Spravujete kampaň vaší firmy na sociálních sítích? Možná už jste si tedy položili otázku, na které z nich se to vůbec vyplatí a kam tedy investovat čas, energii a peníze. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Google+ ? Marketéři vědí, podnikatelé často tápou. Proto nabízíme souboj názorů zastánců v České republice dvou nejrozšířenějších sociálních sítí – Facebooku a Twitteru.
Facebook má široký záběr
Facebook je místem, kde to reklamou skutečně žije. Její jednotlivé formáty se poměrně často proměňují a každý z nich má své specifické cíle. Zadavatel reklamy by proto – ostatně jako u kteréhokoli jiného typu reklamy – měl být schopen poměrně přesně definovat cílovou skupinu. Silnou i slabou stránkou facebookové reklamy je proto zejména cílení. Díky širokému cílení máme možnost připravit příspěvek na míru vybranému segmentu a být tak relevantní. V minulosti se ale objevily i situace, kdy se diskutovalo o tom, zda reklamy vidí reální lidé. Facebook je bohužel černá skříňka, do které není vidět, a proto je nutné sledovat efektivitu kampaně také mimo něj, například na webu nebo i v obchodě. Jen tak můžete vidět reálný výsledek a uvědomit si, co jsou jen konspirační teorie a kde může být skrytý reálný problém,
říká Honza Páv, expert na social media agentury H1.cz/GroupM. Silné a slabé stránky u většiny kampaní ale vycházejí především z jejich špatného nastavení či kreativy. Samotný systém reklam na Facebooku nabízí dost možností, jak s ním pracovat. Za nejslabší stránku bych označil slabší podporu ve chvíli, kdy nepatříte k velkým inzerentům. Většinou se vám dostane obecných odpovědí,
komentuje Jenda Perla, poskytovatel SocialMediaSkoleni.cz.
Z aktuálních možností facebookové reklamy se dobře osvědčily propagované příspěvky. A to především z důvodu fungování algoritmu Engagement Rate, který kriticky vyhodnocuje, které příspěvky stránky jsou pro fanouška relevantní. V praxi to funguje tak, že na svou firemní facebookovou stránku publikujete příspěvek a placenou podporou zvýšíte jeho dosah. Je to efektivní způsob, jak oslovit potenciální fanoušky konkrétním příspěvkem, který inzerent považuje za zajímavý. Nespornou výhodou je i cena. Slabší jsou naopak možnosti cílení, zejména pokud inzerent chce příspěvkem oslovit příliš velkou skupinu. Facebook rád zobrazuje příspěvek i méně relevantnímu publiku.
Další zajímavou možností je propagace Facebook stránky inzerenta pomocí reklamy v kanálu vybraných příspěvků na Timeline se sociálním kontextem. I když dnes už méně než v minulosti, pořád ale na uživatele funguje, když vidí, že některému známému se libí konkrétní stránka. Nevýhodou u této možnosti je, že více působí jako reklama,
říká Tomáš Seryj, online marketing specialista Facebook-poradce.cz. Reklamy na Facebooku můžou mít i formu příspěvku nebo jiného obsahu profilu. Rozdíl mezi těmito druhy obsahu se občas ztrácí, ale v případě Facebooku se na reklamu nabalí i komentáře, likes a sdílení. Podmínkou je ale účast šikovného copywritera.
Velmi zajímavým formátem je na Facebooku remarketing. Uživatel se proklikne na váš web a zde například začne vyplňovat formulář se zájmem o váš produkt. Vyplnění ale nedokončí, protože ho někdo nebo něco vyruší. Tento člověk se nám prostřednictvím klíčových slov či jiných zdrojů započítá do skupiny uživatelů s podobným chováním a jakmile se připojí na Facebook, můžeme na něj zacílit reklamu, protože víme, že tento člověk je jenom kousek od dokončení cíle na webu,
popisuje fungování remarketingu Jakub Turner, Key account manager společnosti Sun Marketing. Rizikem tohoto formátu je to, že mnohdy ho sice díky platbě vidí hodně uživatelů, ale nemusí být relevantní. Jedná se o umělé zvyšování dosahu. Naopak se tohoto dá využít pro nabrání nových fanoušků a ideálně i zákazníků.
Bude vás zajímat: Zviditelňujete se na sociálních sítích? Pak miřte hlavně na mladou generaci
Proč je Twitter až druhý?
Při rozhodování o tom, na kterou sociální síť umístit reklamu, musíme brát v potaz, že v České republice je Facebook sociální sítí číslo jedna. Pro inzerenty to znamená mnohem větší a také zájmově širší potenciální publikum, které mohou svým sdělením zasáhnout. Twitter má spíše užší zaměření svých uživatelů a může být vhodnější kupříkladu pro oslovení skupiny IT profesionálů nebo nadšenců komunikačních technologií,
vysvětluje základní devizu Facebooku Tomáš Seryj. Přes Facebook podle něj snadno oslovíte ženy na mateřské dovolené, řemeslníky i zahrádkáře, což na Twitteru nebude možné.
Twitter je navíc v porovnání s Facebookem na poli reklamy ještě batole. Možnosti inzerce spustil poměrně nedávno a nemá je tedy tak propracované jako jeho konkurent. Navíc si situaci komplikuje tím, že v obchodní politice dělá stejné chyby, jaké ve svých začátcích dělal Facebook. Požaduje minimální útratu, která se pohybuje v řádech tisíců eur, což se českým inzerentům nechce do testovacích kampaní investovat. Za velkou výhodu Facebooku pak považuji možnosti cílení, ať už na základě vlastní publik nebo dat, které má Facebook o svých uživatelích k dispozici. V tomto ohledu Twitter také výrazně pokulhává,
dodává Jenda Perla.
