Radovan Hypš: Facebookové stránce "Kdo si prohlíží tvůj profil" přece lidé nemohli věřit

23. 7. 2010
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Autor: 258398
Teprve vloni si Radovan Hypš založil svůj profil na Facebooku, za pár měsíců však na něm už i podnikal. Ještě předtím však stačil nachytat půl milionu Čechů na stránku "Stalker Catcher, kdo si prohlíží tvůj profil.

Rozhovor s Radovanem Hypšem z firmy Pro-facebook.cz, která vytváří a spravuje firemní profily, jsme uskutečnili stylově přes online chat na Facebooku. Téma přitom bylo jasné, jak mohou firmy Facebook využít ve svém podnikání a na co nesmí při tvorbě profilu zapomenout. V debatě jsme zabrousili i do nedávné minulosti, kdy se Facebookem jako lavina šířila stránka „Stalker Cachter, kdo si prohlíží tvůj profil“. U jejího zrodu stále totiž právě Radovan Hypš.

Nemohu nezačít vaší dřívější aktivitou na Facebooku. Jste totiž zakladatelem stránky Stalker Catcher, kdo si prohlíží svůj profil, která přilákala do svých řad více než půl milionu Čechů a stala se jednou z nejpočetnějších na českém Facebooku. Svým fanouškům slibovala, že mohou zjistit, kdo si prohlíží jejich profil. To však samozřejmě nejde. Proč jste skupinu zakládal a co vás k tomuto nápadu přivedlo?

Založil jsem ji v podstatě z legrace, kdy se připravoval článek o tom, jak lidé na Facebooku naletí na každou „blbost“. Ten článek se měl na tuto stránku vyvěsit. Stránka však byla smazána za 7 dní po jejím vytvoření, přesto získala za tak krátkou dobu asi 520 000 fanoušků. Možná dobře, že se nakonec nic takového nestihlo realizovat.

Tuto stránku od vás chtěl prý koupit Radovan Kaluža, neblaze známá postava českého internetu, vy jste však prý odmítl. Kolik vám nabízel? A proč jste ji neprodal?

Ano je to tak, ale částku si nechám pro sebe. Můj primární cíl byl vytvořit článek o „Facebook hlouposti“ a na tuto stránku ho vyvěsit. Těch nabídek bylo více a mnoho zajímavější než od pana Kaluži, nevím, zdali bych stránku nakonec prodal, je to možné. Ale teď jsem rád, že to dopadlo tak, že byla stránka smazána – asi bych pár lidí naštval.

Myslíte, že takto jste je nenaštval?

Asi ano, ale přeci jen si říkám, že tomu ty lidi stejně nemohli věřit. Pokud by vznikl i zmiňovaný článek, myslím, že by bylo naštvaných více, takže ještěže to dopadlo takto. Zarážející je, že poté začaly vznikat stránky na stejném principu jako Stalker Catcher a lidé se do nich stále přidávají a zvou přátele. Čtěte více: Češi jsou mistři světa v hokeji a facebookové blbosti.

Co facebooková stránka Velký Bratr – zjistěte kdo si prohlíží Tvůj profil, ta je pořád aktivní a právě pod taktovkou Radovana Kaluži?

Ano je to tak. Tato stránky byla založena na základě Stalker Catchera panem Radovanem Kalužou.

Jak to, že jemu ji Facebook nesmazal?

Abych řekl pravdu, tak netuším. Řekl bych, že kvůli tomu, že jde o český název a Facebook ji neidentifikoval jako podvod. Je také možné, že nedošlo k masivnímu nahlašování, které pravděpodobně nastalo u Stalker Catchera.

Sledujete nové trendy „podvodných“ skupin a stránek, které nabízejí různé šokující fotky apod.?

Ano sleduji to, je to sofistikovanější forma podvodu než tomu bylo u Stalker Catchera. Má to na svědomí zřejmě server Loupak.cz, jelikož se na těchto stránkách objevují odkazy na tento portál. Ale není to nijak ověřeno.

V čem jsou podle vás sofistikovanější?

Je třeba vytvořit aplikaci, která zmiňované fotky nebo obrázky odkryje po kliknutí na „To se mi líbí“, kdežto v případě Stalker Catchere šlo pouze o to napsat do informací postup a slíbit něco za to, že pozvete všechny své přátele.

Ty fotky se pak skutečně ukážou? Já myslel, že nikoli. Že bych se do nich taky začal hlásit…

Ano, jednou jsem na to ze zvědavosti zkusil kliknout a opravdu se ukážou. Pokud Vám pak nevadí reklama na SMS soutěže a podobné, tak s chutí do toho.

