A nic na tom nemění ani fakt, že technicky je možná vše připraveno. Absolutní chaos totiž způsobila neznalost ministerstva financí a finanční správy, které projekt metodologicky podcenily. Úřady se neporadily s odborníky a s podnikateli a připravily tak materiál, který se totálně minul s realitou podnikání v ČR.
Když ministr tvrdí, že 1 a 1 jsou 3
Kdo včera zhlédl tiskovou konferenci Andreje Babiše k elektronické evidenci tržeb (EET), musel si připadat jako Alenka v říši divů a jako v Jiříkově vidění dohromady. A rovná se prý B, ale B nerovná se A, ministerstvo sice navrhuje výjimky, ale o žádné výjimky nejde, a kdo v tom má teď chaos, tak by si měl uvědomit, že žádný chaos u EET není a vše je připraveno a funguje na jedničku.
Andrej Babiš totiž posluchače nešetřil a jel jednu „pecku“ za druhou. Nejprve prohlásil, že jak je u nás zvykem, vše se nechává na poslední chvíli, a až teď uživatelé sami přicházejí s různými stanovisky, protože běžný život nás učí věci, na které musíme reagovat.
Dále ministr financí uvedl, že důvodem, proč změny navrhuje až teď, je to, že teprve nyní přichází od samotných podnikatelů, kteří prý už pochopili, že se EET nezruší, příklady z praxe. Vše pak vyšperkoval tvrzením, že přeci sám nemůže tušit, koho se EET bude týkat
a otázkou kdo z nás zná všechny druhy podnikání v ČR?
Čtěte také: Babiš k změnám: Psala mi 89letá podnikatelka. Neznáme všechny scénáře kolem #EET
Především tvrzení, že vlastně sám Babiš neví, koho všeho se EET týká, a že nemá tušení, jak se v Česku podniká, stojí opravdu za povšimnutí. Jde totiž o revoluci v přípravě zákonů. Místo, aby si ministr nejprve nechal zanalyzovat podnikání v ČR (ne, studie BDO za 200 tisíc korun, kde nebyli schopni správně sečíst několik čísel v tabulce, se za analýzu opravdu považovat nedá), určil případné problémy a stanovil subjekty, kterých se má případné opatření dotknout, Babiš raději protlačil zákon, u nějž ani týden před účinností sám neví, koho a jak se dotkne. Prostě to schválíme, aby bylo líp, a pak se uvidí.
O problémech se ví dlouho, úřady je ale neřešily
Včerejšek navíc ukázal, že si Andrej Babiš vůbec neuvědomuje, jaký chaos a nejistotu lajdácky připravená metodologie EET způsobuje. A místo toho, aby přiznal, že vše podcenili a nedejbože se třeba omluvil, vše hodí na „běžný život, který učí věci“ a na samotné podnikatele, kteří se prý ozývají až nyní na poslední chvíli. Nic však není tak vzdálené pravdě.
Třeba jen my na serveru Podnikatel.cz upozorňujeme na problematiku platebních bran a specifika e-commerce v souvislosti s EET již od července. Jedinou reakcí se stal po čtvrt roce zveřejněný metodický pokyn, kterému snad nemůže rozumět ani ten, kdo jej sepsal. Informace k dispozici byly, jen nikoho z ministerstva financí a finanční správy nezajímaly.
Čtěte také: Další zmatky kolem platebních bran a #EET. Nová metodika podnikatelům nepomůže
Až teprve nyní, týden před startem EET, se Andrej Babiš konečně probral a oznámil, že se platby kartou přes internet nebudou muset evidovat. Ano, jde o správné rozhodnutí. Škoda jen, že řada e-commerce podnikatelů již nainvestovala tisíce až desetitisíce korun. Vrcholem arogance bylo Babišovo prohlášení: Týká se jich to až 1. 3. 2017, takže je to nesmysl. Pokud některý z e-shopů vydal nějaké náklady na EET, tak ať dneska za mnou přijde a ukáže mi to.
