Od roku 2025 se počítá se zavedením elektronizace ostatních dávek nemocenského pojištění. Samozřejmě s výjimkou nemocenského, které již bylo provedeno s účinností od 1. ledna 2020. Díky plánované elektronizaci má dojít k zautomatizování procesů při uplatnění nároku na dávku a tím k urychlení její výplaty. Novelu s číslem sněmovního tisku 706 čeká druhé čtení v Poslanecké sněmovně.
Co se dozvíte v článku
Zavedení elektronizace dávek nemocenského pojištění
Hlavním cílem popisované novely zákona o nemocenském pojištění je elektronizace v rozhodování o potřebě ošetřování nebo dlouhodobé péče, vystavování žádosti o peněžitou pomoc v mateřství a o otcovskou včetně elektronizace dávkové agendy. Podle důvodové zprávy k novele jde především o:
- zpřehlednění a zrychlení procesů včetně urychlení výplaty ostatních dávek nemocenského pojištění obdobně, jako je tomu u nemocenského,
- snížení administrativní zátěže zaměstnavatelů, zaměstnanců, ošetřujících lékařů a orgánů nemocenského pojištění,
- umožnění vyšší míry automatizace lékařům v jejich ordinacích,
- využití elektronizace k poskytování aktuálních informací zaměstnavatelům o vzniku, trvání a skončení sociální události zakládající nárok na dávku nemocenského pojištění, jejich zaměstnanců,
- využití elektronizace k poskytování aktuálních informací zaměstnancům o stavu vyřizování jejich dávky při potřebě ošetřování, žádosti o peněžitou pomoc v mateřství, o dlouhodobé ošetřovné a o otcovskou,
- úpravu procesů a technických řešení v agendě tak, aby tyto podporovaly principy, jako je úplné elektronické podání nebo klientské elektronické služby.
Dokumenty přednostně v elektronické podobě
V případě postupu rozhodnutí/potvrzení o dočasné pracovní neschopnosti a dávce nemocenské či karanténě se postup v podstatě nemění. U ostatních dávek, které jsou v současné době postaveny čistě na listinné podobě, však dojde k zásadním změnám. Vše bude nově elektronicky. Papírový tiskopis rozhodnutí o dávce bude vystavován pouze v odůvodněných případech (např. technický výpadek). Lékařům se nezavádí žádné nové povinnosti. Mění se jen forma dokumentu z listinné podoby na elektronickou.
Lékař při vystavení rozhodnutí o dávce vygeneruje ze systému České správy sociálního zabezpečení identifikátor dávky. Pojištěnci rozhodnutí předá dvojím možným způsobem. A to elektronicky (e-mail, SMS) prostřednictvím ČSSZ nebo v listinné podobě. Elektronický způsob předání bude mít přednost.
Rozhodnutí nebo potvrzení o dávce obdrží pojištěnec elektronicky
Lékař odešle rozhodnutí/potvrzení na ČSSZ s vyplněnými údaji pojištěnce – jeho e-mailová adresa nebo telefonní číslo. Pojištěnci bude následně zvoleným způsobem rozhodnutí/potvrzení Českou správou sociálního zabezpečení zasláno. Pouze v případě, kdy tyto údaje vyplněny nebudou, ČSSZ nic neodešle, protože bude předpokládat, že bylo potvrzení/rozhodnutí předáno pojištěnci v listinné podobě.
Samozřejmě i v případech, kdy bude rozhodnutí/potvrzení předáno elektronicky prostřednictvím ČSSZ, bude možné požádat o jeho listinnou podobu lékaře nebo územní správu sociálního zabezpečení.
Proběhne od roku 2025 plánovaná elektronizace ostatních nemocenských dávek?
Změny neminou ani dočasnou pracovní neschopnost
U postupu při dočasné pracovní neschopnosti se nic nemění, s jedinou výjimkou. Ošetřující lékař bude pojištěnci rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti, průkaz dočasně práce neschopného pojištěnce, ale také potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nejméně jednou měsíčně a k 14. kalendářnímu dni ode dne jejího vzniku předávat rovněž elektronicky. Obdobně jako u ostatních dávek. Buď elektronicky prostřednictvím ČSSZ (SMS nebo e-mail) nebo v listinné podobě na žádost pojištěnce (bez předání kontaktních údajů pro elektronické zaslání).
Pojištěnci bude po obdržení SMS nebo e-mailu od ČSSZ příslušné rozhodnutí/potvrzení v řádu několika minut k dispozici také na ePortálu ČSSZ (po přihlášení např. datovou schránkou, e-občankou, bankovní identitou atd.). Dokument bude opět možné vytisknout. Nebude ale možné ho nijak měnit. Obsah rozhodnutí bude logicky moci vytvořit, dalším podáním změnit či zrušit pouze lékař.
Bez předání informace zaměstnavateli dávka nebude
Jakmile zaměstnaný pojištěnec obdrží rozhodnutí/potvrzení v elektronické podobě, tj. obdrží SMS nebo e-mail od ČSSZ, kde bude uveden identifikátor, musí jej pro uplatnění nemocenské dávky předat zaměstnavateli. Ten až po předání identifikátoru zaměstnancem vystaví žádost o ostatní nemocenskou dávku a tím spustí celý proces.
Zasílání informace pojištěnci formou SMS či e-mailu se má podle novely zákona týkat těchto situací:
- U eNeschopenky vydání rozhodnutí o vzniku dočasné pracovní neschopnosti (DPN), ukončení DPN, potvrzení o trvání DPN, zaslání hlášení ošetřujícího lékaře týkajícího se změny pobytu pojištěnce v době DPN a změny vycházek.
- U ošetřovného a dlouhodobého ošetřovného rozhodnutí o vzniku i ukončení, potvrzení o trvání,
- U peněžité pomoci v mateřství (PPM) – potvrzení o dni porodu.
Od roku 2025 dojde díky popisované novele k úplné elektronizaci ostatních dávek nemocenského pojištění. Pro uplatnění dávky bude dostačující oznámení zaměstnavateli o nastalé sociální události. A to předem dohodnutým způsobem – ústně, telefonicky, SMS atd. Na základě oznámení spolu se sdělením identifikátoru dávky odešle zaměstnavatel ePodání žádosti o dávku, což bude obdoba současné elektronické „Přílohy k žádosti o dávku“ se všemi údaji potřebnými pro zpracování dávky.
V následujících článcích se podrobněji zaměříme na rozdíly dosavadního postupu u nemocenského oproti plánované elektronizaci ostatních dávek nemocenského pojištění. Zejména z pohledu zaměstnavatele.
Zaujal vás článek?
Odemkněte si celý text za jednorázových 30 Kč. Stačí zadat váš e-mail a v dalším kroku vše odsouhlasit.
Již jste zaplatili? Vložte, prosím, váš e-mail a my vám zašleme nový odkaz pro odemknutí