#EET projekty Malá pokladna a Teeta v ohrožení? Je tu nový pokyn k e-účtenkám

25. 11. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Finanční správa vydala pokyn k tzv. elektronickým účtenkám. Mohou se u EET vystavovat bez nutnosti tisku fyzických účtenek?

Vypadá to jako dobrý záměr hlavně pro drobné podnikatele, kteří nechtějí řešit drahé registrační pokladny a tisk účtenek. Bez tisku to ale ne vždy půjde.

Už dlouhé týdny se skloňuje pojem elektronická účtenka. Bude stačit ze zákona u evidence tržeb? Podle provozovatelů jednoduchého řešení pro EET Malá pokladna a Teeta ano, podle Finanční správy také ano. Přidává však velké ALE. 

Finanční správa zveřejnila novou metodiku k elektronickým účtenkám

Obecně můžeme nově zveřejněnou metodiku, která není pro běžného podnikatele dostatečně dobře čitelná, označit za pozitivní. Elektronickou účtenku povoluje. 

Ta je automaticky možná, pokud je obchod realizován prostřednictvím internetu bez fyzické přítomnosti jednotlivých aktérů transakce. Obchodník si však musí do Všeobecných obchodník podmínek vložit podmínku, že zákazník předem souhlasí s vystavením elektronické účtenky.

U obchodu realizovaného na internetu je totiž zřejmé, že zákazník si může účtenku na webu zobrazit, ať už ve svém zákaznickém účtu či v e-mailu. Jiná situace je, pokud obchod přes internet neprobíhá, tedy kdy jsou zákazník i podnikatel při obchodu fyzicky přítomni. 

V tomto případě je už na dohodě mezi zákazníkem a podnikatelem, zda zákazníkovi bude stačit pouze elektronická účtenka. Finanční správa však upozorňuje, že podnikatel nemůže spoléhat na to, že každému zákazníkovi bude vydávat pouze elektronickou účtenku s tím, že na papírek zákazníkovi napíše, kde vystavenou účtenku najde na internetu. 

Bez tisku účtenky to ne vždy půjde

Přesně tímto způsobem chtějí fungovat dva nadějné projekty pro drobné podnikatele: Malá pokladna a Teeta. Oba na svých internetových prezentacích uvádějí, že podnikatel nebude k vydávání účtenek potřebovat žádnou tiskárnu. Zákazníkovi vydá útržek z bločku, kde bude uvedeno, kde zákazník na internetu účtenku dohledá. 

Jak funguje systém kasabločku

Kasabloček vypadá na první pohled jako šatnářská knížka. Na každém útržku je pořadové číslo a unikátní kód účtenky. Vždy když v malé pokladně dokončíte prodej, vydáte jeden útržek. Zákazník pak jen zadá kód z útržku na našem webu a zobrazí se mu kompletní účtenka, včetně kódu z MFČR.

Zdroj: Malá pokladna

A zde právě dochází na velké ALE. Finanční správa upozorňuje, že tato situace je sice ze zákona o evidenci tržeb možná, na druhou stranu dodává, že pokud zákazník požádá o tisk účtenky, je podnikatel účtenku povinen zákazníkovi předat. 

To, že se jednou za čas najde zákazník, který bude chtít fyzickou účtenku naši zákazníci vědí. Tiskárna ani nadále není povinná, jen doporučená, komentuje metodiku Jura Ibl z Malé pokladny.

Finanční správa sice potvrzuje, že tiskárna je jen doporučená u elektronické účtenky, na druhou stranu dodává, že tento způsob vedení evidence tržeb je diskriminační vůči těm zákazníkům, kteří nemají přístup k internetu: Pokud zákazník nebude souhlasit s vystavením elektronické účtenky a nedostane její vytištěnou verzi, budeme to považovat za obcházení smyslu zákona o evidenci tržeb, komentovala pro server Podnikatel.cz novou metodiku Linda Paterová, zástupce tiskové mluvčí Finanční správy. 

Naše klienty na případný tisk účtenky upozorňujeme, říká Ibl z Malé pokladny

Od začátku s lidmi jednáme na rovinu a přesně jim říkáme, že Malá pokladna má i svoje nevýhody. Jedna z nich je, že se občas najde někdo komu budou muset vypsat účtenku ručně. To budeme dělat i nadále, potvrzuje vybraný příklad i Jura Ibl. 

Jenže aby podnikatel vypsal účtenku ručně, musel by opsat všechny náležitosti z elektronické účtenky včetně fiskálního identifikačního kódu. Tento kód ale obsahuje velké množství znaků, s opisováním takové účtenky by tak podnikatel strávit dlouhé minuty a navíc by mohl udělat chybu. 

Proto například Malá pokladna připravuje opatření, že podnikatel bude moci zákazníkovi na vyžádání poslat účtenku v celém znění pomocí smsky. Přesto Finanční správa doporučuje, aby si podnikatel tak i tak tiskárnu pořídil z důvodu, kdy by mohlo dojít k případu, že zákazník bude účtenku vyžadovat fyzicky. A toto si Finanční správa i ohlídá, bude totiž provádět tzv. kontrolní nákupy. Jakmile podnikatel na vyžádání doklad nepředá, hrozí mu vysoká pokuta. Ta se může vyšplhat až do půl milonu korun

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).