Prostě vy podnikatelé, kteří jste se již začali na EET s předstihem připravovat, máte smůlu. Koho zajímá, že jste v e-shopu či ve vaší softwarové firmě už investovali do implementace EET? Je to vaše hloupost, EET se vás týká „až“ za tři měsíce a nemáte se připravovat tak dopředu. Nezbývá než zopakovat, že kdyby si jakýkoli manažer Agrofertu počínal tak jako Andrej Babiš na ministerstvu, dostal by padáka dříve, než by stačil říct „kobliha“. Navíc argument, že problematika e-commerce se první vlny netýká, při bližším pohledu neobstojí. Mnoho hotelů totiž různé internetové rezervační systémy a platební brány využívá.
Čtěte také: E-commerce a #EET? Totální průšvih, úřady netuší, která u e-commerce bije
A nastává chaos..
Ale výjimka pro e-shopy nemá být jedinou. Druhá navrhovaná výjimka z EET, kterou by měly fyzické osoby, které budou mít daň stanovenu paušální částkou a zároveň výše jejich tržeb bude menší než 250 tis. Kč ročně, je ale spíše absurdním vtipem, za který by se nemuseli stydět ani Monty Pythoni.
Čtěte také: Babiš navrhuje další výjimku z EET. Týká se drobných podnikatelů
Vzhledem k aktuálnímu nastavení výdajových paušálů totiž podnikatelé, kteří mají tržby do 250 tisíc korun, žádnou daň neplatí. I kdyby měl podnikatel příjem 250 tisíc a paušál 40 %, díky slevě na dani nezaplatí na dani z příjmů FO ani korunu (zisk má 150 tisíc Kč, 15% daň činí 22 500 Kč, což při základní slevě na dani ve výši 24 840 Kč dělá celkovou daň ve výši 0 Kč).
Pokud by ale prošel návrh ministerstva financí, budou se moct tito podnikatelé domluvit s finančním úřadem na paušální dani. Kolik z nich se rozhodne domluvit na tom, že místo toho, aby nic neplatili, budou finančnímu úřadu platit paušální daň ve výši například 5 tisíc ročně a nebudou tak muset vést EET, je samozřejmě otázkou. Co je však jisté už teď, nepůjde o žádnou úlevu pro nejmenší, ale jen o to, zda peníze zaplatí poskytovateli pokladního zařízení nebo státu.
Každopádně největším problémem nejsou samotné návrhy výjimek, nýbrž to, kdy s nimi Andrej Babiš přichází. Tedy, kdy do startu první vlny EET zbývá 6 dní. Když už Babiš nedokázal řešit problematiku při samotném schvalování zákona, měl další polovinu roku na to, aby vše upravil, případně metodicky upřesnil. Jenže až do listopadu ministerstvo a finanční správa veškeré připomínky ignorovaly a místo jasného a srozumitelného vysvětlení nechaly desetitisíce podnikatelů v nejistotě.
Tím, že týden před startem EET začíná Babiš navrhovat výjimky, ale jistotu rozhodně nepřináší. Zcela naopak tím vyvolává ještě větší chaos, který může zastavit pouze jedna věc, a tou je odklad EET a důkladně připravená metodika, která nebude psána v šifrách, za něž by se nemuseli stydět ani tvůrci Enigmy. Už od začátku bylo zřejmé, že zákon je příliš obecný a nemá šanci pokrýt všechny detaily podnikání v ČR. Vše měla řešit metodika, kterou úřady začaly připravovat. Ta ale v plné nahotě odhalila, jak celé ministerstvo financí a finanční správa netuší, která bije.
EET není prvním průšvihem
Ostatně ani EET není v tomto ohledu prvním legislativním průšvihem z dílny ministerstva financí. Není to tak dávno, co ministerstvo financí upravovalo sankční režim u kontrolních hlášení, který přitom původně samo navrhlo a protlačilo parlamentem. Před začátkem podávání hlášení se jej však ministerstvo rozhodlo změnit, jelikož byl nastavený zcela nesmyslným způsobem. Do poslední chvíle ovšem podnikatelé žili v nejistotě, zda nebudou muset platit 30 tisíc korun pokuty za to, že si týden neotevřeli e-mail, ve kterém měli upomínku od finančního úřadu. Podobně arogantní přístup předvedlo ministerstvo u nového zákona o hazardu, kdy odmítlo připomínky odborníků a prosadilo si možnost v podstatě cenzurovat internet. Je toto všechno tedy to slavné „řízení státu jako firmy“? Pokud ano, tak zůstaňme, prosím, u řízení státu jako státu. Děkuji.