to programovat za pochodu a obnáší to velké investice. A návratnost takové investice s ohledem na finanční krizi je nyní dost diskutabilní.

TIP: Další informace na Facebook.com

Chcete vidět kompletní galerii fotek z tohoto rozhovoru? Rádi byste slyšeli část rozhovoru, která se do článku nevešla? Následujte nás na Facebooku a staňte se naším fanouškem.

Facebook - follow us

Takže podle vás může některé malé hráče finanční krize naopak zlikvidovat a vydělat na ní mohou jen ti velcí? Vy jste říkala na začátku, že krize může mít pro vás výhodu, ale na druhou stranu přiznejme si, je tu úvaha i o tom, že některé obchody mohou skončit?

Jsem přesvědčena o tom, že letos hodně malých e-shopů nepřežije. Velcí obchodníci jsou schopni zákazníkům nabídnout přidané služby. Je sice krize, lidé hledí na to, kde nakoupí levněji, ale zároveň budou koukat na to, zda budou moci dané zboží za dva roky kde reklamovat. Krize tedy nebude nahrávat malým firmám, které jsou one-man-show či o pár lidech.

Takže velcí obchodníci v prostředí e-byznysu si budou více segmentovat trh a díky tomu si upevní pozici?

Ano, navíc větší firmy si mohou dovolit investovat více prostředků do marketingu než malý obchodník.

Marketingem jste mi nahrála. Právě ten je v rámci úspor většiny velkých firem jako první seškrtán. A jejich marketingové aktivity budou přesměrovány směrem z televizí, rádií a tisku na internet. Jaký názor na to máte vy?

V rámci naší politiky je zásada, že veškeré prostředky určené na marketing musí být vynaloženy efektivně. Na internetu je ta výhoda, že si můžete lehce spočítat a ověřit v reálném čase, zda se ty prostředky neminuly účinkem. Nejsem však toho názoru, že krize by měla znamenat, že „ořežeme“ marketingový rozpočet.

Jitka Součková - 3

Ještě na konec bychom mohli zmínit problematiku majetkového propojení vašeho e-shopu s Obchodni-dum.cz. Na konci roku mediální zájem rozvířila kauza, která naznačovala, že tímto majetkovým propojením do hry vstupuje společnost HP Tronic, která působí zatím pouze v kamenném segmentu a která drží kontrolní balík společnosti Obchodní dům, a.s. A tyto spekulace se navíc objevily i potom, co toto propojení bylo letos oficiálně oznámeno. Jak to tedy je?

Tato kauza byla z mého pohledu uměle vytvořena, protože firmy se spojují na trhu naprosto běžně. Bylo trochu nešťastné, že se o tom začalo psát, aniž by se nás kdokoli zeptal, co se vlastně děje. Tím vznikly různé dohady. My jsme chtěli uvádět věci na pravou míru, jenže jsme na druhou stranu měli svázané ruce tím, že jsme neměli ještě nic schváleno

(pozn. redakce: firma čekala na rozhodnutí antimonopolní­ho úřadu)

. Všichni, kdo si tím prošli, vědí, že jsou vázáni mlčenlivostí po určitou dobu.

Abych to tedy uvedla na pravou míru: Kasa.cz a Obchodni-dum.cz se propojily v majetkový holding, který zastřeší akciová společnost Obchodní dům.

To jste ostatně i letos na tiskové konferenci oficiálně oznámili, ale dohady i potom pokračovaly dále, protože právě v akciové společnosti Obchodní dům držela před majetkovým propojením kontrolní balík akcií společnost HP Tronic. Tím právě byly ještě více podpořeny spekulace, že si HP Tronic podmaní e-byznys a rázem se z kamenného obchodníka stane hráč číslo jedna v českém internetovém prostředí.

HP Tronic nemůže do obchodování holdingu zasahovat, protože nemá nikoho ve statutárních orgánech, tedy ani v představenstvu ani v dozorčí radě akciové společnosti. Přímým řízením proto společnost ovlivňovat ani nemohou. Samozřejmě HP Tronic je pro nás dodavatelem. Byly tady dohady o tom, zda budeme brát zboží pouze od HP Tronic. Tak to samozřejmě není, Kasa.cz si nadále ponechává celou svou síť dodavatelů včetně těch specializujících se na IT zboží, které HP Tronic ve velkém nenabízí. Navíc nabídku našich dodavatelů rozšíříme i pro Obchodní dům.cz. HP Tronic pro nás tedy zůstává pouze jako dodavatel, a to nejen v oblasti zboží, ale i souvisejících služeb, které má smysl sdílet a dělat je tak efektivněji.

Dobře, ale přesto je společnost HP Tronic i nadále velmi významným akcionářem.

Ano, máte pravdu. HP Tronic je významný akcionář, ale jako akcionář má zájem na tom, aby společnost vydělávala. A pokud cestou k vyššímu výdělku budou odběry u jiných dodavatelů, bude je podporovat.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Děkuji za rozhovor.

Jitka Součková - 4

Foto: Ivana Dvorská

Reportáž a fotografie byly zaznamenány v restauraci Blue Orange, Praha Letňany. 

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).