Rok 2009 se nejspíše zapíše do českých dějin, rozhodně ne však zlatým písmem. Česko zažilo zřejmě největší ekonomickou recesi od svého vzniku a řada společností se buď dostala do existenčních potíží či přímo zkrachovala. Problémy se nevyhnuly ani velkým hráčům. Otazník stále visí nad budoucností Českých aerolinek (ČSA) a developerské společnosti Orco. Brzy se zřejmě naopak udělá tečka za zkrachovalou Tomi Tour, jejíž poslední klienti by během několika týdnů měli dostat peníze za neuskutečněné zájezdy.
ČSA musí přežít zimu
Jednu z největších ekonomických ztrát tohoto roku utrpěly České aerolinie. Ještě v roce 2008 přitom aerolinky vykázaly zisk ve výši necelé půl miliardy, avšak za prvních šest měsíců letošního roku se propadly do ztráty takřka 2 miliard korun (1,826 miliard korun) a odborníci varují, že hospodářský výsledek za celý rok zřejmě přesáhne mínus 3 miliard korun. Ekonomická krize totiž snížila počet cestujících a aerolinky se s tím nedokázaly vyrovnat.
Stát plánuje ČSA již delší dobu prodat do soukromých rukou, ale jejich probíhající privatizaci s ohledem na stávající nevýhodné podmínky raději zastavil. Tehdejší vedení aerolinek už ale pracovala na tzv. „Akčním plánu“, který měl pomoci firmu udržet nad vodou. Management ČSA chtěl snížit platy, propustit řadu zaměstnanců a prodat část majetku. Po mnoha sporech s odboráři ale i s dozorčí radou došlo k výměně vedení společnosti. Dosavadního předsedu představenstva aerolinek Radomíra Lašáka nahradil Miroslav Dvořák, který vede Letiště Praha. Změny zaznamenala také dozorčí rada, do jejíhož čela se postavil ekonom Miroslav Zámečník. Ten však na svoji funkci kvůli zájmu o post ředitele pražské ZOO brzy rezignoval a nahradil ho jiný ekonom, Michal Mejstřík.
Nový šéf Českých aerolinií (ČSA) Miroslav Dvořák hned na další zasedání dozorčí rady předložil návrh na dlouhodobou stabilizaci firmy. Dvořákův plán na restrukturalizaci navázal na opatření předchozího vedení. Nové představenstvo Českých aerolinií se zaměří zejména na redukci nákladů a možné synergie s Letištěm Praha.Výnosy plánuji zvýšit především tím, že se zaměříme na zlepšení systému prodeje letenek a na posílení aktivního marketingu,
uvedl Miroslav Dvořák. Čtěte také: ČSA potřebují na zimu zajistit hotovost, budou se dál osekávat náklady a také prodávat.
Dvořák chce také více ušetřit rovněž pomocí centralizace nákupu zboží a služeb a optimalizací letištních kapacit tak, aby se minimalizovaly náklady na letecký provoz. Zároveň chce vedení dostat aerolinky do konce roku 2011 zpět do ziskových čísel. Management ale rozhodně nečeká lehká práce, nejkritičtější měsíce totiž ještě přijdou. Aerolinky z nejhoršího rozhodně nejsou, rekonvalescence ČSA i celého trhu bude trvat minimálně dva roky. Nejhorší měsíce obecně jsou od prosince do března,
domnívá se Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus.
Aby toho nebylo málo, nové vedení společnosti se navíc musí vypořádat s finančními požadavky předcházejícího managementu. Ten požaduje po firmě 120 milionů korun, na které má mít prý podle tzv. programu OK-Bonus právo. Plat managementu společnosti ČSA se totiž skládá z roční mzdy, ročního bonusu a právě tzv. OK–Bonusu, který byl zaveden právě za působení Radomíra Lašáka.
Orco zatím chrání soud
Další společností, nad kterou se vznáší pověstný Damoklův meč, je developerský kolos Orco. Firma se s problémy začala potýkat již v roce 2008. Finanční krize zastihla firmu uprostřed její investiční aktivity a značně nepřipravenou. Během loňského roku ztratily akcie Orka přes 90 % své hodnoty, společnost zastavila řadu projektů a propustila stovky zaměstnanců. Jenže ani rok 2009 nepřinesl žádné zlepšení, ba naopak. Firma dlouho oddalovala vyhlášení hospodářských výsledků za rok 2008, což způsobilo velké pochybnosti o jejím další možném fungování. V důsledku toho se minoritní akcionáři spojili ve sdružení SOS Orco. Čtěte také: Co opravdu stálo za přerušením obchodování s akciemi Orka?
