E-shopy nemají jasno o cenách energií, ani vládní pomoci. Jaká dělají opatření?

22. 9. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Náklady na energie rostou všem, jak domácnostem, tak firmám. Server Podnikatel.cz se zaměřil na e-shopy a zjistil, jak se jich to dotýká a jaká dělají opatření.

Většina internetových obchodů má velké sklady a distribuční centra, navíc mnoho kanceláří. K tomu na jejich počítačích mohou běžet například elektronické systémy nejen na třídění zboží. Spotřebě energie se tím pádem nemohou vyhnout.

Co se dozvíte v článku
  1. Dodavatelé zvyšují ceny
  2. Fixní ceny energií nejsou samozřejmostí
  3. Mění se i ceny zboží?
  4. E-shopy provádí opatření
  5. Obchody potřebují mít jasno

Dodavatelé zvyšují ceny

Jak na úvod říká Pavla Hobíková, PR manažer a tisková mluvčí Mall.cz, ke zdražování dochází v posledních dvou letech průběžně a promítla se do něj jak pandemická situace, zdražování námořní dopravy i vstupních surovin, růst cen obalového materiálu, tak i v současné době geopolitická situace a válka na Ukrajině. Dodavatelé nám nezmiňují konkrétní důvody navyšování cen, ale předpokládáme, že to vše se do současné vlny zdražování a rostoucích cen promítá, doplňuje. 

Firma Comgate, která poskytuje platební brány a platební terminály, provedla průzkum mezi svými klienty z řad e-shopů napříč segmenty. Z něho vyplynulo, že co se týče obtíží u dodavatelů, zde dominuje téma navýšení cen a mezi další komplikace patří výpadky nebo omezení sortimentu nabízeného zboží, prodloužení dodacích lhůt nebo změna platebních a jiných obchodních podmínek dodavatelů. Navýšení cen zboží ze strany dodavatelů se týká všech kategorií e-shopů bez rozdílu s tím, že největší tlak je na obchody z oblasti elektroniky a elektrospotřebičů pro domácnost, drogerie a kosmetiky nebo auto-moto.

Graf týkající se obtíží u dodavatelů zboží

Graf týkající se obtíží u dodavatelů zboží

Autor: Comgate, podle licence: Rights Managed

Fixní ceny energií nejsou samozřejmostí

Ve společnosti HP TRONIC provozující mimo jiné e-shop Datart mají v oblasti energií podobně jako domácnosti zajištěny s dodavateli fixní ceny. Nyní probíhá nákup energií na příští období, ale tyto samozřejmě nakupujeme za vyšší ceny, podotýká ředitel Petr Zavadil. Karel Klodner, ředitel e-shopu Lékárna.cz, serveru Podnikatel.cz potvrdil, že oni s jejich dodavateli energií žádný fix nastavený nemají.

Mění se i ceny zboží?

Výše popsaný průzkum dále ukazuje, že největším důvodem pro navyšování prodejních cen e-shopů je růst velkoobchodních cen, růst cen dopravy a energií a také zdražování obalových materiálů nebo pronájem skladů. Náklady vzrostou každému v celém řetězci nákupu a prodeje. Takže i když je zvýšení cen pro zákazníka to poslední, co bychom si přáli, zřejmě se mu stejně jako ostatní nevyhneme. A nejen my, ale i naši dodavatelé zboží i služeb, dodává Karel Klodner. 

V Datartu jim výše zmíněná fixace od dodavatelů energií umožnila udržet cenu zboží a služeb pro zákazníky na stávající úrovni. V Mall.cz pravidelně pracují s cenovými srovnávači s tím, že chtějí zákazníkům i nadále nabízet zboží za atraktivní ceny. Zároveň nemůžeme ignorovat zdražování všude kolem nás. S cenami pracujeme průběžně a úprava se dotkla několika kategorií, které jsou do České republiky dováženy, ale i těch, kde je česká výroba závislá na zahraničních subdodavatelích. K žádnému plošnému navyšování cen jsme nepřistoupili, popisuje Pavla Hobíková.

Peter Šupák, ředitel expanze Alza.cz říká, že jejich náklady na energie se do cen pro koncové zákazníky zatím nepropíší, tak jak se do nich ani dříve nepropsalo například zdražení obalových materiálů. Vždy se snažíme hledat cesty, jak inovacemi zvýšit vlastní efektivitu, a ceny pro zákazníky držet co možná nejvýhodnější. Například program AlzaPlus+ jim umožňuje výrazně šetřit na dopravném, uvádí.

