EET fungovala v České republice od 1. prosince 2016, na jaře 2020 pak byla kvůli koronaviru přerušena do konce roku 2022. Stávající vláda navrhla její zrušení, na základě zákona č. 458/2022 Sb. se tak stalo a systém EET není od 1. ledna 2023 funkční.
Co se dozvíte v článku
Podle EET je účtenka minulostí
Podle zákona o EET byl podnikatel nejpozději při uskutečnění evidované tržby povinný zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a vystavit účtenku tomu, od koho evidovaná tržba plynula. Od 1. ledna 2023 se ruší jak evidenční povinnost (zasílání údajů o tržbách), tak povinnost vystavovat účtenky ve smyslu zákona o evidenci tržeb. S tím souvisí i další povinnosti vyplývající ze zákona, mezi které patří povinnost umístit informační oznámení, ochrany autentizačních údajů, certifikátů a bloků účtenek.
Zákazník může žádat doklad o koupi
Výše popsané povinnosti byly spojeny s EET, přičemž cílem účtenky bylo především identifikovat podnikatele ve vztahu k orgánům Finanční správy ČR a evidovat jeho tržby. Kromě účtenky je zde ještě doklad o zaplacení výrobku, přičemž účtenky mohly splňovat jak náležitosti spojené s EET, tak s příslušným zákonem o dokladu o zaplacení výrobku a jednalo se tak jen o jeden dokument.
Doklad o zakoupení výrobku je popsán v zákoně o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb.). Podle něj je na žádost spotřebitele prodávající povinen vydat doklad o zakoupení výrobku nebo o poskytnutí služby s uvedením data prodeje výrobku nebo poskytnutí služby, o jaký výrobek nebo o jakou službu se jedná a za jakou cenu byl výrobek prodán nebo služba poskytnuta, spolu s identifikačními údaji prodávajícího obsahujícími jméno a příjmení nebo název nebo obchodní firmu, případně název prodávajícího, jeho identifikační číslo osoby, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak. Při prodeji výrobků s následnou dodávkou musí doklad obsahovat také místo určení a datum dodávky. Při prodeji použitých nebo upravovaných výrobků, výrobků s vadou nebo výrobků, jejichž užitné vlastnosti jsou jinak omezeny, musí být tyto skutečnosti v dokladu zřetelně vyznačeny.
Ve čtvrtém odstavci šestnáctého paragrafu tohoto zákona je dále uvedeno, že na žádost orgánů dozoru nebo Policie ČR v mezích jejích oprávnění je prodávající povinen, jde-li o nákup použitého výrobku nebo výrobku bez dokladu o nabytí, přijímání tohoto výrobku do zástavy nebo zprostředkování nebo nákupu či přijetí do zástavy, předložit identifikační údaje podle zvláštního právního předpisu.
Dalšími dokumenty jsou daňové doklady
Jak jsme psali, zákon o DPH definuje povinnosti pro vystavování daňových dokladů. Obecně lze potom říct, že plátce DPH je povinen vystavovat daňový doklad do patnácti dní od uskutečnění zdanitelného plnění. Zákon o DPH pak definuje podmínky a pravidla pro vystavování daňových dokladů v návaznosti na tom, čeho se plnění týká. Definuje také druhy daňových dokladů, které plátce daně může vystavovat, jako jsou běžné daňové doklady, zjednodušené daňové doklady, splátkové kalendáře, platební kalendáře a souhrnné daňové doklady. Mezi méně časté doklady se potom řadí doklad o použití, potvrzení při dražbě a při prodeji mimo dražbu a daňové doklady při dovozu a vývozu zboží.
Daňový doklad musí podle zákona obsahovat tyto údaje:
- a) označení osoby, která uskutečňuje plnění,
- b) daňové identifikační číslo osoby, která uskutečňuje plnění,
- c) označení osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje,
- d) daňové identifikační číslo osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje,
- e) evidenční číslo daňového dokladu,
- f) rozsah a předmět plnění,
- g) den vystavení daňového dokladu,
- h) den uskutečnění plnění nebo den přijetí úplaty, pokud před uskutečněním plnění vznikla povinnost ke dni přijetí úplaty přiznat daň nebo přiznat plnění, pokud se liší ode dne vystavení daňového dokladu,
- i) jednotkovou cenu bez daně a slevu, není-li obsažena v jednotkové ceně,
- j) základ daně,
- k) sazbu daně,
- l) výši daně; tato daň se uvádí v české měně.
Pozor na další povinnosti živnostníka
Povinnosti podnikatele jsou definovány v živnostenském zákoně. Na základě něj je podnikatel povinen vydat na žádost zákazníka doklady o prodeji zboží a o poskytnutí služby. Na dokladu musí být uvedeno označení podnikatele obchodní firmou, popřípadě názvem nebo jménem a příjmením, a identifikačním číslem osoby, bylo-li přiděleno, datum prodeje zboží nebo poskytnutí služby, druh zboží nebo služby a cena, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
Co s přidělenými bloky účtenek?
V květnu 2020 měly původně odstartovat další vlny EET a začít platit i další novinky. Mezi ně patřila i možnost evidovat tržby ve zvláštním papírovém režimu. Jak jsme psali, offline režim (tzv. zvláštní režim evidence) spočíval v tom, že podnikatel, který splní určité podmínky, měl mít možnost místo klasické EET vydávat účtenky z předtištěného bloku, které dostal od finančního úřadu. K aktivaci tohoto režimu nedošlo, ale někteří živnostníci si už tyto bločky účtenek vyzvedli. Generální finanční ředitelství v otázkách a odpovědích potvrzuje, že poplatníkům, kterým již byly vydány bloky účtenek pro evidování tržeb ve zvláštním režimu, dnem nabytí účinnosti zákona odpadá povinnost tyto bloky účtenek vracet.