Evropa se krize bojí, pro Asii je naopak výzvou

3. 6. 2009
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek

Zatímco firmy v Evropě se ekonomické recese bojí, jejich asijské kolegyně ji berou jako výzvu a velkou příležitost. Vyplynulo to z nejnovější studie celosvětové sítě členských společností KPMG Never catch a falling knife.

Téměř 90 procent společností v Japonsku a 84 procent společností v Singapuru plánuje v příštích měsících radikálně změnit své obchodní modely. V Indii toto číslo činí 72 % a v Číně 66 %. V České republice a Nizozemsku to je pouhých 20 procent. Podobně nízké hodnoty však mají také další evropské státy – Belgie (25 procent), Maďarsko (30 procent) či Velká Británie (42 procent). Nejvyšší procento změn v Evropě pak plánují Irové (63 %).

V Evropě se nachází velké množství firem, podle kterých je současná ekonomická krize neobvyklá a svým rozsahem ojedinělá. V celosvětovém měřítku tento názor přitom sdílí pouze 15 % dotázaných. Evropské firmy se také mnohem více spoléhají na kroky vlády a lepší regulaci finančních trhů. Čtěte také: Benda: Regulace vždy o krok zaostává za finančními „fištróny“.

Asijské firmy naopak vnímají současnou situace jako zcela běžnou součást pravidelného procesu obnovy, který je pro dlouhodobý ekonomický rozvoj nezbytný. Na rozdíl od Evropy také Asie nepodporuje státní intervenci na trh. Například v Japonsku tento názor nepodpořil a nikdo a naopak se respondenti vyjádřili pro snížení výdajů.

Podobný názor jako má celá Evropa má i Česká republika. Pouze necelá polovina tuzemských firem plánuje provést v příštím roce nějaké změny ve svých strategií. Překvapilo nás, že pouze pět procent českých společností se domnívá, že hlavní poučení, které nám krize dala, je nutnost lepšího regulatorního prostředí, říká Jan Žůrek, partner společnosti KPMG Česká republika zodpovědný za daňové poradenství, a dodává: Je to dáno pravděpodobně tím, že v České republice nedošlo k selhání finančních institucí jako v USA.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).