E-shopy čeká změna: Než prodáte zboží za hranice, nastudujte si tamní legislativu

16. 12. 2009
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
EU od prosince jednoznačně upravuje pravidla internetového obchodování - obchod se řídí právem země zákazníka. Nařízení se však může obrátit proti nakupujícím: obchodníci mohou prodej za hranice omezit.

Internetoví obchodníci se musí ještě do konce roku vyrovnat s pro mnohé možná velmi podstatnou změnou. Od poloviny prosince (konkrétně od 17.12.) platí pro obchodníky i jejich zákazníky nové pravidlo (nařízení Řím I.) pro obchody realizované přes e-shopy v rámci Evropské unie. Obchod se nově jednoznačně bude řídit právním řádem země zákazníka, nikoliv prodejce. Pro obchodníky, kteří prodávají ze svého sídla i do jiných zemí Evropské unie, to znamená nutnost seznámit se s relevantní legislativou druhého státu. Čtěte více: Z diskuze: Chci začít podnikat a založit si e-shop

Českých obchodníků se nařízení tolik nedotkne, prodávají spíše na domácím trhu, maximálně na Slovensko, což plyne z toho, že jejich e-shopy jsou především českojazyčné, říká pro business server Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK), která sdružuje mj. právě internetové obchody. Upozorňuje, že prodej do zahraničí se týká spíše jen velkých hráčů na českém trhu, jako je například Kasa.cz nebo Mall.cz. Pro expanzi do zahraničí však zakládají svá lokální zastoupení (příkladně v Německu, Maďarsku nebo Polsku), nejde tedy v podstatě o prodej z českého e-shopu do zahraničí. Obecně vítáme jakékoliv úpravy, které zjednoznačňují výklad právních předpisů a jejich aplikaci, bez ohledu na to, zda to obchodníka znevýhodňuje, dodává Vetyška.

Podle Vetyšky se nové nařízení dotkne více obchodníků v jiných státech Evropské unie, jejichž obchody jsou jazykově přístupnější (třeba britské e-shopy). Tady však paradoxně může nové pravidlo zákazníkům uškodit. Nebezpečí pro zákazníka plyne z dvojsečnosti nového nařízení. Dává mu sice určité právo a výhodu, na druhou stranu mu to může omezit přístup k výrobkům a službám, protože obchodníci mohou prodej do jiných zemí omezit, dodává pro business server Podnikatel.cz Jan Vetyška. Čtěte více: Jak si založit vlastní e-shop?

Co musí internetový obchodník uveřejnit na stránkách e-shopu?

  • Informace o provozovateli – název společnosti, IČ, sídlo, kontakty.
  • Obchodní podmínky.
  • Reklamační podmínky.

Na co má zákazník mj. právo?

  • Při internetovém nákupu má zákazník podle občanského zákoníku právo vrátit do 14 dnů zakoupené zboží bez udání důvodu.
  • Reklamovat bez jakýchkoliv poplatků.

Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) opět letos v září testovalo stovku internetových obchodů a zjišťovalo právě to, zda na svých stránkách uveřejňují veškeré náležitosti. Celkově e-shopy uspěly ze 73 procent oproti necelým loňským 67 procentům. Situace se oproti minulému roku zlepšila, stále však zůstává prostor k dalšímu zdokonalování obchodních podmínek internetových prodejců a to zejména v informování spotřebitelů o možnosti uplatnění rozporu s kupní smlouvou, komentoval výsledky průzkumu Jiří Žůrek, právník SOS. Rozpor s kupní smlouvou podle občanského zákoníku znamená, že se zboží při převzetí neshoduje s uzavřenou kupní smlouvou (a tu zákazník uzavírá s obchodníkem i při nákupu v e-shopu, i když na dálku).

Srovnávače cen: marketing obchodu, pomůcka pro zákazníky

Internetové obchodování a první e-shopy začaly fungovat ve Spojených státech sice až v 1. polovině 90. let 20. století a svůj boom zažily teprve po roce 2000, dnes ale jsou již plnohodnotnou alternativou kamenných obchodů a nákupních center. Nakoupit přes ně lze výrobky i služby. Mnozí podnikatelé v maloobchodu své podnikatelské aktivity dnes realizují výhradně na internetu, k prodeji přes internet se postupně uchylují i prodejci luxusního zboží a konkurence na internetu už je v řadě oborů veliká.

