E-shopy stále častěji zneužívají loga certifikovaných obchodů, pozor na to

19. 7. 2013
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: http://www.isifa.com
Ilustrační obrázek.
Asociace pro elektronickou komerci upozorňuje na internetové obchodníky, kteří stále častěji používáním loga APEK Certifikovaný obchod.

Internetových obchodů přibývá a pro majitele není jednoduché právě jejich obchod prosadit. Jednou z cest je prezentovat se logem certifikovaného obchodu, což by pro zákazníka měla být záruka a jistota, že obchod, na který narazil jedná fér a nehrozí žádné potíže při dodávce nebo reklamaci. Výraz „měl by“ je ale na místě, protože Asociace pro elektronickou komerci upozorňuje na rostoucí zneužívání loga certifikovaných obchodů. Podvodné a podezřelé e-shopy, ačkoli nejsou certifikovány a prověřeny, se snaží zákazníky uvést v omyl a vyvolat dojem, že jsou důvěryhodné. Každý měsíc prověřujeme několik e-shopů, které na svých stránkách neoprávněné uvádějí, že získaly certifikaci, říká k problematice Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com

Ilustrační obrázek.

Před několika dny logo zneužil internetový obchod Smartexpert.cz. Dnes už ho na internetu není možné najít. Jediné, co po něm zbylo jsou poškození zákazníci. Aktuálně řešíme další případ zneužívání loga na adrese www.e-nakupnicentrum.cz. Ani s tímto e-shopem se nám nedaří spojit, dodává Jan Vetyška. Aby měl zákazník jistotu, že nakupuje u skutečně prověřeného obchodu, měl by si oprávnění k užívání loga ověřit na webových stránkách Asociace. Logo APEK – Certifikovaný obchod dostává ten internetový obchodník, který projde důkladným prověřením, včetně včetně mystery shoppingu i ověřením obchodních podmínek. Každý kdo certifikací získá, může mimo jiné užívat značku Česká kvalita.

Certifikace APEK je jedním z prvků umožňujících odhalit podezřelé nebo podvodné e-shopy. Stejně tak existuje celá řada dalších vodítek, která by nakupujícího měla varovat, že nemusí být vše v pořádku. Hlavními znaky podezřelých internetových obchodníků jsou:

  • Příliš nízké ceny, prodej sortimentu co už není v prodeji
  • Zmatená skladba sortimentu, nabízející hlavně aktuálně módní zboží
  • Chybějící kontakty, neuvádění e-mailu, pouze kontaktní formulář
  • Telefon, na který se nedá dovolat
  • E-mail na který nikdo neodpovídá
  • Internetová doména registrovaná krátce a skrývající údaje o vlastníkovi
  • Požadavek na platbu předem, nemožnost poslání na dobírku
  • Podvodné uvádění certifikace APEK, Heuréka.cz či dalších organizací a firem
  • Zmatené obchodní podmínky, často okopírované odjinud
  • Vznik obchodu před několika dny či pár týdny
  • Žádné hodnocení či recenze od kupujících

Asociace pro elektronickou komerci všem internetovým nakupujícím doporučuje, aby byli obezřetní především při nákupu na neznámých e-shopech a drželi se základních zásad bezpečného nákupu. Zejména se jedná o sledování pravosti uváděných certifikátů, kvalitu obchodních podmínek, zvážení zakoupení výrazně levnějšího zboží nebo vyhledání recenzí na vybraný obchod. Oprávněnost užívání certifikátů lze ověřit i na webových stránkách www.certifikovany-obchod.cz.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).