Pomohla vám zkušenost se Stalker Catcher ve vašem stávajícím podnikání, máte totiž firmu Pro-facebook.cz, která vytváří a spravuje facebookové profily pro podnikatele? Mám na mysli hlavně v tom, jak jednoduše lze lidi přilákat na svou stránku.

Ano v určité míře mi to pomohlo. Hlavně v tom, že nemá smysl vymýšlet žádné složitosti a stačí se zaměřit na jednoduchost při prezentaci nejrůznějších subjektů. V nadsázce řečeno, pokud začnete s něčím, u čeho musí uživatelé přemýšlet, tak je to předem ztracené.

Jak dlouho vaše firma v tomto oboru působí?

V tomto oboru působíme od poloviny loňského roku, od srpna 2009. Co vás vedlo k tomuto nápadu, podnikat v oblasti PR a marketingu na Facebooku? Nebyl jsem mezi prvními, co byli na Facebooku, docela mi trvalo, než jsem si založil účet. Založil jsem si ho hlavně kvůli propagaci jiného svého internetového projektu. Začal jsem zkoumat nejrůznější metody propagace a jejich efektivitu, až mne to natolik pohltilo, že jsem rozjel tento business.

Kdy jste se tedy vy osobně s Facebookem poprvé setkal? Jaká byla vaše první reakce?

Hodně lidí mi Facebook doporučovalo, já jsem k tomu byl dost skeptický a odmítal jsem si založit účet. Nakonec jsem se rozhodl to vyzkoušet, bylo to cca v dubnu 2009. Po seznámení se se základními funkcemi mne to opravdu „chytlo“. Jinak existenci Facebooku jako takového registruji někdy od roku 2007.

Proč jste se založení účtu bránil?

Měl jsem strach ze ztráty soukromí, sdílení osobních informací atp. Navíc jsem to vnímal pouze jako takovou módní vlnu, stejně jak to bylo s jinými sociálními sítěmi typu Libimseti.cz.

Právě nedostatečné zabezpečení a podmínky, které v podstatě správcům Facebooku umožňuji dělat s daty uživatelů cokoli, jsou terčem časté kritiky. Jaký na to vy máte názor?

Myslím si, že toto hodně lidí vůbec nevnímá anebo úplně ignoruje a je to velká chyba. Lidé na Facebooku opravdu zveřejňují všechno. Mnohdy ani nemají nastavenou základní ochranu soukromí, takže i lidé, kteří nejsou v jejich „Friend listu“, mají přístup k jejich osobním datům a informacím. Bohužel je to momentální trend a Facebook tímto získává marketingový potenciál neskutečných rozměrů. Podle mne by si lidé měli dát větší pozor, co všechno na Facebooku zveřejňují a věnovat pár minutek nastavení soukromí v jednoduché aplikaci „Nastavení“. A hlavně by si měli dát pozor na to, koho všeho si přidávají do svých přátel.

Z jakého důvodu by si měli dávat pozor na přidávání přátele? Co jim hrozí?

Hodně lidí si přidává do přátel i lidi, které vůbec nezná, podle hesla: „Čím více přátel, tím více jste cool.“ Takže se stane, že vám přijde žádost o přátelství od nějaké pěkné slečny, kterou sice neznáte, ale máte hned o jednoho přítele více. Ale za fotkou této pěkné slečny se schovává někdo úplně jiný, kdo může v pohodě sledovat veškerou vaši Facebook aktivitu a navíc získá přístup i k osobním datům. Na druhou stranu bych to určitě nechtěl nějak zveličovat, pokud je člověk rozumný, nesdílí opravdu vše a věnuje tu chvilku nastavení, nemusí se ničeho bát.

Víte o nějakém konkrétním zneužití dat, ať už v Čechách či ve světě?

Objevilo se několik článků o tom, že byl někdo vyhozen ze zaměstnání na základně informací zveřejněných na Facebooku, to bylo hodně v médiích. Objevují se i zprávy o násilnících, kteří si nejprve vytipovali svou oběť právě na Facebooku. Konkrétní případ mne teď nenapadá.

Vztáhnu-li otázku bezpečnosti na firemní profily, kterými se vaše firma zabývá, hrozí i zde nějaké zneužití dat?

Zde podle mne žádné riziko nehrozí. Firmy zde zveřejňují informace, které logicky chtějí, aby se dostaly mezi lidi. Navíc veškeré firemní profily jsou veřejně přístupné pro všechny uživatele Facebooku. Čtěte více: Jak vytvořit firemní stránku na Facebooku? Jednoduše a bez osobního profilu

Vyplatí se mít vůbec facebookový firemní profil? V čem to může podnikateli pomoci?

