Internetové obchody po roce znovu čelí zatěžkávací zkoušce. S blížícími se vánočními svátky jim obrovským tempem přibývá objednávek. Rušno je ve skladech i na výdejnách, ale také na obchodních odděleních e-shopů. Téměř 90 % Čechů totiž bude alespoň část dárků pořizovat na internetu. 36 % dotázaných pak bude nakupovat téměř výhradně online. Potvrdil to nedávný průzkum s tím, že nákup v e-shopu už není výhradou mladší generace, ale stává se zcela běžnou praktikou i u starších lidí.
Zatímco obchodníci z kamenných prodejen jsou během adventu vytíženi především o víkendech, internetoví prodejci mají naopak napilno v pondělí. Letos očekávají největší nápor po tomto víkendu, tedy v pondělí 16. prosince. Shodují se na tom zástupci největších českých e-shopů. A podle některých jsou letošní statistiky předvánočních nákupů specifické tím, že mají vrcholy hned dva. Prvním bylo pondělí 9. prosince, kdy svoje online nákupy zrealizovali zákazníci, kteří rádi nakupují s alespoň minimálním předstihem. Druhým bude pondělí 16. prosince, kdy k internetovým nákupům zasednou ti, co jsou zvyklí nakupovat převážně na poslední chvíli,
říká Andrea Čižmárová, marketingová ředitelka Kasa.cz. Její slova potvrzuje Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz a dodává: Celý tento týden je pro obchodníky vrcholem vánoční sezóny. Vloni v druhém prosincovém týdnu utratili zákazníci na internetu dvojnásobek běžného celoročního průměru. Letos navíc díky intervenci České národní banky začala vánoční sezóna dříve než vloni a prodeje se prozatím drží o necelou třetinu výše. Předpokládáme proto, že letošní vánoční nákupy budou opět rekordní.
Máme nový rekord, hlásí už teď Alza
Předpokládaný celkový maloobchodní obrat v oblasti prodeje zboží přes internet v roce 2013 je 50 miliard korun. Celkově může v rámci české e-commerce včetně obchodu mezi firmami a osobních prodejů dosáhnout zhruba 70 miliard. Takové jsou odhady Asociace pro elektronickou komerci. Jelikož loni činil obrat v internetových obchodech 43 miliard a předloni 37 miliard korun, je snadné si spočítat, že dochází ke zhruba 15% meziročnímu nárůstu. Na nová maxima se ale většina internetových obchodníků dostává až v těchto dnech. Před Vánocemi by se v internetových obchodech mělo utratit zhruba 18,5 miliardy korun,
uvádí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Letošní vánoční horečku ovlivnila svým umělým oslabením koruny Česká národní banka. Z obavy ze zdražení stoupl zájem o nákupy v nejbližších dnech a týdnech po intervenci. Zákazníci nakupovali až dvakrát více než ve stejném období loňského roku. Nyní už se vše vrátilo do předpokládaných kolejí, kdy zákazníci objednávají zhruba o 20 až 30 % více než loni,
říká pro server Podnikatel.cz Michala Gregorová, PR manažerka Mall.cz a doplňuje, že firma očekává překonání loňského maxima. Že pokles koruny vůči euru vyvolal skutečně velký zájem zákazníků, to dokazují i čísla dalších internetových obchodníků. Parfums.cz nebo CZC.cz ukazují, že obrat za listopad a prvních deset prosincových dní z loňska a letoška vykazuje až 60% rozdíl. Pro rok 2013 samozřejmě vyšší. A tak se obchodníci mohou radovat. Loňský obrat už jsme překonali, finální čísla prozradíme v lednu,
konstatuje stručně Oldřich Kurz, zástupce Alza.cz.
Česká republika tedy snese srovnání i s tak rozvinutým online trhem, jaký mají například USA. Tamní Ponemonův institut odhadl, že internetové obchody očekávají nárůst denních tržeb v průměru kolem 55 %.
Rok | Obrat v miliardách Kč za rok | Obrat v miliardách Kč před Vánocemi |
---|---|---|
2010 | 33 | 13 |
2011 | 37 | 14 |
2012 | 43 | 17 |
2013 – odhad | 58 | 18,5 |
Objednávky jdou do desítek tisíc
Obrat v desítkách miliard korun během několika týdnů se zdá až nereálný. V žádném případě ale nejde o nijak nadsazená čísla. Tady je důkaz. Aktuálně vyřizujeme zhruba 17 000 objednávek denně, příští týden očekáváme skok až na 25 000,
uvádí Michal Zámec, jednatel e-shopu Parfems.cz. A v desítkách tisíc počítají i další velcí obchodníci. Alza.cz teď denně odbaví až 30 000 objednávek.
Jsou ale obchodníci na takový nápor připraveni? A co další služby, například kurýrní? Podle zjištění serveru Podnikatel.cz by letošní Vánoce měly proběhnout v klidu i v případě, že zákazníci budou nakupovat na poslední chvíli. Pokud je zboží skladem, jsme schopni ho doručit do druhého dne, lze tedy objednávat i poslední adventní víkend. Navíc větší pobočky mají své vlastní sklady a pokud je zboží tam, může si zákazník přijít pro zboží prakticky hned po objednání. Pro snadnější orientaci zákazníků jsme všechny produkty, které můžeme doručit pod stromeček, označili zeleným štítkem s označením DODÁME DO VÁNOC,
slibuje Kamil Demuth, marketingový ředitel CZC.cz.
