E-shopy se nepoučily, pořád poskytují neúplné informace. Porušují tím zákon

4. 12. 2015
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Když před rokem provedla ČOI kontroly e-shopů, zjistila, že většina z nich neposkytuje zákazníkům úplné informace. Rok se s rokem sešel a nic se nezměnilo.

Co se týče kontrol e-shopů Českou obchodní inspekcí (ČOI) a jejich výsledků, jde o stále stejnou písničku. Většina z kontrolovaných online obchodů porušuje zákon a nejčastěji pořád tím samým způsobem, a to neposkytováním úplných a pravdivých informací zákazníků. Podobně dopadly výsledky kontrol i před rokem.

Čtěte více: 4 nejčastější prohřešky, kterými e-shopy porušují zákon

E-shopy hlavně nedostatečně informují

Ilustrační obrázek
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek

Přes čtyři pětiny kontrolovaných e-shopů ve třetím čtvrtletí letošního roku porušily nějakým způsobem právní předpisy. ČOI za prohřešky udělila celkem 186 pokut za více než 1 milion korun. Největším problémem zůstává neposkytnutí dostatku povinných informací. Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace. A to nejen o nabízeném zboží, obchodních podmínkách a právech při vadném plnění, jak vyplývá z téměř 4000 podání spotřebitelů, kteří se na nás od začátku roku do konce října obrátili. Prodávající klamali také o své identitě. Za stejné období se například inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na něž podali spotřebitelé podnět ke kontrole, řekl Mojmír Bezecný, ústřední ředitel ČOI.

Jak upřesňuje ČOI, hlavně šlo o porušení zákona o ochraně spotřebitele (zák. č. 634/1992 Sb.) a dalších předpisů:

  • nejčastějším porušením bylo použití některé z nekalých obchodních praktik (§§ 4 a 5), které bylo zjištěno celkem v 163 případech (44,8 % všech porušení). Převážně se jednalo o klamavé obchodní praktiky, spočívající například v neposkytnutí zákonem stanovených informací o prodávajícím, o podmínkách uzavření smlouvy či o uplatnění práv vyplývajících spotřebitelům ze smlouvy, případně byly tyto informace podány nesrozumitelným nebo nejednoznačným způsobem. Prokázáno bylo rovněž 6 případů klamání spotřebitele nabízením výrobků porušujících některá práva duševního vlastnictví,
  • dalším častým nedostatkem bylo neposkytnutí řádných informací o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (tj. reklamace), včetně údajů o tom, kde lze toto právo uplatnit (§ 13). Porušení této povinnosti bylo zjištěno v plných 100 případech (27,5 %),
  • s porušením informačních povinností o podmínkách reklamačního řízení pak úzce souvisí další zjištěné nedostatky, a to neplnění stanovených formálních náležitostí přijetí a vyřízení reklamace, včetně nedodržení zákonem stanovené lhůty k vyřízení reklamace. Prokázáno bylo v 31 případech (8,5 %),
  • jiná porušení zákona o ochraně spotřebitele byla zjištěna pouze v omezeném rozsahu.

Podle šéfa ČOI Mojmíra Bezecného by se tak mělo zvážit, zda pro e-shopy nestanovit přísnější pravidla. Ačkoli kontroly dopadly s katastrofálním výsledkem, neodráží to naštěstí přesný stav tuzemské e-commerce. Kontroly jsou totiž cílené a zaměřují se na e-shopy, u nichž lze na základě monitorování předpokládat, že při své činnosti mohou porušovat obecně závazné právní předpisy.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).