Určitě se to vyplatí, ale záleží na mnoha faktorech. Pomoci to může v získávání nových zákazníků, klientů či zaměstnanců, můžete budovat a propagovat značku společnosti. Facebook profil vám pomáhá v komunikaci s klienty i zaměstnanci.

Má význam profil i pro drobné podnikatele, jako jsou třeba řemeslníci?

Ano, význam to má, ale nijak zásadní. Rozhodně nedoporučuji investovat do propagace moc peněz, ideálně žádné. Toto myslím v případě např. drobných řemeslníků.

Takže řemeslníci vaší klientelou zřejmě nebudou…

Je to tak. Ale nechtěl jsem tím říci, že to nemá smysl. Investovat by však měli maximálně jednorázovou částku pro seznámení se s možnostmi propagace.

Přesto, v čem konkrétně může facebookový profil řemeslníkům pomoci? Nedokážu si představit, že se mi rozbije kohoutek u umyvadla a já půjdu hledat instalatéra na Facebook. Nebo snad ano?

No, dejme tomu, že bude mít instalatér firemní profil na Facebooku a občas (ne často) tam přidá nějakou informaci, kterou uvidíte na své zdi. Rozbije se Vám kohoutek a automaticky si vzpomenete na instalatéra, který vám občas na tu zeď něco pošle.

Zde je hlavní problém v tom, jak uživatele na takový profil vůbec dostat. Motivace v tom, že instalatér udělá nějakou slevovou akci pro své fanoušky, je sice zajímavá, ale v praxi poměrně dost neefektivní. Malým podnikatelům doporučuji osobní konzultaci, za kterou zaplatí jednorázovou částku a dále se o svůj profil mohou starat sami – zabere to minimum času a mají to zdarma. Nebo zjistí, že to pro jejich podnikání nemá zásadní význam a ušetří tím mnoho času, který by tím ztráceli.

Pro koho naopak, myslím typ podnikatelů, je facebookový profil vhodný a rozhodně by ho měl mít?

Rozhodně pro společnosti, které podnikají převážně v online prostředí.

Myslíte tím hlavně e-shopy?

Ano, zde si myslím, že je ta efektivita Facebok propagace nejvyšší. Zmínil bych ale také např. restaurace, bary, hospody atp., zde je využitelnost Facebooku také obrovská. Mohou pořádat pro své fanoušky slevové akce, vytvářet na Facebooku události, kam mohou lidé zvát své přátele. Všichni Vaši kamarádi pak vidí, že jdete večer na párty do oblíbeného klubu, tak to přece půjdete také vyzkoušet. Čtěte více: Nové zákazníky hledejte také na Facebooku. Poradíme, jak na to.

Vraťme se k obecné rovině, jaké nejčastější chyby podnikatelé při vytváření svých facebookových profilů dělají?

Tak hlavně si myslí, že stačí profil pouze vytvořit a že se o něj dále nemusejí starat. To je omyl, profilu musíte nějaký ten čas věnovat, vždy záleží na typu podnikání a záměrech. Chybou je i to, že se neseznámí s pravidly Facebooku a porušují je (drtivá většina firemních profilů). Facebook nemá kapacity toto řešit, ale ta doba může přijít a všechen čas věnovaný k budování firemního profilu může být nenávratně ztracen. Dále se objevují chyby typu špatně zvolený profilový obrázek, dlouhé a nesrozumitelné zprávy na zdi, či velká frekvence zobrazování informací.

Říkáte, že drtivá většina firem porušuje pravidla Facebooku, čim především?

Hlavně špatnými názvy profilů. Např. firma, která prodává parfémy, zvolí název svého profilu „Milujeme parfémy“, logo i odkazy budou přímo odkazující na danou společnost, ale již název odporuje pravidlům a tedy by měl být profil smazán, případně přejmenován, ale to se děje opravdu zřídka.

Další věc je pořádání soutěží, kdy výherce bude ten, jehož např. fotka obdrží nejvíce „palců nahoru“. Takové soutěžení je také v rozporu s Facebook pravidly.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Takže firemní stránky musí být nazvány stejně jako samotná firma? A žádné soutěže se na Facebooku tedy také nesmí pořádat?

Nemusí být nazvány stejně jako firma, stačí, když se bude název profilu shodovat s názvem projektu dané společnosti. Soutěže se pořádat nesmí na profilu. Aplikace může být soutěžní.

Děkuji za rozhovor

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).