Facebook mění pravidla. Bude ho vaše firma ještě potřebovat?

3. 12. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Tisíce fanoušků vašeho profilu na Facebooku, ale dosah propagačních příspěvků téměř nulový. Je nutné ho dále spravovat? Jaké jsou další alternativy?

Od ledna nového roku přichází Facebook se změnou, která rozhodně nepotěší ty, kteří tuto sociální síť používají jako prostředek pro propagaci. A komunikují skrze ní se svými zákazníky. V news feedu se bude objevovat stále méně neplacených příspěvků, které mají propagační charakter. Jedná se o příspěvky, které spoléhají na organický dosah. Firmy jsou tak nuceny využít placených služeb, které Facebook nabízí.


Autor: 258398

Facebook chystá nová pravidla. Firmy nepotěší.

Ptali jsem se odborníků přes sociální sítě, zda se nabízí alternativa v této možnosti komunikace se zákazníky a zda může být stejně efektivní, jako je právě Facebook.

Čtěte také: Prodáváte přes Facebook? Platí pro vás stejná pravidla jako pro e-shopy

Vždy záleží na typu zákazníka

Téměř všichni oslovení se shodují, že v použití konkrétní sociální sítě vždy závisí na tom, jaký je zákazník. Na Facebooku jsou jiní lidé, než třeba na LinkdeIn atd. V každém případě je třeba mít na paměti, že sebelepší sociální síť nefunguje jen sama o sobě. Musí být součástí komplexního marketingu, zahrnujícího jak on-line, tak off-line nástroje, prozradil pro server Podnikatel.cz Miloš Toman ze společnosti Intuitivní marketing s.r.o..

Čtěte také: 7 důvodů, proč nevytvářet firemní profil na Facebooku a Twitteru

Podle názoru Jiřího Kratochvíla ze společnosti DVA MLUVČÍ s.r.o. není snižování organického dosahu žádná tragédie: Organický dosah se možná snižuje, ale dramatické je to u opravdu velkých FB stránek s desítkami, možná stovkami tisíc fanoušků. U klasických českých FB stránek s počtem fanoušků v jednotkách tisíců je dosah stále celkem slušný a to i 30 %.

Při doporučení alternativ je podle Kratochvíla důležité zohlednit zaměření firmy nebo segmentu, ve kterém se zákazníci pohybují: Pokud se bavíme o IT firmě, určitě Twitter, LinkedIn, pokud třeba o fashion značce, pak Pinterest, Instagram. Ale vždy je to v návaznosti na obor, ve kterém firma působí, dodává.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Podobná doporučení přináší také Jakub Vlček ze společnosti Anvenies s. r. o.: V současné době se stále populárnější stává sociální síť Twitter a pomalu také Pinterest, kde jsou vkládány fotografie a spojují se do podobných odvětví a zájmů.

V rámci českého marketingu moc na výběr není, ale osobně se mi osvědčil Twitter, opět záleží na cílové skupině. Po celou dobu sociálních sítí podle mě platí stejná pravidla – pobavit, být užitečný, zaujmout, doplnil Vít Michalek, majitel webu semor.cz.

Čtěte také: Ještě nejste na LinkedIn? Díky této profesní sociální síti získáte kontakty

Mezi doporučeními se objevuje také Google+ se svými příspěvky. To ve spojení s odkazy na soukromá nebo i firemní videa z Youtube nebo Google fotkami z fotogalerií pomůže být vidět i nadále a neplatit si přitom reklamu na Facebooku, vysvětluje Ilja Hynek ze společnosti Propagace Firem, s.r.o a uvádí ještě další alternativy: Jsou tu i další sociální sítě, čistě české výroby, třeba ČESBYZ, a nebo B4B projekty.

Mohlo by vás zaujmout: Firma měla na Facebooku 70 tisíc fanoušků. Profil zrušila a vydělala na tom

V komunikaci jsou důležité emoce, které mohou sloužit jako pojítko mezi firmou a zákazníkem. Pokud firma umí inspirovat a vytvářet kolem sebe angažující příběh, lidé ho budou sdělovat kamkoliv, nejen na Facebook. Pořád zůstává po ruce YouTube s velkým potenciálem virálních videí, pořád se rozvíjí mobilní a televizní aplikace zaměřené na přímou komunikaci se zákazníkem, komentuje Cristina Muntean ze společnosti Media Education CEE.

Jaké jsou další marketingové nástroje?

Mezi další způsoby, jak oslovit stávající zákazníky, je možné zařadit také e-mailing: Stejně jako sponzorovaný příspěvek na Facebooku by měl ale i e-mailing být cílený a ideálně personalizovaný skupině, které je rozesílán, doporučil pro server Podnikatel.cz Štefan Ihnat ze společnosti Extra-web, s.r.o. A nabízí se celá škála dalších nástrojů. Mezi další marketingové kanály, které můžete využít, bych zařadil PPC kampaně, newslettery, PR články apod., vyjmenoval Zbyněk Hyrák ze společnosti Optimalizovaný-Web.cz.

Menším firmám, které nemají rozpočet na facebookovou inzerci, bych doporučil soustředit se na kanály, které mohou 100% kontrolovat. Jedním z nich jsou určitě newslettery. Budovat databázi e-mailových adres a chovat se k ní šetrně, nespamovat zákazníky a nabízet jim v mailingu něco zajímavého. Druhým kanálem je péče o zákazníky, uzavírá Petr Bláha z Webnode.cz.

Autor článku

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).