E-shopaři, nejde jen o nejnižší cenu, ale i o kvalitu logistiky

7. 10. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
V oblasti cen toho e-shopy vůči svým konkurentům už mnoho udělat nemohou. Velké rezervy však stále existují v v kvalitě logistiky. Ta se přitom může stát v očích zákazníka tím nejdůležitějším. Navíc i drobnosti hrají při logistice velkou roli.

Toto úterý proběhl již druhý ročník konference o internetovém obchodu E-Business Forum 2010, kterou uspořádala Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s TUESDAY Business Network. Loňský první ročník se týkal dopadů ekonomické krize na obchodování po internetu a očekávaného dalšího vývoje. Letos organizátoři konferenci zaměřili na všechna praktická témata, která jsou podstatná pro provozování úspěšného eByznysu.

Celá konference se skládala ze čtyř samostatných bloků, ve kterých se odborníci zabývali novinkami v nabídce platebních metod, jednotné identifikaci zákazníků, logistice či marketingu. Závěrečná se zaměřila na výzkum trhu se zaměřením na spotřebitele a jejich typologii. Účastníci se též dověděli zajímavé informace z oblasti fungování e-shopů, cenových srovnání a o vztahu kamenných a internetových obchodů, který funguje jako spolupráce i jako konkurence.

Program konference doplnily dvě panelové diskuze, ve kterých se mohli účastníci ptát odborníků na rady a prodiskutovat své konkrétní problémy s ostatními návštěvníky konference. Jsme rádi, že se letošní konference zúčastnilo ještě více posluchačů než v loňském roce. Podle ohlasů věřím, že se se všemi uvidíme také na příštím, již třetím, ročníku E-Business Fora v roce 2011, uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Logistika může být důležitější než cena

Petr Lisý, Managing Director společnosti ComGate Logistics, nejprve v části, která se věnovala logistice, připomněl studii APEK, ve které se zjistilo, že třetina zákazníků se při výběru e-shopu řídí zkušeností, a to buď svou vlastní nebo svých přátel. Aby se tedy zákazník do online obchodu vrátil, nestačí jen nízká cena, nýbrž i dobrá zkušenost s kvalitní logistikou.

Podnikatel by se měl podle Lisého snažit, aby zákazník získal dobrou zkušenost…

  • s e-shopem (grafika/zapa­matovatelnost, dobrá orientace, dostatek informací,..)
  • s komunikací (email/sms notifikace stavů objednávky i zásilky, telefonická a emailová podpora,..)
  • s rychlostí expedice/doručení a dodržením termínu
  • s bezproblémovým dodáním a platbou (formou balení, zabezpečení,..)
  • s obratným řešením případných reklamací
  • uvnitř zásilky „něco navíc“ (např. šnůrka na krk, propiska, zboží nízké hodnoty,..)
  • uvnitř zásilky POSM (leták, brožura, samolepka,..)

Petr Lisý dále sdělil, že nabídka komodit i jejich cenová hladina je ve většině e-shopů víceméně srovnatelná a že velký prostor pro získání konkurenční výhody poskytuje spíše logistické zabezpečení celého procesu. Tento aspekt prodeje bývá u mnoha internetových obchodů do značné míry opomíjen, domnívá se Lisý. Podle něj se pro řadu podnikatelů může stát řešením outsourcing logistických služeb. Čtěte také: Neplatíte koncesionářské poplatky za mobil? Pozor na pokutu.

Jako první ovšem vystoupil Stanislav Skalička, obchodní ředitel společnosti SWS. Téma jeho prezentace znělo „Win/win – e-byznys v celém prodejním řetězci výrobce – velkoobchod – maloobchod – zákazník.“ Podle Skaličky přináší v současnosti eByznys příležitost po každého. V oblasti B2B sice funguje velice dobře spolupráce mezi velkoobchody a maloobchody, ale v ostatních distribučních cestách již situace tak růžová není. Mezi velkoobchody a výrobci je spolupráce v eByznysu méně rozvinutá a navíc se využívá jen u některých výrobců. Spolupráce výrobce – velkoobchod – maloobchod – se vyskytuje vzácně, nicméně jde o velmi efektivní způsob spolupráce, doplnil Stanislav Skalička.

Co se týče vztahu se zákazníky, zde jednoznačně vévodí cesta maloobchod – zákazník. Mezi zajímavosti patří, že 64 % dealerů nevyužívá službu e-shop k přímé realizaci obchodů. E-shop považují za doplňkovou službu, kterou využívají jako katalog při výběru zboží zákazníkem na prodejně, aby měl zákazník představu o šíři portfolia a orientační ceně.

Podle Skaličky mají maloobchody tyto možnosti:

  1. Mít vlastní e-shop postavený a spravovaný vlastními silami s vlastními daty
  2. Mít vlastní e-shop se sdílenými daty od distribuce
  3. Využívat e-shop distributora
  4. Využívat distributora k zaslání zboží ke koncovému zákazníkovi

Pokusy navázat spolupráci výrobců se zákazníky zatím končí u farmářských trhů, ve většině ostatních oborů se totiž jedná o příliš náročný a neefektivní způsob prodeje. Současné e-systémy koncového prodeje výrobců slouží spíše k orientaci zákazníků a nikoli jako vážně myšlená aktivita, komentoval Skalička. B2C mezi velkoobchody a zákazníky tvoří sice lákavou možnost, ale zatím se v Česku nevyužívají, přestože již několik takových pokusů proběhlo.