E-shopy provádí opatření

Podle Karla Klodnera v tomto okamžiku stále ještě bohužel neví přesně, na co se mají připravit. Monitorují proto situaci a zatím jen odhadují, že v rámci zdražení v oblasti elektřiny a energií mohou platit až třikrát víc než loni. Šetřit s energiemi bude v celé společnosti nutné, i my v největší lékárně na českém internetu se k šetření aktivně hlásíme a připravujeme vlastní úsporné aktivity, například snížení teploty v kancelářích a halách o 2 stupně Celsia, doplňuje. V HP TRONICu zavádí opatření ke snížení spotřeby energií, jako je například nastavení nižší teploty vytápění v kancelářích a ve skladech. Dlouhodobě také eliminují spotřebu elektrické energie využíváním úspornějších LED svítidel. Prověřujeme i možnost využití alternativních energetických zdrojů, jako jsou fotovoltaické panely, kogenerační jednotky apod., prozradil Petr Zavadil.

V Alza.cz jsou dlouhodobě úspory součástí každého projektu tak, aby vše, co firma dělá, bylo maximálně efektivní, což platí i o přístupu k životnímu prostředí a spotřebě energií. Aktuální situace na trhu energií nás jenom utvrzuje o tom, že je nevyhnutné přejít ze stavu pouhého monitorování k řízení spotřeby energií. Hlavními pilíři jsou aplikace nových technologií, obnovitelné zdroje a zodpovědné chování naší společnosti ke spotřebě, vysvětluje Peter Šupák s tím, že nové technologie jsou pro ně dlouhodobou strategií.

Například jejich kanceláře prošly před dvěma roky rozsáhlou rekonstrukcí, jejíž součástí bylo vytvoření systému centrální vzduchotechniky včetně tepelných čerpadel, který bude do budoucna celou budovu chladit i zásobovat vzduchem. Zároveň došlo k nahrazení technologie z 80. let moderními kondenzačními kotli, kdy u takto velkých kotlů byla v Evropě poprvé použita technologie recirkulace spalin. Již během loňské zimy se nám takto podařilo snížit spotřebu plynu potřebného k vytápění téměř o polovinu, upřesňuje dále Peter Šupák.

V Mall.cz se jejich technologickou infrastrukturu snaží optimalizovat průběžně během celého roku, přičemž cílem je maximální snížení spotřeby energie a vody. Pozornost v tomto směru věnují jak kancelářským prostorům, tak distribučním centrům. V reakci na rostoucí ceny energií tak veškeré energetické toky v provozech i administrativních prostorách před nedávnem zrevidovali, a to od vytápění a osvětlení až po využití klimatizace a spotřebu vody. Naše kanceláře jsou vybaveny chytrým osvětlením, které svítí jen v nastavených časech. Mimo tyto časy se automaticky vypíná, aby nebylo v chodu v době, kdy ho nikdo nevyužívá. Klimatizaci máme nyní nastavenou na 23 stupňů s možností úpravy 3 stupňů, a to podle preference jednotlivých kolegů, popisuje Pavla Hobíková. Ta dále dodává, že na začátku letošního roku také kompletně vyměnili osvětlení v jejich distribučním centru v Jirnech u Prahy a nahradili tak klasická svítidla za svítidla typu LED. Tímto způsobem se nám podařilo dosáhnout úspory více než 40 %, přičemž plánujeme v podobných krocích pokračovat i nadále, upřesňuje.

U zastropování cen chybí motivace k úsporám energií, upozorňují ekonomové Přečtěte si také:

U zastropování cen chybí motivace k úsporám energií, upozorňují ekonomové

Obchody potřebují mít jasno

Karel Klodner zdůrazňuje, že je polovina září a rádi by už měli jasno, co je příští rok čeká. Podle něj jim zastropování cen energií dává zatím aspoň minimální jistotu, s čím mají počítat, což je pro rozvoj firmy důležité. Také podle Petra Zavadila je cenová hladina energií pro příští období pro firmy neúnosně vysoká a očekávají kompenzaci od státu a uvítají jakoukoliv úroveň této kompenzace. Podle dalšího vývoje situace na trhu budeme plánovat strategii v oblasti nákupu energií, uvádí závěrem.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).