Elektronické občanky se odsouvají na rok 2012

10. 2. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Datové schránky fungují v ostrém provozu již přes tři měsíce, avšak závádění dalších prvků elektronické kuminikace nabírá zpoždění. Ostré spuštění nových základních registrů a elektronických občanských průkazů se odsunuje až na rok 2012.

Poslanecká sněmovna dnes ukázala, že na některých věcech se dohodnout dokáže, když posunula o jeden rok ostré spuštění čtyř základních registrů a vydávání elektronických občanských průkazů. Návrh poslanci konzultovali s ministerstvem vnitra, které odložení jednoznačně podpořilo. Obyvatelé by se tak měli dočkat elektronických průkazů v lednu roku 2012 a základních registrů v červenci téhož roku.

Projekt základních registrů je složitý technický mechanismus, kdy jednotlivé kroky na sebe musí navazovat a ukazuje se, že původně stanovená lhůta jednoho roku k celé realizaci nestačí. Novela obsahuje i zmocnění pro vládu stanovit nařízením bližší technický harmonogram a způsob přechodu na nový systém, doplnil Martin Pecina, ministr vnitra.

Čtyři základní registry:

  • Registr obyvatel, ve kterém se povedou referenční údaje o občanech ČR a o cizincích s dlouhodobým nebo trvalým pobytem na území ČR.
  • Registr osob, předložený ministrem vnitra a předsedou Českého statistického úřadu, bude obsahovat údaje o právnických osobách, podnikajících fyzických osobách a orgánech veřejné moci. Návrh zákona rovněž upravuje problematiku identifikačního čísla osoby a identifikačního čísla provozovny. Správcem registru bude Český statistický úřad.
  • Registr práv a povinností, který upravuje vedení referenčních údajů o agendách orgánů veřejné moci a dále reguluje vedení referenčních údajů o některých právech a povinnostech fyzických a právnických osob a vedení oprávnění k přístupu k datům vedených v základních registrech nebo v agendových informačních systémech.
  • Registr územní identifikace, adres a nemovitostí, předložený ministrem vnitra a předsedou Českého úřadu zeměměřického a katastrálního, povede referenční údaje o územních prvcích a referenční údaje o územně evidenčních jednotkách. Správcem tohoto registru bude Český úřad zeměměřický a katastrální.

Kvůli posunutí ostrého provozu základních registrů se musel odložit též termín vydávání elektronických občanských průkazů. Podle ministerstva vnitra existuje riziko, že systém základních registrů, který bude fungovat v testovacím provozu, nezaručí plné využití elektronické identifikace a neomezený přístup k údajům vedeným v informačních systémech.

Elektronický občanský průkaz bude mít velikost platební karty. Jeho bezpečnost bude posílena zavedením tzv. bezpečnostního osobního kódu pro ověření totožnosti držitele dokladu. Tedy něco jako PIN u platebních karet. Omezí se tím možnost zneužití odcizených a ztracených občanských průkazů. Za poplatek bude rovněž možné získat nadstandardní občanský průkaz s elektronickým čipem, kde budou zapsány další údaje, jako je například elektronický podpis.

Bez fungování systému základních registrů ztrácejí elektronicky čitelné občanské průkazy svou stěžejní přednost – možnost komunikace s informačními systémy veřejné správy, vysvětlil na závěr Martin Pecina. Čtěte více: Čeká nás elektronická komunikace a nové základní registry.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).