Na Českou obchodní inspekci (ČOI) se valí stále více povinností, kapacita na kontroly ale často i kvůli vládním opatřením nestačí. Jak v rozhovoru pro server Podnikatel.cz upozornil ústřední ředitel ČOI Mojmír Bezecný, v době covidu vznikly nové a rizikové internetové obchody. S jejich identifikací pomůže webová stránka Rizikove.cz, kde si spotřebitelé mohou ověřit, zda je e-shop rizikový.
Pane řediteli, jak se covid podepsal na pracovní vytíženosti České obchodní inspekce od začátku tohoto roku? Registrujete více podnětů než obvykle?
Zatím, pokud se podíváme na data za necelé první čtvrtletí, se dá říci, že objem podání je srovnatelný s předchozím obdobím. Spíše nás tíží nižší počet využitelných pracovníků kvůli různým omezením a karanténám.
K tomu se určitě dostaneme. Čeho se však ty aktuální podněty nejvíce týkají? Mají souvislost s covidem, nebo jsou to běžné podněty?
Podání, se kterými se spotřebitelé obrátili v prvním čtvrtletí na Českou obchodní inspekci, bylo kolem šesti a půl tisíc za toto čtvrtletí. A z toho podněty, což jsou podání, která využíváme při kontrolní činnosti, se teď v současné době pohybují zhruba kolem 2800 podnětů.
Dá se říct, že objem je obdobný oproti předchozímu období s tím, že například v loňském prvním čtvrtletí při náběhu první epidemie se řešily ve společnosti situace s cestovními kancelářemi. V současné době se jedná o internetové obchodování, kdy převážná část podnětů směřuje právě do oblasti online prodeje a zejména se to pak týká problému, kdy zboží není obchodníkem dodáno.
O které konkrétní e-shopy se jednalo?
Určitě bych doporučil naši webovou aplikaci Rizikove.cz, kde zveřejňuje Česká obchodní inspekce rizikové e-shopy, které opakovaně nedodržují své povinnosti. Pokud jde o konkrétní případy, můžeme zmínit např. webovou stránku Bonky.cz, kterou jsme také zařadili na stránku rizikových e-shopů.
U těch roušek a respirátorů bych se ostatně na chvíli zastavil. Nedávno jste řešili kauzu respirátorů, kdy v médiích kolovaly zavádějící informace o jejich neplatné certifikaci. O co konkrétně se jednalo?
Tato mediálně propíraná kauza respirátorů se týkala zejména tlaku ze strany českých výrobců, kteří poukazovali na dodávku a prodej respirátorů z třetích zemí, zejména z asijské provenience. V médiích se v této souvislosti objevovaly informace o nelegálním výskytu určitých typů respirátorů.
V našich tiskových zprávách jsme proto reagovali na některé nepřesné informace, zejména se jednalo o označení respirátorů, které byly označeny zkratkou N95, případně KN95. V této souvislosti jsme upozornili, že tato označení deklarují pouze normu, podle které je to vyrobeno, ale otázku nelegálnosti nelze posuzovat pouze označením respirátorů. Musí se došetřit, zda bylo provedeno posouzení shody, a proto jsme zdůrazňovali, že respirátor je také označen značkou CE, případně číslem příslušné zkušebny, která provedla toto posouzení.
V souvislosti s respirátory jste přijali i několik podnětů. Kolik jich bylo a už máte některé z těch podnětů vyhodnocené?
Ano. V souvislosti s ochrannými prostředky a konkrétně s prodejem respirátorů jsme zatím v letošním roce přijali něco přes 130 podnětů, dokončeno zatím máme 20 procent kontrol.
Jedná se o jednodušší případy, kdy byly nedostatky například ve značení nebo dokládání českých návodů na použití. A v případě kontrol, kde jsme odebírali vzorky nebo kde došetřujeme nabývací doklady, tak tam zatím šetření probíhá. Postihy byly zatím u třinácti kontrol. Většinou se jedná o drobné pokuty ukládané na místě, v celkové hodnotě kolem 70 tisíc korun. A další kontroly, které jsme na osobní ochranné prostředky zahájili, stále probíhají a vypadá to zatím na nedostatky zjištěné v padesáti až šedesáti procentech kontrol.
S omezením prodeje v maloobchodu došlo i na omezení prodeje některého zboží, tak aby nebyli diskriminováni malí prodejci. Dodržovaly velké obchody a obchodní řetězce všechna nařízení, nebo jste i v tomto případě našli nějaká pochybení a která to případně byla?
To je často kladená otázka. Problém je, že Česká obchodní inspekce nemá na proticovidová vládní opatření kompetenci k ukládání sankcí, ani prioritní zaměřování na tyto kontroly. Proto jsme prováděli společné kontroly ve spolupráci s policií, a pokud naši inspektoři zjistili některé případy, které nasvědčovaly porušení vládních opatření, tak tyto případy předáváme buď policii, nebo příslušným obcím s rozšířenou působností.
Zatím se jednalo o jednotky porušení těchto opatření, takže jsme tyto případy předali a zatím nevíme, zda a jak to pokračuje. Ale drtivá většina opatření byla alespoň při našich kontrolách dodržována.
V souvislosti s omezením prodeje výrazně narostl online prodej. Jaké nejčastější podněty jste za poslední dobu řešili u e-shopů? Je to kromě těch ochranných pomůcek ještě něco jiného?
Co se týká online obchodování, v letošním prvním čtvrtletí byla tisícovka z 2800 podnětů zaměřena pouze na e-shopy. Nejčastěji se případy týkaly nedodání zboží. Stále se také opakují problémy se slevou, to znamená deklarování jiné ceny, než která je ve skutečnosti. Náznaky klamání a používání nekalých obchodních praktik jsou v online prodeji velmi výrazné.
