Jak na emailing? Návod na e-mail marketing krok za krokem

2. 2. 2022
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Jak na e-mailing? Přehled e-mailingových nástrojů a všeho potřebného, co k efektivnímu e-mail marketingu potřebujete.

E-mailing (e-mail marketing) je jeden z velmi důležitých elementů vašeho komunikačně / marketingového mixu, díky kterému získáme okamžitou odezvu, rychlý nákup momentálně promovaného zboží a zároveň budujete dlouhotrvající vztah se zákazníkem.

Co se dozvíte v článku
  1. Definice e-mail marketingu
  2. Co potřebujete do začátku
  3. Databáze kontaktů
  4. Marketingové sdělení
  5. E-mailingový nástroj
  6. Přehled e-mailingových nástrojů

V tomto několikadílném průvodci e-mailingem, na který se můžete v příštích týdnech pravidelně těšit, vás provedeme všemi jeho aspekty od úvodu přes typologii emailů, obecná technická nastavení, personalizaci až po vyhodnocování kampaní. 

Přes nesporné výhody e-mailingu, jako cenová dostupnost, jednoduchost, rychlost přípravy, snadné vyhodnocování atd., je třeba počítat i s riziky spojenými převážně s procentem doručitelnosti vašich zpráv, či dokonce možnosti zařazení do spam listů. Tento seriál vám, pevně doufám, pomůže s maximálním vytěžením všech příležitostí, které e-mailing skýtá, a zároveň omezením rizik na minimum.

Definice e-mail marketingu

E-mailing slouží k online komunikaci s aktuálními i potenciálními klienty společnosti. Jeho prostřednictvím oslovujeme pouze takové zákazníky, kteří nám dali souhlas s kontaktováním, například v podobě registrace k odběru newsletterů.

Přestože se jedná principiálně o hromadné oslovování našich cílových skupin, e-mailing skýtá mnoho možností segmentace, personalizace a přizpůsobení, která mohou velmi dobře navodit pocit osobní komunikace.

Nejzásadnější úlohou e-mailingu je budování dlouhodobých vztahů se zákazníky, podpora značky a samozřejmě prodej jako takový. Zároveň jde o jeden z nejefektivnějších marketingových kanálů ve smyslu poměru ceny, výkonu a rychlosti předaného sdělení.

Čtěte také: Zapomeňte, že email = spam. Emailing se dá dělat asi tak o 700 % lépe

Co potřebujete do začátku

S emailingem může začít naprosto každý. Není třeba disponovat extra složitými nástroji, na začátku vám zcela postačí něco uživatelsky střídmého a přívětivého. Není ani potřeba mít výraznější odborné znalosti, ty ostatně budou posilovat v průběhu vaší e-mailingové cesty.

Bez čeho se každopádně neobejdete, je databáze emailových adres, u kterých máte souhlas s kontaktováním, resp. se zasíláním emailů. Dále je potřeba si promyslet vaše marketingové sdělení, tzn. zjednodušeně řečeno vědět, co, komu a s jakým účelem chcete vlastně posílat. No a pak to všechno zkusíme spojit ve vašem prvním nástroji pro email marketing.

Databáze kontaktů

Jedná se o emailové kontakty na lidi, kteří s vaší firmou přišli určitým způsobem do kontaktu. Mohou to být zákazníci firmy – u těch dbejte na to, abyste jim při finální fázi nákupu na vašem e-shopu (případně při zanechání kontaktu v kontaktním formuláři – zdaleka nemusí jít jen o e-shopy) nabídli možnost odebírat newsletter. Mohou to být ale i potenciální zákazníci, tedy lidé, kteří projevili zájem o kontaktování, například přihláškou k odběru newsletteru, obchodních sdělení, akčních nabídek a podobně. Tyto kontakty můžete získat vícero způsoby, k těm se dostaneme v jednom z dalších dílů našeho seriálu, ve kterém se budeme věnovat sběru dat.

Vždy každopádně s precizností dbejte na to, že od každého, komu od vás cokoliv přijde, musíte mít onen souhlas s kontaktováním pro zasílání obchodních sdělení.

Čtěte více: Víme, jak získat kontakty na e-mailing, aby to bylo legální a zároveň smysluplné

Marketingové sdělení

Obsah mailu je podstatnou součástí plánování e-mailové kampaně. Musíte vědět, jaká je vaše cílová skupina, co jí nabídnout a jak právě tyto zákazníky v e-mailu zaujmout. Databázi kontaktů lze rozdělit na segmenty, tedy na skupiny, které mají jeden či více společných charakteristických znaků. Těm se posléze dá daný obsah přizpůsobovat. Více o segmentaci se opět dozvíte v příštích dílech našeho seriálu.

