ePodatelna: Na úřady přes internet

29. 12. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Elektronicky dnes může podnikatel s úřady vyřešit prakticky veškerou běžnou agendu. Přihlášením nového zaměstnance počínaje a podáním daňového přiznání konče. ČSSZ připravila na rok 2009 v oblasti ePodání také novinky.

Elekronické podání neboli e - Podání je už pro mnohé běžnou součástí podnikatelské praxe. S koncem roku respektive začátkem roku nového přicházejí (konkrétně u České správy sociálního zabezpečení) také některé novinky související právě s e - Podáním. Business server Podnikatel.cz proto rekapituluje, co pro podnikatele nejdůležitější úřady v oblasti e - Podání nabízejí.

Česká správa sociálního zabezpečení

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) umožňuje podnikatelům podávat elektronická podání buď přes internet (a to přes Portál veřejné správy) nebo na paměťovém médiu, tedy na disketě nebo CD.

Nové možnosti e - Podání

Elektronickou cestou mohou již nyní podnikatelé u ČSSZ podávat Evidenční list důchodového pojištění, Přihlášky a odhlášky k nemocenskému pojištění zaměstnanců, přehled o příjmech a výdajích osoby samostatně výdělečně činné a Oznámení o nástupu do zaměstnání (pro nemocenské pojištění). Novinkou pro rok 2009 je možnost podávat elektronicky také Evidenční list důchodového pojištění a Potvrzení o studiu.

Desetimístný variabilní symbol

Podnikatelů se začátkem roku 2009 dotkne i nový desetimístný variabilní symbol, který jim ČSSZ přidělí a během ledna také písemně oznámí. S novým variabilním symbolem proto musí zaměstnavatelé počítat také u e - Podání.

Česká daňová správa

Elektronické podání již umožňuje běžně také Česká daňová správa (ČDS). Týká se to daně z příjmů fyzickýchprávnických osob, daně z nemovitostí, daně z přidané hodnoty či daně silniční a dalších podání. A podle statistik České daňové správy zájem o elektronická podání mezi podnikateli rok od roku roste. Zatímco za rok 2007 evidovala ČDS celkem 132 115 e - Podání se zaručeným elektronickým podpisem a 15 154 ostatních e - Podání, letos to jenom ke konci listopadu bylo už 170 503 podání se zaručeným elektronickým podpisem a 18 279 ostatních.

Využíváte elektronický podpis?

Zdravotní pojišťovny

Všeobecná zdravotní pojišťovna umožňuje elektronickou komunikaci firmám i osobám samostatně výdělečně činným přes svoji iPodatelnu. OSVČ může portál využít například pro zasílání každoročního Přehledu o příjmech a výdajích, firma – zaměstnavatel zase mimo jiné posílat přehled o platbě pojistného nebo oznamovat změny.

Obdobně mají svoje elektronické podatelny také další zdravotní pojišťovny. Třeba Hutnická zaměstnanecká pojišťovna nabízí svým pojištěncům vedle E – podatelny také E – přepážku pro běžné požadavky a administrativní úkony, do které se lze vedle elektronického podpisu hlásit také prostřednictvím SMS.

Povinnost e – Podatelny

Povinnost, aby byly internetové stránky orgánů veřejné správy vybavené elektronickou podatelnou, není žádnou novinkou, ale platí již od konce roku 2001. Zavedená byla nařízením vlády, a to v návaznosti na Zákon č. 227/2000 Sb., o elektronickém podpisu.

Výhody elektronického podání

Česká správa sociálního zabezpečení shrnuje na svých internetových stránkách výhody elektronického podání, které mohou pro e - Podání platit vlastně obecně:

  • dostupnost i mimo pracovní hodiny úřadu
  • automatická odezva, zda bylo e - Podání přijato nebo zamítnuto
  • možnost okamžité opravy a nového e - Podání
  • odpadají možné problémy s tiskem
  • vysoká míra zabezpečení přenosů

Není také nutné archivovat velké množství dokladů v papírové podobě, firma šetří poštovné a je prokazatelné, co podnikatel na úřad poslal a v jaké podobě – doplnila výhody elektronické komunikace s úřady pro business server Podnikatel.cz v minulosti Michaela Chrdlová, jednatelka účetní společnosti Finservis. Čtěte více: Podepište se elektronicky, ušetříte cestu na úřad

Elektronická komunikace v podnikatelské praxi

K soustavné elektronické komunikaci s úřady podnikatel většinou potřebuje elektronický podpis. Pokud si ho již pořídí, může ho například využít také ke komunikaci se svými klienty či odběrateli – konkrétně k fakturaci. O platnosti elektronické faktury vybavené elektronickým podpisem totiž nemůže být spor. Čtěte více: Zákon elektronickým fakturám vychází vstříc, je to rychlejší

Elektronická fakturace pak může být jakýmsi předskokanem k e - Podání daňového přiznání a k elektronické komunikaci s úřady vůbec. Čtěte více: Elektronická fakturace, která ušetří čas i peníze, má zelenou

Elektronický podpis je také nutným předpokladem pro využití elektronické podatelny soudů. Čtěte více: eJustice: Na soud přes internet

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).