A právě klamání e-shopů v podobě slev bych u e-shopů ještě rád více rozebral. Vidíte zde nějakou nápravu ze strany především velkých e-shopů, nebo ty slevy stále fingují?
Lze říci, že procento zjišťování závad i v oblasti slev je stále vysoké. Máme však navázanou spolupráci s různými poskytovateli služeb na internetu, například se srovnávači e-shopů, a jejich poskytování informací o rizikových e-shopech snížilo podíl takových, které klamaly zjevně nepravdivou cenou.
Dokonce i spolupráce s některými bankovními domy, které mohly u plateb kartou zpětně zablokovat platby, výrazně pomohla. Takže se dá říci, že okrádání spotřebitelů na základě nepravdivosti cen se snížilo.
Moje otázka ale spíše směřovala na velké e-shopy typu Alza.cz a Mall.cz. Registrujete stížnosti i na tyto giganty?
Určité typy závad registrujeme. U toho prvního prodejce (Alza.cz, pozn. redakce) jsme bojovali delší dobu s legislativním opatřením, které se týkalo zákazu prodeje ve svátcích. Tento internetový obchod považoval soustavné porušování opatření spíše za reklamu. Vedli jsme s tímto prodejcem i soudní spory, které ČOI vyhrála. Nicméně četnost závad u e-shopů, které mají největší podíl na trhu, je v procentuálním vyjádření ze strany našich kontrol nízká.
Ale na druhou stranu právě velcí internetoví obchodníci by měli dostat vysokou pokutu za nedodržování legislativních či zákonných opatření.
Rozumím, ano.
Máte proto jako Česká obchodní inspekce dostatečné pravomoci, abyste mohli udělovat opravdu vysoké pokuty tak, aby si to i ten velký prodejce pro příště rozmyslel?
Legislativu, co se týká ukládání sankcí, zatím považujeme ve většině případů za dostatečnou. Česká obchodní inspekce bojuje v tuto chvíli za rozsáhlost kompetencí. Vzhledem k tomu, že nám je snižován počet pracovníků v posledních letech a záběr kompetencí je tak široký, máme problém pokrýt to vše kapacitně.
A co se týká těch pokut, například u nekalosti při prodeji pohonných hmot, které často řešíme, lze využít i maximálních pokut do pěti milionů. V tomto případě se ale spíše jedná o jednotky případů, protože se musí jednat o opakované hrubé porušení. Následně lze spolupracovat i s živnostenskými úřady, které mohou odebírat živnostenské oprávnění.
Na tu výši pokut jsem právě narážel. Myslíte si, že pokuta pět milionů korun je pro firmu, která ročně otočí miliardy, dostatečnou sankcí? Sám jste přiznal, že Alza si z porušování legislativních opatření udělala spíše reklamu. Neměly by se proto pokuty odvíjet od tržeb?
V praxi je zatím postup takový, že při zjištění nějakého deliktu a prvních kontrolách se pohybují pokuty v desítkách, maximálně ve stovkách tisíc a až opakované kontroly, což někdy je třeba po roce po dvou, pokud nedostatky přetrvávají, tak teprve poté přikračujeme k milionovým pokutám. V posledních letech se navíc zvyšuje četnost zastupování advokátními kancelářemi ze strany kontrolovaných osob a obchodní inspekce je čím dál tím více partnerem při soudních sporech řešení těchto sankcí. Jsme pod velkým tlakem soudních sporů, takže musíme dokazovat vzestupnost těch sankcí.
A to je právě ono. Říkáte, že jste pod tlakem soudních sporů. A pokud byste jako úřad měli pravomoc dávat pokuty klidně i ve výši desítek či stovek milionů korun oproti jednotkám, tak by si už žádný obchodník nemohl dělat z porušování opatření reklamu.
Zatím nejsou takové možnosti. Ale milionové pokuty můžeme ukládat opakovaně a navíc je zde možnost ve spolupráci s živnostenskými úřady danému prodejci živnostenské oprávnění odebrat.
Ale takový prodejce si může druhý den založit živnost novou a jede nanovo.
Pokud narážíte na tento problém, tak tady prostor pro legislativu pravděpodobně asi nějaký je, to je pravda.
Pojďme k vám jako instituci. Jak byste zhodnotil současnou práci České obchodní inspekce v covidové situaci. Co dělá vám jako řediteli a úřadu největší starosti?
Kvůli covidovým opatřením pracuje převážná část našich pracovníků na home officu a také v terénu. Musím také řešit otázky týkající se sníženého počtu pracovníků, kteří jsou využitelní pro kontrolní činnost. Dále máme povinnost jednou až dvakrát týdně zajistit testování zaměstnanců, což je logisticky občas oříšek, když máme sedm pracovišť po celé republice. A navíc nás čeká v ústředí i stěhování do jiných prostor.
A co vy jako Česká obchodní inspekce připravujete pro další měsíce. Na jakou oblast byste se rádi zaměřili?
Díky zvyšujícímu se trendu v oblasti internetového obchodování budeme hledat další metody a způsoby, které se týkají monitoringu a zálohování důkazních webových stránek. V nejbližších měsících pravděpodobně budeme dále pokračovat v intenzivní spolupráci s celními úřady v oblasti kontrol osobních ochranných prostředků. Dále máme zákonné povinnosti průběžného monitoringu pohonných hmot. A postupně budeme naplňovat činnosti podle plánu kontrol, jakmile opadnou všechna omezení.
A také se v současnosti bráníme novým kompetencím a nové legislativě, která by nám kompetence rozšiřovala, protože jak se říká, od „životního prostředí po lokomotivy“ máme skoro všechno, ale nejsme schopni to kapacitně pokrýt.