Typů e-mailů existuje celá řada. Dají se dělit dle míry automatizace na transakční nebo newslettery nebo dle typu obsahu na welcome e-maily, prodejní e-maily, cross-sell a up-sell e-maily, reaktivační či retenční e-maily.

Čtěte více: Není e-mail jako e-mail: Víte, v čem se liší prodejní e-mail od retenčního?

E-mailingový nástroj

Výběr toho správného nástroje pro e-mailing rozhodně nepodceňujte. Vřele doporučuji udělat domácí úkol v podobě důkladné analýzy všech dostupných nástrojů a vybrat si právě ten, který vám bude pravděpodobně nejlépe vyhovovat jak funkčností, tak požadavky. Ve většině případů máte možnost si nástroj bezplatně vyzkoušet, což jistě takové počáteční analýze velmi pomůže.

Dobrou zprávou do začátku je, že několik takových e-mailingových nástrojů je vyvíjeno i v ČR a mají tak českou podporu, což je jistě přidanou hodnotou právě pro začátečníky. Jednou z klíčových výhod českých nástrojů je i možnost personalizace ve formě oslovení příjemce jménem (českým, v mnoha případech i slovenským), které je správně vyskloňované.

Při výběru se zaměřte samozřejmě i na to, co všechno nástroj umí. Některé nástroje opravdu usnadní práci při tvorbě šablony i následné tvorbě emailů. Díky tomu můžete snadno a rychle vytvořit pěkný a pro jeho příjemce zajímavý a přehledný email.

Emailové nástroje neslouží jen k ruční přípravě a odeslání hromadného sdělení. Lze je propojit s vaším webem a interním systémem, díky čemuž se do nich sbírají veškeré firemní kontakty. Dále se v nástrojích spravují databáze, filtrují se kontakty dle různých kritérií, tvoří se šablony emailů, samotné emaily, automatizované emaily, testování, rozesílky a samozřejmě umožňují i následné vyhodnocování kampaní.

Mezi kritéria výběru nástroje pro e-mailing pak patří např. možnost automatizace, segmentace, personalizace, snadné tvorby dynamického obsahu, velký výběr z předpřipravených šablon, napojení na interní systémy firmy, reporting a mnoho dalších.

Čtěte také na Lupa.cz: Posíláte maily v HTML? Měli byste vědět, že je to tak trochu věda

MM 25 baliček

Přehled e-mailingových nástrojů

Koukejte se samozřejmě i na cenu. Každý systém má svou cenotvorbu nastavenou trochu jinak, někde lze domluvit i individuální nabídku. Cena se každopádně typicky odvíjí například od počtu kontaktů v databázi případně odeslaných emailů. Nejpoužívanější a uživatelsky přívětivé nástroje jsou např. SmartEmailing (český nástroj), Ecomail (český nástroj), MailerLite, MailChimp, AWeber a GetResponse.

Do dnešního dílu seriálu o email marketingu se nám toho už o moc víc nevejde. V příštím díle si posvítíme na typologii emailů a základní technická nastavení.

Jak na emailing?
Předně musí mít databázi emailových adres, u kterých máte souhlas s kontaktováním, resp. se zasíláním emailů. Dále je potřeba si promyslet vaše marketingové sdělení, tzn. zjednodušeně řečeno vědět, co, komu a s jakým účelem chcete vlastně posílat. A v neposlední řadě si vybrat emailingový nástroj, který vám rozesílání hromadných emailů umožní.
Co je emailing?
Emailing slouží k online komunikaci s aktuálními i potenciálními klienty společnosti. Jeho prostřednictvím oslovujeme pouze takové zákazníky, kteří nám dali souhlas s kontaktováním, například v podobě registrace k odběru newsletterů. Nejzásadnější úlohou emailingu je budování dlouhodobých vztahů se zákazníky, podpora značky a samozřejmě prodej jako takový.

Autor článku

Jana se digitálnímu marketingu věnuje už přes deset let a momentálně má na starosti tvorbu marketingových strategií v rámci digitální agentury Sherpas. Vystudovala Vysokou školu finanční a správní v oboru Marketingová komunikace.

Obchodní a marketingový ředitel digitální agentury Sherpas se sedmnáctiletou praxí v digitálním světě, manažer projektu WebTop100, autor WebTop100 podcastu o digitálním marketingu a osobnostech kolem něj.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).