V roce 2018 mělo v České republice přístup k internetu 81 % a díky rozšíření chytrých telefonů je internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. To se projevuje ve větší oblíbenosti nákupů prostřednictvím internetu.
Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb Českého statistického úřadu. Jedná se tak o téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se podobné šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy.
Kupují se hlavně počítače a telefony
Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl loni za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Zmenšil se však jejich podíl na celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet – v roce 2013 představovaly počítače a elektronika téměř 60 %, zatímco loni pouze 40 %. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu,
dodává Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ. Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je pak v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale také zde dochází k výraznému růstu tržeb.
Přečtěte si, jak je to s reklamací zboží zakoupeného online: Je možné reklamovat použité zboží zakoupené přes internet?
Podniky kombinují formy prodeje
V roce 2017 v maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo 3,9 tisíc aktivních podniků. V nich pracovalo přes 13,5 tisíce osob. Oproti roku 2013 se počet aktivních podnikatelských subjektů zvýšil o téměř 1 tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží, a to nejčastěji v kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet.
Této problematice jsme se věnovali v článku Mít k e-shopu vlastní kamennou prodejnu se stává otázkou prestiže