Na každého obyvatele Evropské unie připadá 200 plastových nákupních tašek ročně. Naprostou většinu z nich tvoří lehké tašky o tloušťce do 50 mikronů, které neslouží k opakovanému použití. Končí pak jako netříděný odpad. Jen v Evropě je každý rok vyhozeno více než 8 miliard plastových tašek. Jejich rozklad trvá stovky let a jsou obrovskou zátěží pro životní prostředí. Evropská komise proto navrhuje takové tašky zpoplatnit, omezit jejich uvádění na trh a nejradikálnější plán dokonce hovoří o jejich úplném zákazu. Státy osmadvacítky si mají samy vybrat, která konkrétní opatření budou v jejich případě nejvhodnější, a to do tří let. Některé země už omezení přijaly a snížily tím spotřebu igelitek. Pokud je ostatní napodobí, mohli bychom snížit dnešní celkovou spotřebu v Evropské unii o celých 80 %,
uvádí Janez Potočnik, komisař pro životní prostředí.
Obchodní u ovšem plán Evropské komise odmítají. Zaznívají názory, že jde o zásah do podnikání. Zpoplatnění lehkých igelitových tašek by se muselo promítnout do celkové ceny nákupu. A navíc by prý nepomohl ani celkový zákaz a přechod k papírovým sáčkům. Na výrobu papírových tašek je totiž třeba více energie než na ty plastové. Výroba jediné odnosné plastové tašky má nejmenší dopad na životní prostředí ze všech možností, a dále se snižuje dopad pomocí použití recyklovaných plastů při její výrobě. Dopad výroby papírového sáčku je čtyřikrát větší a výroba opakovaně použitelné tašky z bavlny má více než 130krát větší dopad na životní prostředí,
prohlašuje Hana Carvová, manažerka Svazu obchodu a cestovního ruchu pro obchod a vztahy s EU.
Řetězce také upozorňují na to, že v případě zákazu igelitových pytlíků by v praxi nebylo možné zachovat určitou úroveň hygieny prodeje čerstvých potravin. Nejúčinnější způsob zamezení negativních vlivů na životní prostředí je znovu tašky používat. A v případě lehkých sáčků zajistit jejich lepší tříděný sběr a recyklaci. Je také důležité poznamenat, že tyto plastové sáčky hrají svou roli v udržování bezpečnosti potravin,
potvrzuje Christian Verschueren, generální ředitel evropského svazu obchodu EuroCommerce. Restrikce většinou ke kýženému cíli nevedou. Jediné, co může fungovat je podle obchodníků vzdělávání spotřebitelů, jak zacházet s igelitovými taškami, stejně tak jako s papírem či sklem.