I v tomto rušném období se daří expedovat více než 95 % zásilek včas. E-shopy s certifikátem Ověřeno zákazníky garantují dodání zboží v průměru do 2,5 dne. Dvě třetiny obchodů garantují dodání do Štědrého dne pro objednávky do 20. prosince. Vše ale pochopitelně záleží na počasí a aktuální situaci v dopravě. Naše prodejny budou otevřené ještě v pondělí 23. prosince, takže objednávky zboží skladem z 22. prosince bychom měli být schopní na pobočky doručit. U dopravců bude mezním termínem zřejmě čtvrtek nebo pátek 19., respektive 20. prosince,
říká Michala Gregorová za Mall.cz. U zboží, které je skladem, garantujeme doručení do 23. 12. v případě, že je vystavena potvrzená objednávka do 18. 12. 2013 do 18:00 hodin. U zboží, které není skladem, můžeme garantovat dopravu ještě před Štědrým dnem pouze v případě, že objednávka bude potvrzena do 6. 12. 2013,
informuje Andrea Čižmárová z Kasy.cz. Situace před Vánocemi je ale velmi dynamická, doporučuje se proto sledovat aktuální informace na webech obchodníků. Nechávat objednávky na poslední chvíli je poměrně velký risk.
Pokud bude e-shop zboží posílat, je třeba ho řádně zabalit tak, aby byl obsah účinně chráněn proti možnému poškození v důsledku kontaktu s jinými zásilkami, například třením, tlakem a nárazem. Odesílatel by měl vždy myslet také na to, jakou službu si vybere, a to adekvátně k obsahu jeho zásilky. Zabalit správně zásilku je také kumšt. Někteří internetoví prodejci si s tím ale hlavu nelámou. Tipy, jak správně na balení zásilek, čtěte v článku I zabalit balík je věda, internetoví obchodníci by se měli ponaučit.
Stejně jako existují spolehlivé rady, jak připravit zásilku, aby došla včas, existují i spolehlivá doporučení, jak dosáhnout toho, aby byla zásilka vyloučena z přepravy. Stane se to v případě když klienti pošlou balíky s obsahem, který se přepravovat nesmí. Do balíku určitě nepatří prskavky, dýmovnice a jiná pyrotechnika. Dále tlakové lahve, plastové lahve, pistole, ředidla a jiné hořlaviny, spreje, omamné a psychotropní látky, jedovaté a žíravé látky a samozřejmě také zvířata. Tak zní varování České pošty.
Množství balíků nás nepřekvapí
Pro zákazníka jsou důležité tři faktory, a to nízká cena za dopravu, rychlost doručení a rychlost výdeje zásilky. Poskytovatelé služeb, například výdejny, to vědí a každoročně své služby vylepšují. Na rozdíl od konkurence jsme již tři vánoční sezóny úspěšně zvládli bez front před výdejními místy, problémy neočekáváme ani letos. Počet výdejních míst překročil v říjnu stovku. Kromě rozšíření pobočkové sítě jsme zrychlili procesy zpracování zásilek a průběžně personálně posilujeme. Na depech v předvánočním období zavádíme třísměnný provoz,
říká Simona Kijonková, jednatelka společnosti Zásilkovna. Nové pobočky otevřela také Uloženka. Jsou koncipovány na dva vchody, jeden pro výdej, druhý pro podávání zásilek. Poslední víkend před Vánocemi budou mít všechny naše pobočky otevřeno jako v běžný pracovní den,
uvádí Karel Pěnka, obchodní ředitel Uloženky.
Vánoce nepodceňují ani dopravci a pochopitelně ani Česká pošta. Podle informací z tohoto státního podniku roste počet balíků průběžně už od října. A to i proto, že pošta apeluje na své zákazníky, aby si zboží objednávali co nejdříve. Některé menší obchody pošlou zákazníkovi informaci, že zásilka je již předána poště a ve skutečnosti se tak v některých případech vůbec nestalo. S tím je potřeba počítat,
varuje a snaží se předejít nepříjemnostem Marta Selicharová, mluvčí České pošty. Také říká, že čas na otálení už není v případě objednávek ze zahraničí. Více o tomto tématu v článku Kdo chce dostat zboží do Vánoc, už by neměl nakupovat v mimoevropských e-shopech.
Vánoce budou elektronické a dotykové
Největší zájem je o veškerou moderní elektroniku. Hitem jsou tablety, smartphony, ultrabooky a podobně. Zboží, které je vedle elektroniky každoročně oblíbené, je oblečení, kosmetika, vybavení pro dům a zahradu nebo knihy. Průměrná cena objednávky na internetu je 1872 korun. Ve vánočním období to však může být o něco více, protože alespoň jeden vánoční dárek nakoupí na internetu 97 % uživatelů,
říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.