Usedlost Medník, biostatek ve Valeči, Kozí farma Dvůr Ratibořice, farma Držovice nebo Biofarma Sasov patří mezi farmy, jež se letos aktivně zapojují do zářijového programu Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství, který pořádá Ministerstvo zemědělství.
Účastníme se, protože bychom rádi uvedli na trh i naše nové biopotraviny, uvedli celé dění „bio” více do povědomí lidí, rozšířili jejich zájem o způsob chovu a pěstování bio. Slibujeme si zejména právě toto a také rozšíření řad našich spokojených zákazníků,
vysvětluje pro business server Podnikatel.cz Lucie Hejná z Biofarmy Sasov.
Svou akcí k Měsíci biopotravin a ekologického zemědělství přispívá například také občanské sdružení ENVIC (zaměřené na osvětu, vzdělávání a poradenství v oblasti životního prostředí a udržitelného rozvoje) se svým prvním ročníkem plzeňských biodožínek. Na Měsíci biopotravin se nám líbí propojenost celostátní kampaně a její jednotná propagace. Chceme spotřebitelům ukázat, jak s biopotravinami zacházet, ale také je seznámit se zemědělci a obchodníky. Lidé by měli vidět, že každá potravina má nějaký příběh,
říká pro business server Podnikatel.cz Tomáš Popp ze sdružení ENVIC. Biodožínky pořádáme jako součást širšího projektu Neboj se biopotravin. Zájemcům nabízíme třeba i kurzy vaření z biopotravin. Hmatatelným výstupem pak bude tištěný informační materiál zaměřený velmi prakticky konkrétně na Plzeňský kraj,
odkrývá Tomáš Popp další záměr sdružení. Čtěte více: Biopotraviny jsou žádané, podniky však stále váhají
Nejde jen o produkty, ale také o vztah ke krajině
Zájem o biopotraviny roste, stejně tak jako počet biofarem a výrobců biopotravin. Biopotraviny nabízejí obchodníci, řetězce i specializované maloobchody či e-shopy, objevují se i na jídelních lístcích restaurací.
Zájem o tematiku biopotravin mezi obyvateli Prahy podle průzkumu společnosti DEMA k zahájení Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství (320 dotázaných 18 + let)
45 procent dotázaných problematiku sleduje okrajově33 procent dotázaných se o problematiku nezajímá
12 procent dotázaných problematiku sleduje pozorně
10 procent dotázaných informace k tématu aktivně vyhledává
Více jak 2500 zemědělců v České republice hospodaří ekologicky, počet výrobců biopotravin přesahuje 400. Jen zlomek z nich však vlastní akcí přispívá k letošnímu Měsíci biopotravin a ekologického zemědělství, kterým je již pátým rokem právě září. Podle koordinátora kampaně Toma Václavíka se ke včerejšímu dni do akce zapojilo dvanáct farem, které přímo připravily vlastní program, dalších akcí se pak účastní asi dvacítka dalších zemědělců. Bude se vám to možná zdát málo a budete mít pravdu,
konstatuje Václavík. O akci se podle něj sice dozvěděli všichni ekozemědělci, aktivní zájem však projevil jen zlomek z nich. Důvodem může být například to, že zemědělci nemají čas. Tak podle Toma Václavíka argumentovali tři z nich, kteří se sice loni Měsíce aktivně účastnili, letos však účast odmítli. Čtěte více na serveru Vitalia.cz: Jsou bio potraviny lepší?
Sebechvála přece nesmrdí
Ekologické zemědělství bylo hodně zaměřené dotačně. Zemědělci nedoceňovali marketing a propagaci,
řekl Jiří Urban z Ministerstva zemědělství při prezentaci Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství. Ministerstvo podle Petra Vorlíčka, tiskového mluvčího Ministerstva zemědělství, poskytuje ekozemědělcům dotace na plochu zařazenou do ekologického zemědělství (2000 Kč na hektar trvalých travních porostů, 3500 Kč na hektar orné půdy, přes 20 000 korun na hektar vinic nebo sadů). Z Programu rozvoje venkova 2007 – 2013 jsou podporováni také výrobci biopotravin. Ministr zemědělství Jakub Šebesta na ekozemědělství vyzdvihl nejenom výsledný produkt, ale především benefity šetrného hospodaření v krajině. Nezastupitelnost ekohospodaření při ochraně životního prostředí ostatně zdůrazňuje také Tomáš Popp.
Zástupci ministerstva hovoří kromě krátkodobého Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství o dlouhodobější podpoře projektu bio do škol nebo ovoce do škol, o podpoře produkce biomléka, faremního zpracování a přímého prodeje na farmách. Také však o tom, že je nutné ekologické zemědělství zkvalitnit. To může znamenat právě změnu od dotačního zaměření ekozemědělců ke spotřebitelské orientaci, k tomu, aby zemědělci nepodceňovali komunikaci, marketing a propagaci.
Zemědělská politika EU je?
O nedostatečné schopnosti ekozemědělců prezentovat se mluvil nicméně pro business serveru Podnikatel.cz Tom Václavík již před časem. Zde je veliký potenciál ke zlepšování,
řekl. A dodal, že ekofarem, které jsou orientovány spotřebitelsky a umí svoji produkci prodat, je jen pár. Čtěte více: Reportáž: Starosti zemědělců na ekofarmě
Jak to tedy tentokrát v případě Měsíce biopotravin a ekologického zemědělství vypadá? Že se státní správa sice snaží, ale naráží – až na výjimky – na laxnost podnikatelů.