Tak, ona elektronizace FÚ je prostě pohádka. 5.11. jsem poskytl službu slovenskému klientovi, díky čemuž jsem se stal "identifikovanou osobou" a vznikla mi jako dosavadnímu neplátci DPH povinnost a čerstvé "identifikované osobě", přihlásit se do 15 dnů jako "plátce DPH" při obchodech s ostatními státy EU.
Chtěl jsem to mít za sebou, takže jsem hned toho 5. poslal přes EPO přihlášku (se zaručeným podpisem). EPO systém mi hlásil, že je vše v pořádku - kontroloval jsem každou stránku a ještě na konci vyjel protokol chyb. Čili jsem to odeslal, a čekal... No, dnes to dorazilo na cílový finanční úřad (za pět dnů). A dopoledne mi volá paní z registračního, že to "mám celé nějaké zvojtěné".
Takže jsme to postupně začali probírat a nakonec se šla podívat do zákona.... Výsledkem je, že "celé zvojtěné" spočívá v tom, že ve formuláři je kolonka "obrat za posledních 12 po sobě jdoucích měsíců", která u identifikované osoby reálně postrádá smysl (kdyby byl nadlimitní, tak jsem už plátcem DPH), takže jsem ji přeskočil, neb při vyplňování jsem ten obrat neznal, s tím, že se k tomu na konci vrátím a vytáhnučíslo z evidence. Ovšem když jsem došel na konec stránky a spustil její kontrolu, tak EPO ohlásilo, že je vše OK. (Ani kritická ani propustná chyba, prostě bez chyb.) Totéž při vyplňění celého formuláře... Takže jsem to odeslal a potřebné číslo nehledal. Nenapadlo mne totiž, že chybějící "nezbytný" údaj by nebyl ošetřen! Ale jak je vidět, na registračním oddělení místního FÚ mají jiný názor na možnou chybu, než měl autor kontrol celostátního systému EPO :-)
Resumé je, že zítra jdu na FÚ osobně dopsat do nového formuláře přihlášky jedno číslo (úřednice to prý udělat nesmí, no, asi ne) a podepsat papír... Přitom by stačilo pro kontrolu nastavit, že dotčený chlíveček nesmí být prázdný. A pro případ zahájení podnikání dát do informace třeba text "Nebyl-li v předchozích 12 po sobě jdoucích měsících žádný obrat, vepište nulu..."