Poskytovatelé ubytovacích služeb se budou muset registrovat do nově vzniklého registru eTurista a úřadům elektronicky hlásitúdaje o hostech.
Co se dozvíte v článku
Cílem změn je narovnání podmínek
Jak jsme již psali, vláda schválila před měsícem novelu zákona o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, která upravuje podmínky pro ubytovací služby. Ačkoli se nová pravidla mají týkat všech typů ubytování, jedním z hlavních cílů je dostat pod kontrolu Airbnb a spol. Právní úprava „ztransparentní“ podnikatelské prostředí tím, že ubytovatelům, kteří svoji činnost vykonávají prostřednictvím elektronických tržišť, stanoví srovnatelné povinnosti, které musí plnit klasické hotely, ubytovny a obdobná zařízení, ať již jde o evidenční povinnosti ubytovaných osob, požadavky ČSÚ na zpravodajské jednotky nebo platbu místních poplatků,
píše se v důvodové zprávě.
Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací, na úvod říká, že vládní návrh novely tohoto zákona připomínkovali a poměrně dlouho volají po zavedení takových opatření, která by zavedla rovné podmínky pro všechny ubytovací služby včetně krátkodobého poskytování ubytovací služby, ke kterému dochází v bytových jednotkách v bytových domech (tedy tzv. Short Term Rentals). Tato problematika se řeší i na evropské úrovni a část návrhu zákona (včetně zmíněné registrace) je součástí transpozice evropské regulace.
Podle něj, co se týká samotného záměru zavedení sytému eTurista, se jedná pouze o nástroj pro přenos dat při registraci hostů při příjezdu a přenos dat, ke kterým již nyní ze zákona dochází, tedy za účelem výběru poplatku za pobyt obcím, hlášení pobytu cizinců policii a přenos kumulovaných statistických dat pro ČSÚ. Rozdíl je pouze v tom, že místo třech hlášení systém zajistí přenos relevantních informací automaticky. Tím spíše dojde ke snížení administrativní zátěže pro ubytovací zařízení a plnění těchto povinností pro každého, kdo ubytuje hosta za úplatu,
upřesňuje s tím, že mimo to zákon zavádí registr poskytovatelů ubytovacích služeb, kam se bude muset každý, kdo poskytne ubytovací službu, předem zaregistrovat a toto registrační číslo následně používat ve svých nabídkách ubytování.
Ne každý novinku vítá
Matěj Koutný, předseda České asociace pronajímatelů v soukromí, si myslí, že zavedení registru eTurista může zlepšit regulaci a přispět k transparentnosti trhu. Klíčové podle něj bude, aby proces registrace a hlášení byl jednoduchý, zejména pro příležitostné ubytovatele, kteří nabízejí své nemovitosti jen několik měsíců v roce. Tito pronajímatelé tvoří až polovinu trhu v Praze. Profesionální poskytovatelé ubytování ocení, že systém pomůže omezit nekalou konkurenci a znepříjemní život nepoctivým hráčům,
doplňuje.
Lenka Skaláková, Sales Manager a Public Relations Manager v ASTORIA Hotel & Medical Spa, uvádí, že pro ně registrace do portálu eTurista a hlášení údajů o hostech nebude komplikace a jsou pro to, aby se v podnikání dodržovala pravidla.
Tomáš Blabla, generální ředitel Resortu Valachy Velké Karlovice podotýká, že zákon zatím neprošel legislativním procesem, takže nelze předjímat, co přesně a v jaké formě bude schváleno. Obecně ale možnou změnu vnímají pozitivně s ohledem na narovnání konkurenčního prostředí. Pokud by měla přinést administrativní zátěž, věříme, že zvládneme nastavit automatizované řešení prostřednictvím našeho informačního systému,
upřesňuje.
Také Miroslav Bukva, generální ředitel Aquapalace Hotel Prague, zmiňuje, že pro hotely, které dodržují platnou legislativu, to žádné komplikace nejsou. Domnívá se, že jim to práci dokonce trochu ulehčí, protože eTurista sloučí administrativu více procesů v proces jeden. Systém eTurista vítáme, narovná podnikatelské prostředí v hotelech a ubytovacích zařízeních. Stejně jako jsme uvítali EET, které se bohužel zrušilo. A i z tohoto důvodu (zrušení EET) je tolik „cash only“ provozů v celé ČR,
přidává svůj názor David Folprecht, jednatel Boutique Hotel SwissHouse v Mariánských Lázních.