Sdružení se pak pustilo s vedením Orka do mediální bitvy, která v podstatě trvá až do dnešní doby. Výsledky hospodaření pak byly horší než kdokoli očekával, společnost se v roce 2008 propadla do ztráty 400 milionů eur. Společnost rovněž v březnu požádala o ochranu před věřiteli, kterou v září soud prodloužil o dalších 6 měsíců. Jenže ani letošní rok se pro firmu nevyvíjí příliš dobře, když za tři čtvrtletí vykázala ztrátu 201 miliard korun. Letos očekáváme, že firma vykáže ztrátu přesahující 200 mil. eur, která je zejména způsobena přeceněním portfolia v první polovině roku. Ve druhé polovině předpokládáme nárůst ztráty z přecenění,
sdělil serveru Podnikatel.cz Patrick Vyroubal, analytik společnosti Atlantik FT.
Firma totiž negativně ovlivnil pokles cen komerčních realit. Pokles hodnoty aktiv se promítl do zvýšené zadluženosti, která se projevila v porušení smluvních podmínek u některých úvěrů. Restrukturalizace dluhu společnosti (úvěry a dluhopisy) stále není dokončena a bez ní je další fungování Orka ohroženo. Restrukturalizace bankovních úvěrů by měla být dle našeho názoru úspěšně vyřešena, jelikož i v zájmu bank je, aby společnost neskončila v likvidaci. Postupný prodej aktiv v budoucnu umožní splatit úvěry. V případě dluhopisů bude záležet na navrženém řešení ze strany a postoji držitelů dluhopisů, kteří v září odmítli modifikovanou verzi prvního návrhu,
doplnil Vyroubal.
Plán totiž počítal s odpisem části nominální hodnoty dluhopisů, což se nezamlouvalo jejich majitelům. Majitelem dluhopisů se nelíbil ani další návrh, který počítal s převedením části dluhu do akcií Orka. Budoucí návrh by již neměl obsahovat odpis nominální hodnoty, ale konverze dluhu do akcií tam stále zůstane. Orco chce také navrhnout odložení splatnosti až o 10 let, což by společnosti pomohlo zlepšit cash flow. Konečná verze návrhu by měla být známa během příštích měsíců,
uvedl Vyroubal.
Bojíte se o své zaměstnání, nebo že zkrachujete?
Zbývá vyplatil několik posledních klientů Tomi Tour
Zatímco firmy ČSA i Orco ekonomickou recesi doposud přežily, o cestovní kanceláři Tomi Tour se to samé říci nedá. Firma vyhlásila v červenci nečekaně úpadek a v cizině dokonce ponechala 3253 svých klientů. Dalším asi 15 000 zákazníků pak jejich zájezd propadl. Po krachu cestovky Travela se jednalo o největší bankrot cestovní kanceláře v Česku. Tomi Tour pak na počátku listopadu na její vlastní žádost poslal do konkurzu Městský soud v Praze.
Věřitelé ale mají pramalou šanci získat peníze za své pohledávky. Hodnota majetku cestovky se odhaduje na necelé tři miliony korun, avšak dluhy Tomi Tour dosahují až 100 milionů. Naděje na získání peněz je opravdu velice malá,
potvrdil serveru Podnikatel.cz Tomio Okamura, tiskový mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur (AČCKA). Mezi věřitele cestovky se řadili především hoteliéři a malé cestovní agentury, ale patřily mezi ně třeba i ČSA či slovenská Union pojišťovna.
Právě u Union Pojišťovny byla Tomi Tour pojištěna proti úpadku. Slovenská pojišťovna by tak měla všem klientům, kteří si u cestovky zakoupili zájezd, uhradit vynaložené prostředky. Navrácení peněz se týká asi 13 000 lidí, kteří by dohromady měli dostat přes 161 milionů korun. Většina z nich jich byla vyplacena. Zbývá vyplatit asi 5 % klientů, kteří neměli v pořádku doklady či kteří měli speciální požadavky. Počítáme, že zbylé peníze pošleme nejpozději do konce roku,
uvedla pro server Podnikatel.cz Judita Smatanová, tisková mluvčí Union pojišťovny. Čtěte také: Při insolvenci zaměstnavatele platí dlužnou mzdu stát.