Ze sobeckých důvodů bych přivítal co nejrychlejší přechod na euro. Mám asi polovinu zákazníků v zahraničí, ale neustálé přepočítávání, převody peněz, ztráty na poplatcích a jiné problémy, jen zdržují. Platby jsem řešil přes Německo, nyní asi budu řešit přes Slovensko, ale přepočítávání se bohužel nezbavím. Potíž je také s tvorbou ceníků, kdy kurz lítá nahoru dolu a buď prodělávám, nebo mírně vydělávám :)
Zatím jsem nevyřešil, jaké ceny budu uplatňovat pro Slováky, protože pro EU jsem ceny zvedl asi o 5-10% (abych trochu pokryl případný výkyv kurzu, náklady na převod a samozřejmě předpokládám v eurozóně vyšší kupní sílu). Ale Slováci mají nižší kupní sílu, tak jim ceny zvýšit nemůžu.
Nenapadá někoho řešení?
Buď na Slováky budu uplatňovat svůj eurový ceník (trochu dražší ceny než v CZK), nebo na ně budu uplatňovat českokorunový ceník a konkrétní částku v eurech vždy přepočtu dle aktuálního kurzu?
k ceníku v eur (více měnách) není logický důvod.
nebo snad platíte do německa v kačenách? nikoliv. napíete své bance "zaplaťte němcum xxx eur, a z mého účtu odepiště ekvivalent v kačenách tak jak to vyjde".
zboží tedy nacením ve své měně, a každý at si to přepočte a zaplatí jak chce a umí.
já chci konkrétní počet kačen a v jaké měně to poukáže plátce mně nezajímá.
No dobře, ale když podnikáte na vnitrostátním trhu - dejmetomu v Německu, Slovensku - z konkurenčních důvodů je nezbytné uvádět ceník v EUR. Odběratelé či spotřebitelé si samozřejmě nebudou hledat aktuální kurz ke koruně, aby zjistili, kolik moje služba/zboží stojí. Kromě toho se moje nabídka může dostat do různých srovnávacích ceníkových přehledů typu zboží.cz, což by s korunovým ceníkem nešlo.
chcete koláč mít a zároveň ho jíst.
buď budete dostávat přesné číslo v kačenách - a nebo přesné číslo v eurech.
pokud se rozhodnete pro euro - riskujete buď kurzovou ztrátu a nebo cenovou nekonkurenceschopnost. vy chcete dostávat přesné číslo v kačenách a uvádět ho v eur, ke kterému má kačena plovoucí kurs. to nejde.
alternativou by bylo dát do ceníku noticku, že ceny v eur jsou plovoucí podle kursu, a napsat si do webshopu makro, které bude v pravidelných intervalech stahovat z CNB kurs, a na webu zobrazovat cenu jako (zaokrouhlený) výpočet z ceny v kačenách + denního kursu každý den (týden) jinak.
já v tom žádný "problém" nevidím - je to věc ředitelského rozhodnutí, parametry a podklady jsou zřejmé.
jest samozřejmě otázkou, kolik set tisíc stojí jedna vaše položka v ceníku, kolik procentíček je na tom marže, a o kolik promile se cenově lišíte od vaší konkurence - aby vám zhoupnutí kursu o +/- 50 halířů za měsíc způsobilo v obchodní činnosti měřitelný důsledek.
rozdíl dvacetníku v kursu koruny/euro vám udělá jediné procento rozdílu z ceny. například u komodity za tisíc korun (50 eur při kursu 20) tvoří (kurs 19,80) jen deset korun - kolik v porovnání s tím stojí poštovné a balné do zahraničí?