Podle Tomáše Macka z Penzionu Kvilda – Luční je tato novinka naprosto chybný krok. Online hlášení téměř obratem po ubytování znamená nutnost implementovat tento systém do rezervačních systémů ubytovatelů, protože rezervační systémy jsou individuální programy, bude to znamenat vícenáklady na jejich upgrady, pokud ty vůbec bude možné udělat. Pokud ne, budou ubytovatelé nuceni měnit rezervační systém, což jsou náklady v desítkách tisíc (program, zaškolení, poplatky atd.),
popisuje s tím, že systémy typu Booking, Airbnb a mnohé další s nimi vůbec nebudou kompatibilní a bude to znamenat denní ruční přepisování z těchto systémů do státního nebo vytváření či placení různých importních programů.
Je to krok zvyšující požadavky na ubytovatele, který musejí udělat vynuceně, nikoliv dobrovolně. Nepřinese jim to žádnou výhodu. Musejí na něj nést náklady. Tyto kroky státu jsou systematickým a dlouhodobým podkopáváním podnikání v České republice posledními vládami,
myslí si.
Budou hoteliéři muset přistoupit ke změnám?
David Folprecht přiznává, že ještě nevědí, jestli budou muset dělat nějaké změny, protože podklady k tomu ještě z žádné asociace navázané na turistický ruch nedostali. Již nyní recepční povinně přepisují požadované údaje o bydlících do domovní knihy, respektive do systému Ubyport. Žádné komplikace a změny proto nepředpokládám,
říká Miroslav Bukva. Ano, pokud bychom nechtěli ručně denně posílat úředníkům hlášení, bude to znamenat změnu rezervačního systému,
přidává Tomášek Macek.
Podle Matěje Koutného by pro poctivé ubytovatele změny neměly být zásadní. Naopak, pokud bude systém správně zaveden, může jim dokonce ušetřit čas. Záleží však na provedení a na tom, zda se vyvarujeme chyb, které nastaly při digitalizaci stavebního řízení,
podotýká.
Obavy z funkčnosti i administrativní zátěže
Asociace hotelů a restaurací tento systém, který již dnes funguje i v jiných zemích (například v Chorvatsku), od počátku podporuje. Pokud se něčeho obává, tak pouze toho, aby systém, který se bude teprve vytvářet, odpovídal uvedeným představám a byl plně funkční. Celkově spíše očekáváme, že dojde k větší transparentnosti na trhu ubytovacích služeb a rovněž zpřesnění dat o reálném počtu přenocování turistů. Data jsou pak také potřebná pro cílené zaměření marketingových kampaní na podporu cestovního ruchu v ČR,
vysvětluje Václav Stárek.
Matěj Koutný si myslí, že se ministerstvo pro místní rozvoj bohužel snaží využít eTuristu k tomu, aby obcím umožnilo trh s krátkodobými pronájmy libovolně regulovat. Dále uvádí, že podobné pokusy byly v minulosti odmítnuty, protože byly neústavní, nepřiměřené a diskriminační. Taková regulace jde podle něj navíc proti evropskému nařízení, které požaduje nejprve shromáždit data a teprve poté diskutovat o případných omezeních. Nemáme dostatek důkazů o vlivu krátkodobých pronájmů na ceny bydlení. Jiný důvod Evropa neuznává jako dostatečný, a proto by bylo předčasné omezovat podnikání,
doplňuje.
Zatímco v ASTORIA Hotel & Medical Spa nevidí v systému žádný problém, Tomáš Macek se obává systematizace šmírování od státu, který bude mít online data všech hostů, což znamená velkého bratra a porušení principu osobních svobod hostů. Státu není nic do toho, kdo a kde je ubytován,
zdůrazňuje.
David Folprecht se přidává, že se jako vždy nejen on, ale i další podnikatelé obávají toho, že z dobré myšlenky, která se dostane do ruky úředníkovi, stane většinou velká administrativní zátěž. Nedávno jsem poprvé v podnikatelském životě (20 let) zažádal o dotaci (vyšší desítky tisíc Kč) a administrativa mi zabrala několik dní nesmyslného vyplňování stejných položek do různých formulářů. Osobně si myslím, že jsem velice efektivní, ale toto pro mě byl podnikatelský očistec. Doufejme, že eTurista nebude tento případ,
dodává.
Systém eTurista se připravuje již poměrně dlouho, a proto se rozhodně ničeho neobávám. Pokud se budou osoby zodpovědné za eTuristu správně manažersky chovat a systém před spuštěním řádně odzkouší, neměly by nastat žádné mimořádnosti, jaké nastaly při digitalizaci stavebního řízení,
říká Miroslav Bukva.
Měl by mít stát přehled o tom, komu byl nabídnut nocleh přes Booking nebo Airbnb?
Škodí hotelům Airbnb a další soukromí ubytovatelé?
