E-shopy opět kouzlí u Black Friday s čísly. Jeden z nich přiznal, jak slevy dělá

15. 11. 2018
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Žádné výrazné slevy u akcí Black Friday nemohou zákazníci očekávat. Paradoxem v některých případech je, že za zboží zaplatí dokonce více než před akcí.

Vánoční nákupní horečka odstartovala u mnohých e-shopů slevovou akcí Black Friday, která s původním konceptem nemá nic společného. Navíc žádné výrazné slevy se nekonají.

Potvrdil to i e-shop CZC.cz, který tak oficiálně vnesl světlo do toho, jak slevy pro svátek slevového šílenství vlastně nastavuje.

Marketingová akce Black Friday byla českými e-shopy „znásilněna“, s původním konceptem nemá nic společného

Black Friday je v České republice doménou především internetových obchodů. Z původního jednoho dne, kdy v kolébce této marketingové akce Spojených státech dosahují slevy až desítky procent, se u nás stal až několikadenní maraton.

Čtěte také: Přestože Black Friday tradičně navazuje na Den dopravy zdarma, letos jej některé e-shopy skoro o měsíc posunuly.

Maloobchodní řetězec Lidl spustil Black Friday na svém e-shopu už minulý týden, slevová akce trvala týden a v současné době již není dostupná. Největší český e-shop Alza.cz oficiálně spustil Black Friday v pondělí, což nemá s pátkem nic společného. Ostatně Alza používá magické slovní spojení Black Friday prakticky v jakoukoli roční dobu.

Marketingovou kampaň k Black Friday letos připravil i e-shop Mall.cz, který se pyšní titulem Největší Black Friday a v reklamním sdělení je letos nejvýraznější.

Některé e-shopy dokonce zboží při akci podražily, upozorňuje na to dTest

Podle časopisu dTest si ale musí zákazníci dávat pozor na e-shopy, které zboží nabízejí ve slevě dráže než nezlevněné zboží před Black Friday obdobím. Je tudíž důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat, upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Čtěte také: V úterý v poledne odstartovaly Dny dopravy zdarma. Do akce se zatím zapojilo 1340 e-shopů, což je o 100 obchodů méně než před rokem

Další fintou, jak na zákaznících vydělat, jsou tzv. Black Friday edice. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně a následně e-shopy rozprodáno. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie. Typickým příkladem může být herní konzole Xbox, která často postrádá voucher na zkušební verzi hráčského členství, nebo chybí i bonusová hra, která je s konzolí běžně prodávána zdarma. 

Je slevová akce Black Friday skutečně výhodná?

Vypočtená sleva není z tržní ceny, ale ze zaváděcí, potvrdil jeden z e-shopů

A jak e-shopy slevy vlastně počítají? Světlo do systému vnesl e-shop CZC.cz, a potvrdil tak domněnky, jak internetové obchody s čísly kouzlí. Slevy se počítají z doporučených maloobchodních cen nebo z cen stanovených při zavedení produktů do nabídky na e-shopu CZC.cz. Maloobchodní cena je hodnota zboží, kterou stanoví jeho výrobce nebo distributor při uvedení produktu na trh, říká Tomáš Pilský, obchodní ředitel CZC.cz. Slevy tak nejsou oproti aktuální tržní ceně, a mylně tak vyvolávají v zákaznících pocit, že výrazně ušetří.

fin 25 - early cena

Čtěte více na Lupa.cz: Letošní Black Friday se u většiny prodejců protáhne i na déle než týden

Letošní Black Friday oficiálně připadá až na pátek 23. listopadu. V tento den vám server Podnikatel.cz přinese aktuální nabídku českých, ale i zahraničních e-shopů s dodávkou do České republiky.

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).