#EET a dobírka? Komplikovanější problematika, než se čekalo

30. 3. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Řada prodejců, především e-shopařů, se ptá, jakým způsobem se bude v rámci EET řešit dobírka. Odpověď však není jednoznačná a možností existuje několik.

Přestože u zákona o evidenci tržeb chybí už jen podpis prezidenta, nad některými věcmi spojenými s elektronickou evidencí tržeb (EET) stále visí otazníky. Mezi ně patří například i dobírka, jelikož v jejím případě nepřebírají hotovost přímo obchodníci, nýbrž ji za ně inkasuje dopravce. Na nejasnosti jsme se proto zeptali Generálního finančního ředitelství.

Čtěte také: #EET začne fungovat od prosince, potvrdilo ministerstvo financí

Tržbu můžete evidovat již dopředu

Ilustrační obrázek.
Autor: www.shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Obecně podle zákona o evidenci tržeb platí, že povinnost zaevidovat tržbu, tj. zaslat správci daně údaje o uskutečněné tržbě, vzniká poplatníkovi nejpozději při uskutečnění evidované tržby. Pokud poplatník předpokládá, že v dohledné době dojde ke vzniku evidované tržby, má možnost zaslat správci daně údaje o této tržbě ještě před tímto okamžikem.

Jak uvedla serveru Podnikatel.cz Petra Petlachová, mluvčí GFŘ, v případě zasílání zboží na dobírku má tedy poplatník možnost zaevidovat tržbu ještě před odesláním zásilky. To znamená, že v případě, kdy si zákazník objedná zboží na dobírku, může poplatník zaslat správci daně údaje o evidované tržbě a vystavit účtenku kdykoliv před uskutečněním evidované tržby, např. po přijetí objednávky zašle požadované údaje správci daně a vystaví účtenku, kterou přiloží k zásilce nebo může zaslat zákazníkovi účtenku elektronicky, například e-mailem, doplnila Petlachová.

I při evidování tržby před uskutečněním (přijetím) této tržby bude totiž podnikateli zaslán ze systému finanční správy fiskální identifikační kód.

Čtěte také: 5 věcí, které jste kdy chtěli vědět o #EET a nebáli jste se zeptat

Pokud zákazník zboží nepřevezme, vystavíte storno

V případě dobírky, ale i v jiných případech, ve kterých bude účtenka vystavena dříve, než podnikatel tržbu přijme, může docházet k situacím, kdy zákazník nakonec zboží nepřevezme a nezaplatí. Pokud by nakonec k převzetí dobírky nedošlo, lze postupovat v souladu s ustanovením § 7 zákona, tj. vystavit storno k původně zaevidované tržbě. Podnikatel zašle správci daně znovu datovou zprávu obsahující údaje o příslušné tržbě, s tím rozdílem, že je tato tržba vykazována jako záporná. I v tomto případě bude podnikateli zaslán příslušný kód, potvrzující zaevidování „storna“ v systému finanční správy.

Evidováním tržby lze pověřit někoho jiného

Lze postupovat i tak, že datová zpráva bude zaslána správci daně až v okamžiku uskutečnění (přijetí) evidované tržby (zároveň bude vystavena účtenka). Případně může poplatník, kterému tržba plyne, pověřit evidováním tržby jiného poplatníka, aby za něj tuto tržbu evidoval (viz § 9 zákona). Podnikatelé by tak teoreticky mohli pověřit dopravce, aby za ně tržbu v rámci dobírky evidoval. Pokud dopravce přijímá tržby za jiného poplatníka a ten nevyužil možnosti vystavení účtenky před uskutečněním tržby, musí tak učinit dopravce při převzetí hotovosti. Vždy je však nutné posoudit konkrétní situaci, a to podle toho, jaký právní vztah má dopravce s prodejcem uzavřený, komentovala Petlachová.


Pokud by dopravce jednal na základě přímého zastoupení, může být vystavena účtenka již předem přímo prodejcem (takto bude dle názoru GFŘ postupováno ve většině případů doručování zásilek e-shopů), nebo bude muset účtenku vystavit dopravce v okamžiku uskutečnění (přijetí) evidované tržby. Dopravce by v takovém případě musel vystupovat  v „roli“ prodejce (evidoval by tržbu pod DIČ prodejce a používal by jeho certifikát), což v případě e-shopů není zřejmě reálné.

Druhou možností je, že by dopravce mohl být evidováním tržby pověřen již dle zmíněného § 9 ods. 1 zákona o evidenci tržeb. V takovém případě by dopravce evidoval tržbu pod svým DIČ, používal by svůj certifikát a uvedl by v datové zprávě DIČ prodejce, respektive toho, komu tržba plyne. V případě nepřímého zastoupení je postupováno dle zvláštního ustanovení § 8 zákona o evidenci tržeb a tržbu eviduje vždy ten, kdo přijímá platbu, tj. prodejce, nikoliv majitel zboží. V tomto případě je samostatně posuzována i transakce týkající se převodu vybraných plateb od prodejce majiteli zboží, doplnila Petlachová.

Čtěte také: 3 odpovědi na otázky „co dělat, když“ v rámci #EET

Tržba probíhá již při zákazníkově platbě

Pokud by dopravce vystupoval pouze v roli „prostředníka“ a nejednalo by se o výše  uvedené smluvní vztahy, mohlo by být zaevidování tržby provedeno teoreticky až v okamžiku, kdy přijme peníze prodejce od dopravce. Podle dosavadních metodických výkladů však sledujeme formální znaky v okamžiku předání platby zákazníkem dopravci, nikoliv v okamžiku předání vybraných plateb dopravcem prodejci. Zároveň takový postup dle našeho názoru nezbavuje prodejce povinnosti vystavit a nějakým způsobem zákazníkovi doručit účtenku, upřesnila Petlachová.

Petlachová však na závěr upozornila, že uvedené informace vycházejí z dosavadních rozborů připravovaného nového právního předpisu Zo ET a mohou v rámci přípravy metodik ještě doznat dílčích úprav. Zároveň je vždy nutné posuzovat konkrétní okolnosti daného případu a nelze v této odpovědi zohlednit všechny situace, uzavřela Petlachová.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).