Miroslav Bukva registraci pomocí eTuristy velmi vítá, protože neférová levná konkurence rádoby sdíleného ubytování Airbnb podle něj ubližuje celému jejich odvětví. Před časem spočítal, že vynucené povinné náklady běžného českého hotelu za povinné revize, povinná opatření a povinné poplatky, které platí zařízení pro krátkodobé ubytování, činí v průměru 20–30 tisíc Kč za každý pokoj a rok. Jde o povinné revize výtahů, hasičských zařízení, suchovodů, elektrorevize, povinná hygienická opatření, dezinfekce, deratizace, obecní a autorské poplatky OSA, Integram atd. Vynásobte si to počtem pokojů a možná vás výsledná částka překvapí,
vyjmenovává a dodává, že nic z toho ubytovatelé Airbnb neplatí vůbec anebo část z uvedeného neférově hradí ostatní obyvatelé domu.
Dále zmiňuje, že v rámci registrace se také hovořilo o plánované povinnosti předkládat kolaudační rozhodnutí k poskytování krátkodobého ubytování. Pokud by to prošlo, věří, že právě toto bude nejsilnější páka k narovnání podmínek podnikání v krátkodobém ubytování a vrátí mnoho bytů k původnímu účelu, tedy k ubytování dlouhodobému a ke snížení jeho ceny. To by mohlo pomoci řešit bytovou otázku mnoha mladých rodin,
myslí si.
Také Tomáš Macek uvádí, že obecně musejí nemovitosti splňovat hygienické, bezpečnostní a požární předpisy tak, aby v nich lidé mohli bydlet, bez ohledu na to jak dlouho. Pokud nemovitosti tyto předpisy splňují, je na majitelích, zda preferují krátko či dlouhodobé pobyty. Státu do toho nic není. Jediný, kdo může být poškozován, jsou bezprostřední sousedé v případě, že nemovitost má více jednotek s více majiteli a jsou problémy s velkým provozem, hlukem, chováním atd.,
popisuje.
Podle Lenky Skalákové je důležité, aby tržní podmínky byly stejné a spravedlivé pro všechny. Podíl šedé ekonomiky je ve službách a cestovním ruchu značný, to znevýhodňuje ty, kteří podnikají podle zákonů a pravidel,
zdůrazňuje. David Folprecht přiznává, že jim privátní ubytovatelé klientelu neberou, ale je podle něj dobře, že se narovná prostředí.
Václav Stárek uvádí, že krátkodobé ubytování v bytech je jedním ze zdrojů nekontrolovatelného overtourismu v celé Evropě s tím, že u nás se netýká pouze Prahy, byť zde je největší podíl bytů, který představuje již více než polovinu celkové ubytovací kapacity města. To pak vede rovněž k vysidlování center měst, nedostatku bytů pro rezidenty a mnohdy ke snižování komfortu místních obyvatel. Souhlasíme s tím, že všichni, kdo poskytují ubytovací službu za úplatu, musí mít stejné podmínky a dodržovat stejná pravidla. Ostatně jde také o bezpečnost a ochranu zákazníků,
shrnuje a doplňuje, že tento typ ubytování dnes poskytují mnohé portály, tedy ne pouze Airbnb. Dávno se nejedná o tzv. ubytování sdílené, jak bylo vždy prezentováno, tedy pronájem části bytu, kde rezident bydlí,
podotýká.
Podle Matěje Koutného se často zmiňuje nerovnost mezi ubytováním v soukromí a hotelu, ale ve skutečnosti jsou rozdíly minimální a vycházejí z povahy jednotlivých typů ubytování. Hotely mají přísnější požadavky, například na požární bezpečnost, protože se zde soustředí více hostů na menším prostoru a v průměru zůstávají mnohem kratší dobu. Běžný host, který bydlí v soukromí, je aktuálně třicetiletá Anna z Německa, která přijela se svou rodinou a tráví u nás téměř týden v naprosto běžném bytě. Po dobu jejího pobytu žije podobně jako běžný obyvatel města, takže není žádný důvod, aby pro její pobyt nestačila pravidla pro běžné bydlení,
popisuje a myslí si, že nový systém tedy nemění základní povinnosti ubytovatelů v soukromí. Jen lépe postihne ty, kteří pravidla nedodržují, což považuji za správné,
zdůrazňuje.
Podle dat České asociace pronajímatelů v soukromí jsou to právě rodiny, které nejčastěji bydlí v soukromí. Důvodem je, že na ně běžné hotely nemyslí a tak hledají alternativu. Dle statistik v případě zákazu ubytování v soukromí takoví hosté nepojedou do hotelu, ale jiné destinace. Je potřeba zvážit, jestli to nejsou právě ti hosté, které u nás v Česku a Praze chceme,
dodává Matěj Koutný.
Jak se hotelům daří?