Psali jsme: Nenechte si ujet vlak, zainvestujte do reklamy na internetu
E-booky pro váš tablet nebo čtečku
Stahujte nejnovější knihy v elektronické formě z edice Podnikatel.cz. Nabízíme například praktického pomocníka při začátku podnikání, novinky v občanském zákoníku či poutavé příběhy podnikatelů. Prohlédněte si nabídku e-booků
Úspěch na Twitteru maximálně závisí na publiku
Nejprve je potřeba položit si otázku, zda se v tuzemsku vyplatí na Twitteru vůbec inzerovat. A pro mnoho firem je odpověď jednoznačná. Ne. Pokud se ale rozhodnete pro reklamu na Twitteru, musíte vědět, jakými touchpointy prochází vaši zákazníci v rámci nákupního procesu a uzpůsobit tomu celou kampaň. Reklama jenom na Twitteru jsou vyhozené peníze. Sama o sobě většinou nestačí, musí být propojena se skvěle vedeným účtem,
varuje Robert Němec, CEO společnosti RobertNemec.com. Twitter se v České republice víceméně vyprofiloval jako síť profesionálů. V porovnání s Facebookem na ni oslovíte zhruba pětadvacetkrát méně lidí. Ani to ale nebrání na Twitteru inzerovat. Jen je potřeba počítat a umět využít specifika této sítě. Pro masovější zásah je možné využít sponzorovaný Twitter Trends, který je ale ve speciálním režimu nákupu na 24 hodin, anebo volit mezi standardními formáty Website clicks, Leads on Twitter, Tweet engagement,
vyjmenovává základní možnosti Petr Volf, CEO agentury Besocial.cz. Ani v tomto případě nelze říci, jaký reklamní formát je nejefektivnější, protože je velmi důležité, jaký cíl reklamní kampaně sledují.
Pokud má reklama fungovat jako prostředek vnuknutí myšlenky, lze využít sponzorovaný účet nebo tweet, kde bude odkaz na konkrétní web. Problémem je to, že uživatel, na kterého je mířena, by na sebe měl ideálně zanechal kontakt, tedy stát se vaším followerem nebo poskytnout e-mailovou adresu. Následně ho pak můžete vzdělávat a odbourávat pochybnosti skrze klasický účet na Twitteru nebo emailing. Jakmile se spotřebitel blíží k finálnímu rozhodnutí, dá se na Twitteru použít stejně účinně jako na Facebooku retargeting. Reklama na Twitteru je ale spíše vhodná na vnuknutí nebo budování důvěry, nikoli na konverze. Nemůžete čekat, že vám sama o sobě vydělá. A protože uživatel ihned nekonvertuje a navíc je na českém Twitteru skeptičtější než na českém Facebooku, budete jej muset nejprve nalákat na sledování vašeho účtu. A opravdu je váš účet na Twitteru natolik hodnotný, že jej lidé budou rádi sledovat,
pokládá si otázku Robert Němec. Pokud ano, máte vyhráno. Silné stránky Twitteru jsou v takzvaných opinion leaderech, tedy lidech, jež mají ve společnosti vybudované jméno a své followery. Při jejich zapojení do kampaně a zasponzorování jejich příspěvků může kampaň dosáhnout skvělých výsledků za relativně nízké náklady.
Dále čtěte: 7 tipů pro firemní facebook. Naučte se efektivněji používat sociální sítě
Finanční stránka, to je to, co může inzerenty přilákat. Vzhledem k tomu, že na českém Twitteru skoro nikdo neinzeruje, je reklama finančně dostupná, nebo alespoň dostupnější. Další silnou stránkou jsou způsoby cílení reklam, například podle klíčových slov, a novinka, která využívá data z mobilních telefonů o aplikacích, jež má uživatel v telefonu nainstalované. Velkou nevýhodou je pak dostupnost pro české inzerenty. Momentálně není možné inzerovat self-service, ale pouze přes partnery Twitteru,
komentuje Martin Paukrt, specialista sociálních medií agentury Besocial.
Spojte se s lidmi, kteří něco znamenají
Sociální sítě samozřejmě poskytují také prostor pro ne zcela legální reklamu. Jednoduše stačí, aby se inzerent domluvil s někým, kdo má zajímavé publikum a tweetnul jeho reklamní sdělení. Pokud je reklama psána obvyklým jazykem uživatele, může slušně zafungovat. Slabší stránkou může být omezení na 140 znaků, ale pokud reklamu připravuje někdo, kdo Twitter zná a umí, nemělo by mu to dělat problém. Ti slušnější takovou reklamu označí hashtagem #ad, ti méně slušní to prostě tweetnou,
říká Tomáš Krause, technický ředitel společnosti Internet Info. Pro párování nabídky a poptávky v této „šedé“ zóně reklamy na Twitteru slouží třeba služba Pay4t.cz.
Twitter určitě nebude mít tak velký dopad jako Facebook, ale jeho výhoda spočívá v komunitě lidí, která se na něm nachází a ve stylu, jakým ho používají. Na Twitteru zasáhnete lidi, které nemáte na Facebooku šanci zasáhnout, protože tam jednoduše nejsou. Uživatelé Twitteru jsou sami o sobě velmi specifičtí, často jsou známými jmény ve svém oboru. Díky tomu může mít právně navržená kampaň velký přínos pro značku a vysoký konverzní poměr.