E-shopy vloni vydělaly miliardy. Vydělejte přes internet více i vy

16. 1. 2013
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

ilustrační obrázek Autor: www.sxc.hu
ilustrační obrázek
Jako velmi úspěšný hodnotí právě uplynulý rok majitelé e-shopů. Přečtěte si, jak jim rostou zisky, co žádají jejich zákazníci a jak prodejci vnímají budoucnost.

Že se internetovým prodejcům daří, potvrzují údaje z loňského roku. Zákazníci utratili v e-shopech za rok 2012 o 6 miliard korun víc než předloni. Zatímco v roce 2011 dosáhl celkový obrat 37 miliard, v roce 2012 se tato suma dostala na konečných 43 miliard korun bez DPH. Ukazují to výsledky výzkumu Asociace pro elektronickou komerci. Rekordní tržby potvrzují i leadři trhu, Alza.cz a Mall.cz. Z celkového obratu připadá skoro čtvrtina právě na ně.

Tradičně nejúspěšnějším prodejním obdobím byl advent. Největší nápor zaznamenaly internetové obchody v pondělí 10. prosince, kdy měly podle Asociace pro elektronickou komerci utržit 780 milionů korun. Rekordy ale padaly v průběhu celého 50. týdne. Například pro obchod Kasa.cz byl zásadním dnem čtvrtek 13. prosince, který se se svými téměř 4000 odbavenými objednávkami stal nejsilnějším prodejním dnem v historii společnosti a o celou polovinu překonal maximum roku 2011. Přispěly k tomu rozsáhlé skladové zásoby, dostupnost prodejen Kasahouse i nízké ceny, jak v porovnání s kamennými prodejnami, tak jinými e-shopy, hodnotí situaci tisková mluvčí společnosti, Jitka Součková a dodává: Cena průměrné předvánoční objednávky letos mírně klesla, a sice z předloňských 3700 korun na 3600 korun.

ilustrační obrázek
Autor: www.sxc.hu

Internetové obchody měly loni obrat 43 miliard korun. 

Celkově internetové obchody na vánočních svátcích utržily 17 miliard korun. Nejen vánoční nákupy se čím dál víc přesouvají na web, proto očekáváme další nárůst prodejů v porovnání s předchozími roky, a to minimálně o 15 procent, komentuje úspěch obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

Zákazníci utrácí méně, ale o to častěji

Nakupování přes internet je mezi Čechy stále oblíbenější. Alespoň jednou za rok nakoupí online 91 procent uživatelů a stále narůstá počet těch, kteří nákupy po síti uskutečňují pravidelně. Důkazem toho je porovnání obratů obchodníků a průměrná útrata na jednoho kupujícího. V průměru loni každý zákazník v e-shopech utratil 9280 korun. Ještě před dvěma lety to bylo o bezmála 2400 korun víc. Důvod těchto trendů je zřejmý a souvisí hlavně s tím, že Češi si již na webu neobjednávají pouze televize a ledničky, ale prakticky veškeré zboží, říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.

Elektronika ztrácí své výsadní postavení

Doby, kdy zákazníci internetových obchodů sháněli především spotřebiče a elektroniku, jsou pryč. Podle obchodníků se nakupuje prakticky všechno. Důkazem toho jsou stále oblíbenější e-shopy s oblečením, sportovními potřebami a silně se prosazují i obchodníci zaměření na krmivo a další produkty určené pro domácí mazlíčky.

Přesto si prodejci obchodující s elektronikou nemohou stěžovat. Na odbyt jdou počítače, tablety nebo čtečky. Růst táhly loni tradičně notebooky. Každý pátý notebook jsme loni v Česku prodali my. Silné byly i prodeje televizí, protože se objevilo hodně technologických novinek. Prodeje nám rostly meziročně o 65 procent, říká obchodní ředitel Alza.cz Martin Drdúl. Zájem o moderní technologie může potvrdit i Marek Liška, generální ředitel Mall.cz: Nabídka elektronických knih v češtině je čím dál větší a začíná být zajímavá pro široké spektrum čtenářů. Proto i u čteček knih očekáváme další výrazný nárůst poptávky.

Na internetu také výrazně roste poptávka po službách. Úspěch mají finanční služby, pojištění a v České republice velmi oblíbené slevové portály. Očekávané výhledy výrazně překročila i prodejnost zájezdů.

Recept na úspěšný e-shop

V minulém roce se výrazně projevila změna myšlení zákazníků. Ti už nejdou jen po nejnižší ceně, ale žádají i větší množství informací o nabízených produktech, více fotografií a rychlou dostupnost zboží. Pokud toto nedostanou, raději volí jiný internetový obchod. Podle informací na serveru shoptet.cz lidé nakupují online hlavně proto, aby ušetřili čas. Za výhodu to považuje 73 procent zákazníků. Dalších 64 procent oceňuje možnost snadného porovnání cen. Tady je nutné zmínit, že srovnávače lidé využívají nejen pro zjištění cen, ale také dalších informací o zboží nebo o samotném e-shopu. Velkou roli při rozhodování, kde nakoupit, hraje také hodnocení a zkušenosti ostatních nakupujících. Před samotným nákupem si hodnocení přečte 90 procent lidí.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Poctivých prodejců přibývá díky selekci zákazníků

Téměř 60% uživatelů nakoupilo v loňském roce na internetu bez jakýchkoli problémů. Vyplynulo to z mezinárodního výzkumu internetového srovnávače Heureka.cz a portálu Aukro.cz. Přesto se mnoho zákazníků opět dostalo do potíží. Mezi nejčastější prohřešky obchodníků patří úprava cen tak, aby vypadaly co nejlákavěji. E-shopy v těchto případech záměrně neuvádí například DPH nebo nezapočítávají například recyklační poplatek. Česká obchodní inspekce proto jen ve třetím kvartálu roku 2012 uložila provozovatelům e-shopů pokuty ve výši 1 250 500 korun.

Tip pro vás

Internetové obchody se mohou stát východiskem z nouze například pro lidi žijící v regionech s vysokou nezaměstnaností. Takzvaný „obývákový e-shop“, tedy malý obchod řízený z domova, může být dobrým zdrojem přivýdělku třeba pro početnější rodinu. Stačí jen najít díru na trhu a přijít s dobrým nápadem.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).