Čím více se přibližuje konec roku, tím aktuálnější jsou pro podnikatele činnosti, které se z hlediska zákonných povinností i firemního úzu na firmu vážou – především jsou to povinnosti daňové a nutnost vypracovat daňové přiznání, účetní závěrku a podobně. A pro některé společnosti je to také nutnost nebo dobrovolná aktivita, která firmám velí dát dohromady a zveřejnit výroční zprávu.
Právě ekonomické ukazatele firmy a údaje o hospodaření společnosti bývají nedílnou součástí výroční zprávy – ať už to jsou výnosy či náklady, případně výrok auditora. Součástí výroční zprávy jsou však také informace o firmou realizovaných projektech, obchodních úspěších, akvizicích, důležitých zakázkách, týmu… A mnohé firmy nezapomínají ani na informace dotýkající se společenské odpovědnosti – na dobrovolnickou činnost, charitativní aktivity, sponzoring, dary či jiné související činnosti. Protože výroční zpráva může být také marketingovým prostředkem a jedním ze způsobů, jak pracovat na image firmy.
Čtěte také: Výroční zpráva: Zákonná povinnost i podpora image firmy
Výroční zprávy i pro veřejnost
Finanční ukazatele a informace související se společenskou odpovědností zatím čtenáři výročních zpráv hledají odděleně, každý okruh se zpravidla nachází v jiné části výroční zprávy. Ale výhledově tomu tak být nemusí. Do praxe se totiž dostává integrované výkaznictví. O co se jedná? Integrované výkaznictví je nový a rychle se rozvíjející koncept ve firemním vykazování, který firmám umožňuje prezentovat ve výroční zprávě ekologické, sociální nebo etické informace v přímé návaznosti na informace o financích a strategii,
informuje Asociace profesních účetních ACCA. Cílem je nejen tyto dvě oblasti propojit, protože sociální odpovědnost ovlivňuje ekonomickou kondici firmy, ale také otevřít výroční zprávy mnohem širšímu počtu zájemců, nejen investorům nebo obchodním partnerům.
Nefinanční otázky mají finanční dopad
První zemí, kde je integrované výkaznictví povinné, je Jihoafrická republika, a proto právě zde zkoumala Asociace výroční zprávy místních firem, a to před zavedením integrovaného výkaznictví a po něm. Náš záměr byl vzít Jihoafrickou republiku jako případovou studii a zjistit, zda se situace před zavedením integrovaného výkaznictví a po jeho zavedení nějak zásadně liší. Zjistili jsme, že zkoumané organizace si uvědomily, že nefinanční otázky mají na jejich firmy finanční dopady. Agenda spojená s udržitelností dnes může ovlivnit hodnotu a rizika společnosti,
shrnuje výsledky jihoafrické analýzy Kateřina Benešová, která je ředitelkou ACCA pro Česko, Slovensko a Maďarsko.
Čtěte také: Nepleťte si dobrovolnictví s tím, že pro vás někdo bude pracovat zadarmo