Podnikáte na internetu?

Existující srovnávače cen – Heureka.cz, Zboží.cz, Monitor.cz a další – mohou pomoci zákazníkovi v orientaci v e-shopech a jejich nabídce, ale také poskytnout obchodníkovi určitý marketingový nástroj, jak svůj e-shop propagovat a dostat se do většího povědomí zákazníků. Do srovnávače se může obchodník sám zaregistrovat. To, co za využití registrace zaplatí, je různé. Někdy je registrace i zobrazování obchodu zdarma, jindy může být cena stanovená například za klik od jednoho zákazníka. Na druhou stranu však také srovnávač poskytne jasné porovnání s cenami konkurence u totožného zboží. Vyšší cenu u obchodníka by pak tedy měly vyvážit nějaké výhody pro zákazníka, které ho přesvědčí k nákupu, byť za vyšší cenu. U zákazníka může totiž nakonec rozhodnout třeba doba dodání, i když je cena zboží oproti konkurenci o něco vyšší. Čtěte více: Marek Hampel: Konkurence je vysoká, na internetu dokonce vražedná

Co si o srovnávačích myslí sami obchodníci? Co se srovnávačů týče, stěžejní je pro nás Zboží.cz, které představuje cca 10–15 % návštěvnosti. Heuréka pro porovnání přináší asi 2 % návštěvníků, takže vcelku zanedbatelný počet lidí. Určitě bychom se tedy bez srovnávačů, vyjma Zboží.cz, obešli, uvádí pro server Podnikatel.cz Jitka Součková, marketingová a PR manažerka obchodu Kasa.cz a Megaobchod.cz. Začínajícímu e-shopu bych doporučila začít určitě se Zbožím.cz a postupně přibrat tak 1–3 další, odpovídá Součková na otázku, zda by využití srovnávačů cen doporučila i začínajícím internetovým podnikatelům. Jelikož srovnávače existují, musíme je brát na zřetel. Proto ve všech, které mají pro nás význam, máme své zastoupení, řekl před časem business serveru Podnikatel.cz Petr ŠebekObchodního domu.cz. Připustil také, že přes srovnávače cen proudí do e-shopu významný podíl objednávek. Čtěte více: Petr Šebek: Ta „pravá krize“ pro e-shopy teprve přijde

E-shopy na Vánoce

Vánoce jsou dobou, kdy roste obrat jak „kamenným”, tak internetovým obchodníkům. V předvánočním shonu se jistě projevují všechny výhody e-shopů: nákup z domova, doprava zboží na udané místo, možnost výběru z více způsobů platby (dobírka, platba platební kartou, platební příkaz, platební tlačítka, platební systémy GoPay nebo PaySec a další). Zatím se zdá, že vánoční internetové nákupy nijak neovlivní ani důsledky ekonomické krize. Čtěte více: Součková: E-shopy by mohly na finanční krizi paradoxně vydělat

Jak e-shopy uspokojují vánoční objednávky?

Asociace pro elektronickou komerci nedávno zveřejnila výzkum zaměřený na včasné dodání vánočních dárků nakoupených přes internet. Asociace zjistila, že u většiny internetových obchodů lze objednávat zboží, které je skladem, do 18. prosince v případě dodání obchodním balíkem České pošty. Jsme schopni garantovat včasný termín dodání prostřednictvím balíků České pošty u objednávek sjednaných nejpozději 21. prosince, řekl dokonce business serveru Podnikatel.cz Petr Král, marketingový ředitel obchodu Mall.cz. Při doručení objednaného zboží pomocí kurýrních služeb uvádí většina e-shopů jako poslední předvánoční termín pro objednávky pondělí 21. prosince. Zároveň je někde možné si vyzvednout zboží, které je skladem, 23. prosince osobně přímo u prodejce. Petr Král dodává, že v Mall.cz lze vyzvednout zboží, které je skladem, ještě na Štědrý den. Štědrý den je Štědrý den, naše pobočky budou otevřeny před Vánocemi do 23. prosince do 20 hodin, řekl naopak serveru Podnikatel.cz Jan Samko, marketingový ředitel Alza.cz. Čtěte více: E-shopy připomínají, je nejvyšší čas objednat vánoční zboží

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).