Facebook v současnosti nabízí celkem 8 sociálních pluginů, které lze využít pro umístění na oficiální web nebo blog. Není pochyb o tom, že počet pluginů projde v blízké budoucnosti redukcí, protože ne všechny mají své opodstatnění a plné využití. Věnujte proto pozornost těm, které mají využití nejčastější a které mohou pomoci navýšit počet vašich fanoušků. Všechny pluginy a i další vychytávky pro váš web a aplikace jsou dostupné na stránkách vývojářů Facebooku: http://developers.facebook.com/
Pro propagaci vytvořených stránek můžete využít aktuálně tyto pluginy:
Tyto pluginy naleznete na stránce: http://developers.facebook.com/plugins
Nejčastěji využívanými pluginy jsou tlačítko “To se mi líbí” (Like Button) nebo stejnojmenný box (Like Box). Svou budoucnost mají také Comments (Komentáře), kterými například zpravodajský web České televize CT24.cz nahradil kompletně své předchozí diskuze pod článkem. Jejich nasazení je ale sporné, omezují se tím možnosti uživatelů, kteří Facebook nepoužívají. Ostatní pluginy nemají takové zastoupení, lze proto očekávat, že je Facebooku postupně zruší a nahradí zcela novými.
U každého pluginu platí, že prostřednictvím jednoduchého nastavení, u něhož stejně jako u běžných profilů je omezena jakákoli možnost přizpůsobení vzhledu, si vygenerujete kód (nejčastěji iframe), který je nutné vložit do vašich stránek. Používání pluginů je proto lepší přenechat správcům webu. Je však dobré si ujasnit, co od propagace stránky Facebooku na vlastním webu očekáváte.
Chcete vědět o Facebooku více? Čtěte další díly
Like Button
Like Button neboli tlačítko “To se mi líbí” je nejjednodušší možností, jak dát svým uživatelům nebo zákazníkům vědět, že jste vytvořili profil také na Facebooku a nabírat tak stále větší počet vašich fanoušků. Zároveň ho však můžete použít pro navýšení návštěvnosti vašeho webu právě přes Facebook, pokud zadáte do parametrů URL (adresu) stránky, kterou chcete, aby se napříč Facebookem šířila. Pokud si poté vygenerujete kód pro danou URL a umístíte na svoji stránku a někdo na dané tlačítko klikne, automaticky se danému uživateli zobrazí tato akce na jeho zdi, čímž upoutá pozornost všech svých přátel. Ti, pokud si na kliknout na zobrazený odkaz, jsou automaticky přesměrováni na vámi uvedenou URL.
Při generování kódu nezapomeňte také upravit nastavení. Můžete si nastavit šířku generovaného iframu (vhodné především, pokud se mají zobrazovat profilové fotky), vybrat ze 3 vzhledů, zaškrtnout volbu, zda se mají zobrazovat profilové obrázky přátel uživatele, který již na tlačítko klikl, a také zda se tlačítko má jmenovat “To se mi líbí” anebo “Doporučte”. Volbu “Doporučte” doporučujeme používat v případě, že chcete propagovat URL například vašeho oficiálního webu a navýšit si tak svoji vlastní návštěvnost webu.
Nezapomeňte
Like Button nabízí dvě možnosti:
- propagovat vytvořenou stránku na Facebooku
- propagovat stránku jakéhokoli webu
Like Box
Like Box je na rozdíl od tlačítka Like Button odlišné v tom, že je určeno výhradně pro stránky vytvořené na Facebooku. Pokud chcete propagovat právě tuto stránku na svém oficiálním webu, tato možnost je pro vás nejoptimálnější. Stačí jen vyplnit URL, na které se nachází vaše facebookovská stránka (např. www.facebook.com/podnikatel), zvolit si šířku, počet zobrazovaných fanoušků, případně si zapnout rollovací stream vašich příspěvků na zdi a volbu hlavičky, která návštěvníkům vašeho webu napoví, že se jedná o box vztahující se k Facebooku.
Activity Feed a Recommendations
Tyto dvě pomůcky jsou si poměrně dost podobné. Princip spočívá v tom, že si vygenerujete kód pro iframe, který formou boxu, jejž si umístíte na své stránky, zobrazuje obsah, který sdíleli/doporučili uživatelé z vašich stránek. Zatímco u Recommendations se zobrazuje obsah všech uživatelů, u Activity Feed se zobrazuje aktivita přátel uživatele, která může být doplněna o zobrazování aktivity všech uživatelů. Pokud aktivita uživatelů chybí, zobrazuje se automaticky dle nastavení aktivita všech uživatelů. Nejjednodušším řešením je proto si nastavit na stránku plugin Activity Feed. Při nastavení zadáváte pouze název domény (např. podnikatel.cz). Subdomény (např. akademie.podnikatel.cz) však musíte zadávat zvlášť.
Login Button a Facepile
Podobná situace je i u Login Button a Facepile. U tlačítka Login Button se uživateli zobrazí všechny profilové fotky jeho přátel, kteří se již na stránku prostřednictvím tohoto tlačítka přihlásili/registrovali. Plugin Facepile ukazuje rovněž profilové fotky přátel uživatele, kteří se již zaregistrovali na vaše oficiální stránky. Facepile však neobsahuje přihlašovací tlačítko. U obou těchto možností je nutný zásah vývojáře vašeho webu.
Live Stream
Tato pomůcka je výhodná především pro události, které běží v reálném čase. Například, pokud pořádáte odbornou konferenci, na stránku konference si umístíte tento boxík, prostřednictvím něhož mohou uživatelé danou událost komentovat. Pro nasazení pluginu budete potřebovat pomoc vývojáře.
Comments
Comments neboli komentáře vám mohou lehce na vašich stránkách nahradit či doplnit diskuzi, recenze apod. Pokud prodáváte například jízdní kola a rádi byste měli od uživatelů zpětné reference, co si o jednotlivém produktu myslí, pak jsou komentáře pro vás ideální volbou. Pro vývojáře, který tyto diskuze do stránek umístí poměrně snadno, je to ušetřená práce s diskuzemi. Vy navíc máte jistotu, že každý komentář bude mít svého identifikovatelného autora. Nevýhodou tohoto doplňku je to, že je určen pouze pro uživatele Facebooku. Zpravodajský web ČT24.cz, který tímto nástrojem kompletně nahradil dosavadní diskuze, potvrzuje, že i přesto diskuze v tomto formátu mohou fungovat. Vždyť Facebook používá v Česku 2 807 360 uživatelů (stav ze dne 10.9.2010, zdroj Fejsbůček.cz).