Václav Stárek uvádí, že v letošním roce dosáhnou průměrné obsazenosti v hotelech a penzionech něco kolem 65 – 70 % a předpokládají, že výsledek bude o něco vyšší než v roce předchozím. Zimní sezónu poznamenalo nepříznivé počasí, v létě jsme naopak získali více zahraničních hostů než v předchozím roce, ale na některých místech ubylo domácích turistů,
upřesňuje a shrnuje, že hodnotí letošní sezónu pozitivně a je rád, že se pomalu náš cestovní ruch po letech opět začal zvedat. Letošní sezónu hodnotíme dobře, přestože se vlivem ekonomických a hlavně politických změn poptávka stále mění,
přidává Lenka Skaláková.
Ve SwissHouse v Mariánských Lázních se letos daří velice dobře. V jejich butikovém segmentu je stále dost hostů, kteří chtějí skvělý poměr cena/výkon. Myslím si, že zahraniční i tuzemští hosté začínají více chápat benefity návštěvy našeho města – mírné teploty v létě, klimatické lázně, parky, lesy a k tomu nadstandardní wellness a gastronomické služby,
vyjmenovává David Folprecht.
Také Aquapalace Hotel Prague hodní letošní sezónu dobře. Začátek roku byl skvělý, závěr prázdnin poněkud slabší. Stejně jako naprostá většina ostatních hotelů sledujeme výrazný propad počtu českých hostů, ale zatím je zvládáme doplňovat hosty z Německa a Rakouska a také nám rostou počty polských návštěvníků,
říká Miroslav Bukva. Co nás samozřejmě hodně trápí a kazí dobrý hospodářský výsledek, jsou rostoucí náklady na potraviny, personál, energie i opravy. Vlastně plošně rostou ceny úplně všeho. Také vyšší DPH nám ukousla 2 % z našich tržeb. Ale s tím bojují naprosto všichni,
doplňuje.
Resort Valachy nyní vyhodnocuje prázdninovou návštěvnost a s tou jsou spokojeni. Červenec byl sice trochu slabší než loni, protože lidé zřejmě dávali přednost cestám do zahraničí, ale vyrovnal to srpen, který byl pro ně velmi vydařený. Hodně nám pomohlo i letošní horké počasí, před nímž lidé utíkali do horských resortů našeho typu za nižší teplotou a přijížděli s cílem trávit čas venku při turistice a výletech na kole,
popsal Tomáš Blabla s tím, že i v létě pokračoval trend, že se zkracuje interval mezi rezervací a příjezdem na pobyt a lidé čím dál častěji rezervují na poslední chvíli.
Podle Tomáše Macka se jim daří skvěle, ale bylo by ještě lépe, kdyby si stát řešil elektronizaci svých agend a nezaváděl podnikatelům další povinnosti. Jeho snaha mít vše pod kontrolou místo skutečné podpory podnikání, tj. uvolňování podmínek, je děsivá a je smutnou vizitkou této vlády, která se snaží proklamovat jako středopravicová, což jí může věřit už jen skutečně naivní volič,
dodává.
Lepší výběr poplatků
Jak podotýká Václav Stárek, problematika těchto nových pravidel a povinností je úzce spjata s výběrem poplatků za pobyt, který ubytovaní hosté platí do pokladny jednotlivých obcí. Efektivní výběr poplatků ze všech typů ubytování je tedy i zájmem obce a veřejnosti, neboť tyto prostředky může obec následně využívat například na rozvoj veřejné infrastruktury ve městech a obcích. Využití těchto poplatků je zcela v pravomoci zastupitelstev obcí, ale podle našeho názoru by bylo spravedlivé, aby část takto získaných prostředků byla investována zpět do podpory cestovního ruchu v daném místě,
zmiňuje a podotýká, že bohužel ne všude k tomu dochází. A tak jsou místa, která sice žijí z turistů, využívají pracovních příležitostí, ale neinvestují alespoň část zpět do rozvoje cestovního ruchu, který tyto zdroje přináší. Cestovní ruch se vyplatí i z pohledu veřejných rozpočtů, které na odvodech z každých sto korun utracených turistou získávají celkem 41 Kč,
upřesňuje.
David Folprecht v souvislosti s poplatky uvádí, že pro městkou kasu v Mariánských Lázních jsou již teď velkým příjmem, a to kolem 10 % ročního rozpočtu města. Ubytovatelé platí za noc/hosta nejvyšší možnou zákonnou částku 50 Kč. Hoteliéři tedy nejen, že chtějí vidět, jak se tato částka utratí, ale zároveň chtějí, aby toto podnikatelské prostředí bylo narovnáno a pobytovou taxu z ubytování platili i další poskytovatelé ubytování,
říká.
Tomáš Blabla uvádí, že celkově vnímají, že v České republice dochází k různým legislativním změnám, které ne vždy jsou ve prospěch cestovního ruchu a gastronomie. Přivítali bychom některé kroky ve prospěch oboru jako je legalizace spropitného nebo dobře fungující podpora cestování tuzemské klientely, podobně jako je tomu nyní na Slovensku,
uzavírá.