Ano, je to zbytecne nakladne. Kvuli jednomu ukonu.
Ano, je to komplikovane a nebezpecne, protoze to vyzaduje Javu v prohlizeci. Ta na mnoha zarizenich uz ani neni dostupna.
Ano, je to rizikove. Nemate zadny verohodny dukaz o podani, ktery lze snadno a levne archivovat az 10 let (ci dele, kdyz se zakon zmeni), podobne jako formular s razitkem FU.
Ano přesně tak. Celá státní správa používá předražené nástroje, které navíc nefungují jak mají, používají technologie, které se opouští a jsou rizikové a daňovému poplatníkovi nic nepřináší, kromě dalších povinností navíc. Kdyby se využili léta prověřené technologie, tak to nic nestojí a bude to fungovat.
Vezměte si jen takový mail. Jak by bylo jednoduché, kdyby státní správa vydala veřejný certifikát, což by ji vlastně nic nestálo, uživatel by dostal svůj certifikát (který mu stejně všichni nutí), a prostě to poslal mailem s elektronickým podpisem a zašifrovaně. Vrátilo by se potvrzení o doručení, podepsané el. podpisem. Nebyly by třeba datové schránky, ušetřily by se miliardy. A to daňové přiznání by poslal každý účetní program nebo by stačilo vyplnit interaktivní PDF a prostě ho poslat mailem. Celá infrastruktura je vyřešená. Místo toho jsou datové schránky, která se nám již 2x podělaly a museli jsme kvůli opravě na úřad. Navíc staré podané zprávy tam nějak záhadně mizí, takže člověk nemá potvrzení, co poslal před rokem. Prostě zoufalství.
A teď ještě přijde EET, to už se na to asi vyprdnu, protože jelikož používám Linux+LibreOffice s jednoduchou evidencí, což mne nic nestojí, teď si budu muset asi koupit Windows + nějaké účetnictví, což mne bude stát jednorázově tak 10 tisíc plus pravidelné náklady na aktualizace a poplatky. Tím se můj zisk smrskne blízko nuly, tak to ani nemá cenu dělat.
Nemám představu jak funguje De-Mail a zda je to tak růžové jak se leckde prezentuje.
Navíc DS nahrazují zejména papírovou poštu od úřadů k občanům, tedy obálky s pruhy a papírová podání občanů k úřadům. Čili je vůbec otázka zda dává smysl aby to bylo co nejvíc jako e-mail.
Dneska stejně většina lidí používá webmaily, DS jsou jen další webová aplikace na posílání zpráv.
DS se toho dá spousta vytknout, třeba to mazání zpráv po třech měsících a ty jejich brutální ceny za službu Datový trezor, pokud chci zprávy uchovat déle. Nicméně já svojí DS ke své spokojenosti používám už 3 roky.
Nevyžaduje to Javu v prohlížeči.
http://adisspr.mfcr.cz/adistc/adis/idpr_pub/dpr_info/provoz.faces
Tak, já zaručený elektronický podpis mám, neb jej potřebuji pro jiné "nedaňové" účely, a přesto své DPFO podávám na papíře, ať už na podatelně FÚ, nebo poštou. A to přesto, že vše ostatní (přehledy ČSSZ a ZPMV, či přehledy o odvedené dani ze závislé činnosti a dani vybírané srážkou) podávám elektronicky.
Jádrem pudla totiž je, že jakékoli "potvrzení", které přikládáte jako přílohu, požaduje Finanční úřad buď v originálu (zpravidla papírovém), nebo jako tzv. konvertovaný dokument, tedy ověřeným způsobem převedený do digiální formy. Což, pravda, udělá kdejaká pošta á 30 Kč/stránka, ale už tam musíte jít a zaplatit za to (a není už takový problém třeba celé přiznání strčit do obálky a poslat jej, třeba i levněji....).
A tento problém mají všichni poplatníci se souběhem SVČ s příjmy ze závislé činnosti, stejně jako dárci krve či kostní dřeně, ti kdož si spoří více než 1000 Kč/měs. na penzijním spoření, mnozí, kteří mají uzavřeno životní pojištění (dle typu), ti kdo čerpali úvěr ze stavebního spoření, či hypotéku, atd. a chtějí uplatnit úroky. Mohou tam spadat i "dohodáři", pokud se rozhodnou do přiznání zahrnout příjmy původně daněné srážkou, ti kteří mají studující děti či sami studují a pod.
Takže suma sumárum, větší než malé množství poplatníků DPFO raději donese na papíře vše, protože podávat samotné přiznání elektronicky a pak (do pěti dnů) dokládat papírové originály příloh je tak trochu na palici... a k takovému postupu nás v podstatě vede samotná finanční správa tím, že chce doklady takové, jaké chce (viz výše).
Tak ještě lépe - procházel jsem si zkušenosti různých lidí a u příloh typu "potvrzení" v mnoha případech záleží na úvaze konkrétního správce daně (úředníka) a zvyklostech místně příslušného pracoviště FÚ, zda se spokojí s nekonvertovanou elektronickou kopií, či zda bude chtít doložit "v pochybnostech" originál. Jsou úřady, kde s přes EPO podanými oskenovanými nekonvertovanými doklady nemají problém i takové, které chtějí do spisu papír prakticky vždy.
Jenze datova schranka je technologicky a predevsim pravni paskvil, kde na jedne strane musite vse dulezite konvertovat za 30 Kc / A4 do papirove podoby, protoze jinak to nelze uchovat a na druhe strane stale musite hlidkovat i u postovni schranky, protoze neexistuje stoprocentni povinnost tu vec vyuzivat vyhradne pro veskerou komunikaci.
Takze zase dalsi "usnadneni".
A vy jim skutečně dáváte originály všech dokumentů aby vám nezůstalo nic v ruce?
Jinak já mám elektronický podpis tři roky a teď zvažuji zda obnovit, za poslední tři roky se podpora DS rozvinula do takové míry, že tam kde jsem podpis používal již existuje i alternativa s DS.
Jaké jsou aplikace, kde využiji kvalifikovaný podpis a nelze ekvivalentně použít DS?