Paní Kučerová, co je výhodného na tom, že faktury (pozn. spíše evidovaná plnění) s datem dodání náhradního plnění mezi 1. 1. 2017 až 30. 9. 2017 nebudou kvůli administrativní náročnosti odběratelem potvrzovány?
To co píšete totiž znamená, že se jako odběratel nedozvím, jestli náš dodavatel skutečně plnění v evidenci zaevidoval. Budeme jej tedy muset žádat o to, aby nám zaslal např. printscreen z evidence, že je tam skutečně to plnění zaneseno (když evidence není ani veřejně přístupná).
Nechápu také, co je administrativně náročné (jak tvrdí MPSV) na tom, že dodavatel i u plnění realizovaného do 30. 9. 2017 vyplní náš eMail a my plnění potvrdíme. Přijde mi to rozhodně méně administrativně náročné, než se dožadovat výše uvedeného printscreenu...
Také výklad MPSV, že plnění mezi 1. 1. 2017 až 30. 9. 2017 je možné zaevidovat až do 15.2.2018 je jednak odporující zákonu (ten jasně v přechodných ustanovení mluví o lhůtě 60 dnů od 1. 10. 2017), navíc je zcela nevýhodný pro odběratele. Odběratel má totiž povinnost do 15. 2. 2018 nahlásit na ÚP plnění za předešlý kalendářní rok a určitě nechce čekat až do 15. 2. 2018, jestli se nějaký dodavatel uráčí zaevidovat plnění. Těch 60 dnů do přechodných ustanovení tam bylo zjevně dáno schválně, aby měl případně odběratel ještě čas během prosince odebrat další náhradní plnění, pokud by některý z dodavatelů nesplnil svou zákonnou povinnost plnění zaevidovat. Takto se v krajním případě odběratel dozví, že nesplnil náhradní plnění až 15. 2. 2018, takže už nebude mít šanci realizovat další plnění a bude tak muset plnit zbytek náhradního plnění odvodem do státního rozpočtu.
Dobrý den,
záleží na úhlu pohledu. Vy to vidíte z pohledu odběratele. Dodavatelé mohou mít jiný názor. Jistě uvítali, že nemusí oslovovat jednotlivé odběratele (často drobné zakázky) a žádat o kontaktní e-mail u zakázek realizovaných před datem účinnosti změny. Doposud ho nepotřebovali. Někteří mají velké množství evidovaných plnění a uvítali i prodloužení termínu. Připouštím, že nový výklad zákona je poněkud zvláštní. Nicméně ministerstvo práce a sociálních věcí tuto informaci zveřejnilo na svých internetových stránkách. Prozatím tedy platí zveřejněný termín, tj. do 15. 2. 2018.
Jelikož dodavatelé náhradního plnění nadále povinně odběratelům vydávají potvrzení, nevyžadovala bych u plnění před datem účinnosti novely zákona printscreen z evidence. Ale to je samozřejmě záležitost dohody mezi odběratelem a dodavatelem. Odběratel si za rok 2017 v náhradním plnění uplatní pouze to plnění, které mu dodavatel potvrdil. Dodavatel je odpovědný za zadání údajů do elektronické evidence náhradního plnění.
S přáním příjemného dne Dagmar Kučerová
Dobrý den,
děkuji Vám za reakci. Nepřistupoval jsem k tomu tak, že článek píšete spíše z pohledu dodavatele.
Myslím, že MPSV alespoň mohlo umožnit dodavatelům dobrovolně doplnit eMail odběratele i u plnění realizovaného do 30. 9. 2017. Minimálně u všech státních institucí totiž dodavatelé znají eMail podatelny.
U nás budeme printscreen požadovat, protože ono potvrzení nemá aktuálně pro nás žádnou relevanci (což nemělo ani v minulosti) a současně platí, že plnění které není v evidenci, jako by neexistovalo.
S pozdravem
Tao
Dobrý den,
snažíme se psát články z různých úhlů pohledu, tj. v tomto případě z pohledu dodavatele i odběratele. Změny se týkají obou. Podle posledních zpráv připravuje aktuálně ministerstvo práce a sociálních věcí i možnost prohlížení evidovaných dokladů odběratelem. Tuto možnost budou mít registrovaní odběratelé s ověřeným mailem. Údajně v horizontu do konce roku 2017.
Hezký den Dagmar Kučerová