E-shopy i doručovatelé musí dbát na přísná hygienická pravidla. Přesto lze až na výjimky říct, že se jim daří držet takřka obvyklou úroveň dodání zboží.
Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška říká, že i díky e-shopům se udržuje český maloobchod alespoň v omezené míře v chodu. V řadě kategorií se prodejci nezastaví, ale ne všem internetovým obchodům obraty stoupají. Všichni se navíc musí vyrovnávat s omezeními, která nouzový stav přináší. Náročné to je pro pracovníky na všech pozicích a stejně tak i pro dopravce,
doplňuje.
Nejvíce objednávek v současné době směřuje do internetových obchodů s potravinami, léky, drogistickým zbožím či počítači a drobnou spotřební elektronikou. Naopak prodejci například oblečení, sportovního zboží či nábytku jsou v současné době postiženi obdobně jako kamenné obchody. E-shopy nadále fungují a prodávají, zákazníci se nemusí obávat a využít je k nákupu. Všichni samozřejmě staví ochranu zdraví na první místo, a to jak kupujících, tak i zaměstnanců,
popisuje Jan Vetyška.
Výběr dopravy zůstává stejný
Zákazníci e-shopů mohou využívat jak doručení zboží domů, tak i vyzvednutí na výdejních místech. Zde je jen třeba sledovat jejich nabídku, protože ne všechna jsou v provozu. Někteří dopravci možnosti osobních odběrů zúžili, jiní naopak udrželi prakticky celou síť úspěšně v chodu.
V případě odběru balíků ve výdejně ale ve všech případech platí, že by měl zákazník dodržovat doporučená pravidla, mezi která v první řadě patří zahalení dýchacích cest rouškou či jinou z doporučených variant. Současně dopravci žádají nakupující, aby platili zboží v maximální možné míře předem či při převzetí bezkontaktním způsobem, tedy platební kartou či mobilním telefonem.
O internetových nákupech v dnešní době jsme psali také zde: Eshopy kvůli koronaviru upřednostňují platby předem. Co si ověřit, než zaplatíte
Ze strany dopravců i e-shopů vidíme velkou snahu o předcházení jakýmkoli zdravotním rizikům jak na straně zákazníků, tak i na straně zaměstnanců. Od pracovníků ve skladech až po doručovatele zboží platí, že všichni co nejvíce využívají zakrytí úst a nosu, dezinfekce i gumové rukavice,
dodává Jan Vetyška.
Ten dále za asociaci prosí, aby i zákazníci přistupovali k převzetí balíků co nejvíce obezřetně a minimalizovali osobní kontakt. U nejžádanějších kategorií zboží se jedná o velmi náročnou situaci pro samotné e-shopy a s ohledem na počet dodávek pak v některých případech dochází k drobnému skluzu i na straně dopravců v porovnání s obvyklým standardem. Věříme však, že i v on-line nákupech bude platit vzájemná ohleduplnost, kterou můžeme kolem sebe nyní sledovat,
dodává závěrem Jan Vetyška.