Co se smí a nesmí na Facebooku?

V bloku, který se zaměřoval na marketing, nejprve vystoupil novinář Daniel Dočekal s přednáškou o e-shopech a využití sociálních sítí (hlavně Facebooku). Na začátek zmínil Dočekal několik statistik. Na Facebooku se v dnešní době pohybuje více než půl miliard uživatelů, přičemž Čechů zde najdete přes 2,6 milionů. Největší facebooková stránka má 24 milionů fanoušků. V Česku má největší Facebook Page půl milionu fanoušků, avšak jde o podvodnou stránku. Největší tuzemská komerční stránka má zhruba 130 tisíc fanoušků.

Dočekal však zároveň upozornil, že podnikatel může mít 100 tisíc fanoušků, avšak sdělení na stránce uvidí jen 30 až 50 % z nich, přičemž pouze zlomek nich zareaguje. Pouze výjimečně někdo text nebo odkaz dále nasdílí. Čtěte také: Češi jsou mistři světa v hokeji a facebookové blbosti

Dostupné nástroje na Facebooku pro podnikatele:

  • Facebook Page (foto, odkaz, video, status)
  • Facebook Aplikace
  • Facebook inzerce
  • Facebook vyhledávání
  • Like (Líbí/Doporučit) buttonek na Web
  • Share (Sdílej) buttonek na Web
  • Open Graph API (Facebook Connect)
  • Facebook Credits

Pokud jde o to, co by měli podnikatelé na firemní Facebooku zveřejňovat a jak komunikovat s fanoušky, neexistuje jedna konkrétní šablona. Zásadní pravidlo je sdělovat jenom to, co bude pro příjemce zajímavé. Cíl sdělení? Aby bylo přečteno a poté označeno jako „Líbí“. Nebo ještě lépe, aby bylo „Nasdíleno“ dál, dodal Dočekal. Podnikatelé by též měli mít na mysli, že s fanoušky je vhodné komunikovat, ale že všeho moc škodí. Příliš mnoho obsahu totiž povede k odchodu fanoušků. Čtěte více: Vytváříme stránky pro Facebook: Využijte pomůcky pro navýšení počtu fanoušků nebo návštěvnosti.

Závěrem svého vystoupení Dočekal varoval, že na Facebooku nemají uživatelé v podstatě žádná práva a že provozovatel může všechno, zatímco uživatel nic. Podnikateli se tak klidně může stát, že jeho stránku Facebook najednou smaže, ani by ho dopředu na cokoli upozornil.

Aby toto riziko firmy minimalizovaly, měly by se řídit pravidly Facebooku>

  • Stránky smí být použity pouze pro propagaci podnikání či jiné komerční, politické či charitativní organizace nebo podnikání (vč. Non-profit, politických kampaní, skupin a celebrit)
  • Stránku smíte administrovat, pouze pokud jste „autorizovaný představitel“

Jak na soutěže na Facebooku?

  • Na Facebooku nesmí být provozována žádná soutěž, jedině pokud k tomu získáte předchozí písemný souhlas Facebooku.
  • Souhlas Facebooku nepotřebujete, pokud soutěž probíhá kompletně mimo Facebook
  • Účast v soutěži nesmíte podmínit vykonáním aktivity na Facebooku (změna statusu, vložení na Profil či Stránku, upload fotografie)
  • Můžete podmínit účast v soutěži fanouškovstvím Stránky

Možnosti a výhody Affiliate marketingu pro e-shopy uvedl Vladan Hejnic ze společnosti VIV NETworks. Jana Vyhlídalová, ředitelka pro informační a reklamní služby společnosti Telefónica O2, se s účastníky konference podělila o zkušenosti s mobilním marketingem a jeho efektivitou, kterou ukázala na názorných příkladech. Čtěte také: Jana Vyhlídalová: Boom mobilního marketingu nastane nejdříve v roce 2011

skoleni_8_1

Novinky v platebních metodách

V bloku věnovaném platebním metodám vystoupil Pavel Tůma, ředitel marketingu správce tuzemské národní domény sdružení CZ.NIC, který představil službu MojeID. Ta přináší svým uživatelům možnost využívat jednotné identifikační údaje u různých internetových služeb. David LorencČeské spořitelny zase hovořil o placení online přes jejich spořitelnu a s tím spojenou službu PLATBA 24. Ta se podle něj hodí i provozovatelům internetových obchodů, jelikož jim umožňuje garantovanou platbu v okamžiku vzniku objednávky, snížení provozních nákladů a možnost zrychlení distribuce k zákazníkovi. Čtěte více na Lupa.cz: Uspěje OpenID v českém kabátu?

Blok přednášek o platebních metodách pak zakončili Vladimír Kajš, Product Manager SIM ze společnosti Telefónica O2, a Pavel MacekCredit Check CZ. Vladimír Kajš mluvil o vytvoření standardu vybudování silné 2–faktorové autentizace pomocí SIM karty, kterou budou moci využívat třetí strany pro bezpečnou komunikaci se svými zákazníky. Pavel Macek pak prezentoval automatizované hodnocení kredibility B2B zákazníků. Definitivní tečku za tímto oddílem konference udělala panelová diskuze o platebních systémech.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).